newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המנצח בבחירות בערד למצביעים: "חסידי גור נוהרים לקלפיות"

פלייר בניחוח אנטישמי, מאבקים פסיכולוגיים, וסמס בהשראת נתניהו. בסיומה של מערכת בחירות רוויות השמצות נבחר לראשות ערד איש "יש עתיד" ניסן בן חמו, שרכב אל הניצחון על גבי רטוריקה גזענית. עכשיו הוא יצטרך לאחות את הקרעים

מאת:

"המוני חסידי גור נוהרים בכמויות אדירות לקלפיות. הם ינצחו אם לא תצביעו לניסן בן חמו". זהו נוסח ההודעה בשפה הרוסית שנשלחה אתמול (שלישי) לכלל דוברי הרוסית בעיר ערד במהלך יום הבחירות לראשות העירייה שנערכו בעיר.

קצת רקע. הבחירות בערד אתמול היו לראשות העירייה בלבד, בעקבות היבחרותה לכנסת של ראשת העירייה הקודמת, טלי פלוסקוב, מטעם מפלגת כולנו. בבחירות התמודדו שני מועמדים. מהצד האחד ניסן בן חמו, בן ערד, חבר אופוזיציה במועצת העיר בשנה וחצי האחרונות, שרץ מטעם מפלגת יש עתיד. מולו התמודד ולד סנדלרסקי, שהיה עוזרה של פלוסקוב, שזכה לתמיכה של מפלגת הליכוד ורץ מטעמה.

זוהי ההתמודדות השניה של בן חמו לראשות העירייה, אחרי שבפעם הראשונה, לפני כשנה וחצי, הפסיד לפלוסקוב.

"המוני חסידי גור נוהרים בכמויות אדירות לקלפיות. הם ינצחו אם לא תצביעו לניסן בן חמו".

"המוני חסידי גור נוהרים לקלפיות. הם ינצחו אם לא תצביעו לניסן בן חמו"

גילוי נאות. גדלתי בערד ואני מכיר היטב אחדים מהצוות של בן חמו. מדובר בהתארגנות אזרחית של תושבים שרוצים לקחת אחריות על המצב בעיר ולפתור את הבעיות הרבות איתן היא מתמודדת. הייתי בין תומכיו של בן חמו במערכת הבחירות הזאת. לא מהפעילים בשטח אלא יותר תומך פייסבוק. גילוי נאות נוסף. לראשונה בחמש עשרה השנים בהן על פי חוק מותר לי להצביע בבחירות, לא הצבעתי.

למה? בגלל הודעת הטקסט שנשלחה והזיכרון המר שהיא מעלה מהבחירות האחרונות לכנסת. אני לא יכול להזדהות עם מועמד שמרשה לעצמו להתבטא באופן כזה נגד קבוצות שלמות באוכלוסייה. כמו ש"הערבים נוהרים בכמויות אדירות אל הקלפי" של ביבי, הרחיב עוד יותר את הקרע בין החברה היהודית לחברה הערבית, כך גם התרחב עוד יותר הקרע בין החרדים לבין החילונים בערד.

כן, אני נגד התחרדות העיר, אני נגד הפיכתה של העיר לבית שמש, נגד הכוחניות בה פועלת חסידות גור בערד המשתלטת בבריונית על מבני ציבור ומשנה את הצביון החילוני והמיוחד של העיר בה חיות זו לצד זו קבוצות שונות ומגוונות. אבל אני גם נגד הפיכת כל חסידי גור לאויב ונגד שימוש ברטוריקה גזענית.

והיה גם פלייר שלא היה מבייש את האנטישמיות באירופה בתחילת המאה הקודמת. פלייר שחור לבן עם כיתוב באדום חזק "האורתודוקסים מגיעים". והיה גם מאבק פסיכולוגי הזוי סביב השאלה מי הוציא את הפלייר. לא המציאו שם את הגלגל ולא את השיטות המלוכלכות של הבחירות, אבל כאשר כל כך הרבה לכלוך מצטבר בזמן כל כך קצר, בעיר כך כך קטנה, מקבלים ביצה מאוד לא נעימה.

> כך הפכה התקשורת הישראלית ארגון בריטי לסייען טרור

"האורתודוקסים מגיעים"

"האורתודוקסים מגיעים"

משחק פסיכולוגי זה חלק מקפיין

משחק פסיכולוגי זה חלק מהקמפיין

לצורך ההוגנות, חשוב להגיד שגם הצד של סנדלרסקי לא ניהל קמפיין נקי. רחוק מכך. שקרים, השמצות, מניפולציות, והכפשות היו מנת חלקם של שני הצדדים. סנדלרסקי שזיהה הזדמנות להיות ראש עיר בנה על קולות חסידי גור שיתמכו בו כפי שתמכו בפלוסקוב, ויחד עם זאת קרץ לציבור דוברי הרוסית ממנו הוא מגיע. למה לעבוד קשה, להקשיב לציבור, ולהשקיע בתשתית והתארגנות עירונית כשאפשר לסגור דיל עם החרדים מצד אחד ולזרוק הבטחות שווא לדוברי הרוסית מצד השני?

סיסמת הבחירות שלו ברוסית "אחד משלנו" היא סיסמא מבדלת ולא מחברת. מצד שני ליברמן עשה מזה קריירה, וגם פלוסקוב. גם החברים הקרובים שהפכו להיות היועצים או המקורבים בקמפיין לא תרמו ליצירת תדמית חיובית לסנדלרסקי.

בסופו של דבר בן חמו ניצח עם 72 אחוזי תמיכה, ניתוח הקלפיות מראה כצפוי שחסידי גור הצביעו לסנדלרסקי (הצביעו לא בחרו!), בעוד הרוב המכריע של תושבי ערד החילוניים וגם המסורתיים הצביעו לבן חמו. מה שמראה שאין קיצורי דרך ואי אפשר להימנע מעבודה קשה על ידי דיל עם קבוצת אינטרס וכמה חברי ילדות.

אבל הרטוריקה הגזענית בה השתמש בן חמו תשאיר כתם על קמפיין הבחירות שהוא ניהל. כמו שביבי לא נענש ציבורית ככל הנראה גם בו חמו לא יענש, החרדים הם לא חלק מהעיר אותה רואה בן חמו בחזונו ומעניין יהיה לראות איך יתנהלו הדברים מעתה. גם מבחינת חלוקת המשאבים הציבוריים וגם בהתנהלות מול חברי המועצה של חסידות גור.

בסופו של יום יש מנצח ברור לבחירות האלה, חובת ההוכחה היא עליו. לבעיות הרבות איתן ערד מתמודדת כמו האבטלה ושדה בריר שמהווה איום קיומי על העיר, נוסף קרע לא רק עם הציבור החרדי, אלא גם עם ציבור החילוני שלא מוכן לראות, לשמוע ולהשלים עם אמירות כאלה, בטח לא של נבחר ציבור. את המנדט בן חמו קיבל, השאלה מה הוא יעשה איתו.

> הכי רחוק מרוניס: למה לא שמעתם על המתאבד מלשכת התעסוקה באשקלון

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf