newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הפרקליטות מתקשה להבין מה אלים באיום של ליברמן "להוריד גרזן על הראש"

בכנס בחירות לפני מספר חודשים אמר השר ליברמן בהתייחס לאזרחי ישראל הפלסטינים כי "מי שנגדנו, צריך להרים גרזן ולהוריד לו את הראש". בתשובה לפניה של מרכז עדאלה, הפרקליטות טוענת כי השר התכוון בכלל למאבק לא אלים

מאת:

בתאריך 8.3.15, במהלך כנס בחירות שהתקיים במרכז הבינתחומי בהרצליה, אמר אביגדור ליברמן את הדברים הבאים ביחס לאזרחים הערבים בישראל:

מי שאיתנו צריך לקבל הכל – עד חצי המלכות. מי שנגדנו, אין מה לעשות – צריך להרים גרזן ולהוריד לו את הראש; אחרת לא נשרוד פה".

ההגדרות של ליברמן למה זה "איתנו" ככל שזה נוגע לאזרחי ישראל הפלסטינים הן, כידוע, מחמירות למדי; אני מתקשה לחשוב על ערבי נוסף מלבד איוב קרא שיקבל את ההכשר שלו, וגם לגביו אני לא לגמרי בטוחה.

> ליברמן לא לגיטימי

ליברמן מציג את הקמפיין שלו "אריאל לישראל, אום אל פאחם לפלסטין" (יותם רונן/אקטיבסטילס)

הפרקליטות הפכה אותו לנער פרחים. אביגדור ליברמן. (יותם רונן/אקטיבסטילס)

האיום הבוטה הזה מצד שר בכיר בממשלה הביא את עו"ד נדים שחאדה ממרכז עדאלה לפנות ליועמ"ש בדרישה לפתוח בחקירה נגד ליברמן, בטענה כי דבריו מהווים הסתה לאלימות נגד האזרחים הערבים באשר הם. "דבריו הנ"ל של השר ליברמן רק מחזקים את הלך הרוח בחברה הישראלית בתקופה האחרונה שאפשר לפגוע בערבים באשר הם בלי לתת שום דין וחשבון", כתב עו"ד שחאדה בפנייתו.

לא אשמור אתכם במתח – השורה התחתונה היא שהפרקליטות דחתה את דרישת עדאלה לפתוח בחקירה נגד ליברמן. אבל את הנימוקים לדחייה צריך לקרוא כדי להאמין. בין היתר, נאמר שם כך:

יש לקרוא את האמירות המיוחסות לשר ליברמן, בהקשר הכולל של הדברים שנאמרו על ידו […] קיים קושי רב לראות את הדברים כקריאה ממשית וקונקרטית לעשיית מעשה אלים. דומה כי השר ליברמן ביקש להעביר מסר לפיו יש להיאבק – לאו דוקא באופן אלים – במי שלא נאמן למדינה, וזאת ע"י הרשויות ולא ע"י האדם הפרטי".

הבעיה, כבוד הפרקליטות, שאנחנו כן קוראים את דבריו של ליברמן בהקשר הכולל של התבטאויותיו הפומביות; הקריאה הזו רק מגדילה את הדאגה, בטח שלא משככת אותה.

החלק השני של הנימוק המשונה הזה נראה כלקוח ישירות מהמערכון של "ארץ נהדרת", בו ליברמן-אסי-כהן מעיד על עצמו שהוא אניגמטי ובלתי ניתן לפיענוח, "כמו סודוקו קשה, כמו תפריט של מסעדה ווייטנאמית". כמה שיעורי פרשנות פוסט-מודרניסטית לקריאת טקסטים עברו שם בפרקליטות כדי להפוך את ליברמן לילד פרחים ולהבין את ה"להוריד לו גרזן על הראש" שלו כקריאה למאבק "לאו דווקא אלים"?!

כמובן שכל היצירתיות הפרשנית הנהדרת הזו נעלמת כלא היתה כאשר זה מגיע להתבטאויות של ח"כים פלסטינים: כאשר ח"כ זועבי אמרה בהתייחס לשוטרים ערבים כי "אלה שמשתפים פעולה נגד בני עמם, צריך לנקות בהם את הרצפה", מיהרה הפרקליטות להאשים את זועבי בהסתה לאלימות ולפתוח לה תיק.

כי מובן מאליו שאת דבריה של חנין זועבי, ח"כית נרדפת שמייצגת ציבור נרדף, צריך לפרש בחומרה האפשרית, אבל את הגרזן של ליברמן, שר בכיר בממשלה ואחד הפוליטיקאים החזקים במדינה, אפשר להפוך לשיר של בוב דילן. מי יודע, אולי הם עוד ישולבו במערך שיעורי האזרחות תחת שר החינוך החדש.

הפוסט מופיע גם באנגלית באתר 972+

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במסיבת עיתונאים בירושלים, ב-31 במרץ 2024 (צילום: מרק ישראל סלם / פול)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במסיבת עיתונאים בירושלים, ב-31 במרץ 2024 (צילום: מרק ישראל סלם / פול)

נתניהו לא ייתן לחטופים לחטוף לו את הניצחון

בתקשורת לועגים לנתניהו כשהוא אומר שישראל "כפסע מניצחון". אבל המלחמה ללא קץ בעזה היא מצוינת בעיניו, ועסקה רק תהרוס

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf