newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המאבק בכיבוש לא חשוב יותר מהמאבק למען בעלי חיים

ישראל מנצלת את הטבעונות כדי לשווק את עצמה בעולם כמדינה מוסרית, למרות הכיבוש. זה לא משנה את העובדה שהמאבק למען זכויות בעלי החיים מציל מליונים, שחייהם חשובים לא פחות מחייהם של בני האדם. תגובה לחגי מטר

מאת:

כותבים אורחים: שחף ויסבין, מיכאל ספיר

בביקורת שלו על מיתוגה של תל אביב כיעד לתיירות טבעונית, חגי מטר רומז, אם לא אומר, שהתנועה המקומית למען בעלי החיים עושה יד אחת עם הממשל הישראלי לניקוי התדמית של ישראל מפשעי הנכבה, הכיבוש והשלטון הצבאי. אנו מבקשים להזכיר שהממסד הישראלי שואף לעשות שימוש דומה גם בפירות של מאבקים מקומיים מוצלחים אחרים (למען זכויות להט"ב למשל), ושהמאבק למען בעלי חיים, להוציא מקרים מעטים, מתנהל נגד המדינה ולא ביחד איתה – ומציל את חייהם של מליונים שאינם אנושיים.

מטר כתב על ההחלטה של מגזין האוכל הבינלאומי The Daily Meal לבחור בתל אביב כיעד הטוב ביותר למטיילים טבעונים. הוא ציין שתל אביב היא אכן עיר נוחה ביותר לבוחרים בטבעונות וכי הפריחה של המסעדות הטבעוניות בה מהווה חגיגה לכל מי שמתנגד לניצול והתעללות בבעלי חיים בתעשיות במזון. אבל אז הזכיר מטר כי תל אביב היא לא יעד תיירותי לפלסטינים, שמנועים מלהגיע אליה, וציטט את אייל גרוס שכתב בעבר כי "בתל אביב קל יותר כיום להשיג מנות שניתן לוודא כי בהכנתן לא נוצלו בעלי חיים, מאשר מנות שאפשר להבטיח כי ייצורן לא היה כרוך בדיכוי ונישול של בני אדם, כמו בהתנחלויות".

תל אביב בהחלט לא נגישה לפלסטינים, ואין ספק שכישראלים אנו מרוויחים מניצול של פלסטינים. עם זאת, כתבתו של מטר מהווה דוגמה מעולה לחוסר הסולידריות של חלק מפעילי השמאל עם המאבק המקומי המוצלח של התנועה לשחרור בעלי חיים. על אף כי מטר טבעוני בעצמו, הוא אומר את מה שחושבים רבים ברמיזתו שהמאבק למען בעלי החיים לא משתווה בחשיבותו למאבק בכיבוש.

> תל אביב היא העיר הטובה ביותר בעולם למטיילים טבעונים (כלומר, לרובם)

פעילי זכויות בעלי חיים עומדים במרכז תל אביב כשבידם גופות של חיות, במהלך הפגנה נגד ניסויים בבע"ח. ה- 22 לאפריל, 2014. (אקטיבסטילס)

פעילי זכויות בעלי חיים עומדים במרכז תל אביב כשבידם גופות של חיות, במהלך הפגנה נגד ניסויים בבע"ח. ה- 22 לאפריל, 2014. (אקטיבסטילס)

הצורך של אקטיביסטים לבחור זירות מאבק שנוחות להם ברמה האישית או נכונות ברמה האסטרטגית הוא ברור. ישנם דיכויים רבים, ששואבים מאותה תפישת עולם המדרגת ומקטלגת אנשים ובעלי חיים, שבוחנת את מי אפשר לנצל ועד כמה, מי שווה יותר ומי פחות. אותה תפישת עולם, אידיאולוגיה של כוח, היא זו שמכפיפה נשים, פליטים, פלסטינים, בעלי חיים ועוד. חשוב לפעול מול כל הביטויים של הדיכוי ולהיאבק כנגד כולם, כנגד כל ביטוי של יחסי כוחות שמכפיף ורומס אנשים וחיות. אבל ההכתרה עצמה של מאבק אחד כבעל עדיפות, כפי שעושים מטר ורבים אחרים, יכולה להיחשב כהשתתפות באותם דיכויים אחרים.

אין ספק שחלק מהסיבה שתל אביב כל כך טובה לטבעונים היא ההשאלה והשימוש במזון מהמטבח הפלסטיני, עד כדי ניכוסו והגדרתו מחדש כ"ישראלי". תל אביב גם טובה לטבעונים בגלל העובדה שהתנועה למען בעלי החיים שיתפה פעולה באופן ברור עם מנגוני שיווק קפיטליסטים שממתגים תזונה צמחית כטרנד חדש של שמירה על הגוף או ביסוס עושר. אפשר לשאול רבות על שיתופי הפעולה של התנועה למען בעלי החיים עם גורמים שונים בממסד, וכמו שמאמרו של מטר מעלה, אפשר וצריך להעלות שאלות ולבקר את השימוש שעושה ישראל במיתוג שלה כידידותית לסביבה ולבעלי החיים ("גרין ווש" או "ויגן ווש"), כדי לייצר לגיטימציה בינלאומית ולשווק בעולם מדינת אפרטהייד כמדינה מוסרית.

כל אותם מובנים בעייתיים שנילווים להצלחת ההנגשה של התזונה הטבעונית לציבור בישראל, לא משתווים לחיי בעלי החיים שניצלו וניצלים ומדי רגע. ומדובר במליוני נפשות. וגם אם המצב מורכב מכך, חוסר ההסתכלות על החיים הניצלים והיעדר הסולידריות עם המאבק למען בעלי החיים, הינו ביטוי אחד מני רבים של פרקטיקת ה"הפרד ומשול" של בעלי השררה, שמבקשים לרמוס כל מאבק לשינוי חברתי על מנת לשמר את מעמדם.

> פעילי זכויות בעלי חיים מנעו גריסה של אפרוחים, ונעצרו

ערימות של אפרוחים ממתינים לגריסה (צילום: החזית לשחרור בעלי חיים)

ערימות של אפרוחים ממתינים לגריסה (צילום: החזית לשחרור בעלי חיים)

הקמתם של בתי עסק טבעוניים כמו גם בחירתם של עסקים אחרים לשלב בתפריטם קולינריה טבעונית, לפני שהם טקטיקה קפיטליסטית או אקט שמטרתו למתג את ישראל כמוסרית, הם ביטוי משמעותי למתן לגיטימציה מוסרית לאי-פגיעה בבעלי חיים. לגיטימציה שהשתרשה בשנים האחרונות תודות למאבק עיקש וחכם-אסטרטגית של פעילים ופעילות שפעמים רבות מקדישים את חייהם למטרה, ללא קשר לנסיונות ממשלת ישראל להצדיק פעולותיה בשטחים.

המהלך הממשלתי לניכוס כל דבר חיובי שקורה כאן ברור לכל, וכאמור גם לא מוגבל רק לניכוס פירות המאבק הטבעוני. הוא כולל גם ניכוס של שיח הזכויות לקהילת הלהטב"ק וגם חלק מהשיח הפמיניסטי. חשוב להפריד בין מקרים בהם תנועות שונות מקדמות שיתוף פעולה עם הממסד, לבין מקרים בהם הממסד מנכס לעצמו הישגים באופן שאינו בהכרח קשור לרצון הנאבקים, כמו במקרה זה.

איננו מתעלמים מכך שיש גורמים בתנועה למען בעלי החיים שמבקשים לרקום שיתוף פעולה עם משרד התיירות. עם זאת חשוב להבחין בשוליות המהלך הזה ובכך שבפועל חלק ניכר מהמאבק ומהביקורת העיקשת והסדרתית מופנים נגד מדיניות הממשלה ומשרדיה (ובראשם האוצר והחקלאות) כלפי בעלי החיים. ההכרה בהצלחות של המאבק היא לא מתן לגיטימציה למדיניות הממשלה, בשום תחום.

החברה הישראלית היא חברה כובשת, מיליטריסטית, פטריארכלית וגזענית באינספור דרכים. זו גם חברה סוגנית (חברה הרואה את בני האדם כנעלים על בעלי החיים) שמפעילה תעשיות ענק לפגיעה ושעבוד שלהם. האם בחברה בה פועל דיכוי אחד אין צורך להאבק כנגד דיכוי אחר? לבעלי החיים זה לא משנה שמתקיים כאן כיבוש, כמו שלנשים הפחד היומיומי מפגיעה מינית לא בהכרח קשור למאבק הפלסטיני.

המאבק המוצלח למען בעלי החיים נמצא רק בתחילת דרכו. עדיין נרצחים כאן מליונים. אבל בסופו של דבר, בגלל אותם מהלכים טבעוניים שהממסד מבקש בציניות לזקוף לזכותו, מליוני תרנגולות ניצלו בשנה האחרונה.

שחף ויסבין היא פעילה לשחרור בעלי חיים ורכזת רשת הליווי בפרופיל חדש. מיכאל ספיר הוא פעיל נגד הכיבוש ולמען צדק חברתי וזכויות עובדים, מתרגם ועורך לשוני במקצועו. השניים מתגוררים יחד בדרום ת"א.

> שביתה כללית: למה הערבים באים לתל אביב, ולמה זה חשוב

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf