newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עיריית ירושלים מונעת ממורי נהיגה ערבים ללמד בשבת בשכונה חילונית

שלטים שהוצבו בכניסות לשכונת ארנונה אוסרים על מורי נהיגה ללמד בשכונה בשבתות וחגים. השלטים פוגעים ביחידים שמלמדים במועדים אלו - מורים ערבים ממזרח העיר. המורים מאיימים לנקוט בצעדי מחאה אם לא תופסק האפליה

מאת:

מורי נהיגה בירושלים הופתעו לגלות בשבוע האחרון שלטים בכניסות לשכונת ארנונה החילונית בעיר שאוסרים על קיום שיעורי נהיגה בשבתות וחגים. מה לשכונה חילונית ולאיסור נהיגה או עבודה בשבת? ובכן – אולי מפני שהמורים היחידים שמלמדים בסופי השבוע ובחגים אינם יהודים. הם ערבים מהעיר המזרחית.

שכונת ארנונה היא הקרובה ביותר למשרד הרישוי בירושלים, ממנו יוצאים הטסטים, ומורי נהיגה בעיר מעריכים כי מעל 70 אחוז מהמסלולים של מבחני הנהיגה בירושלים מתקיימים בשכונה זו. משום כך היא מהווה מקום מרכזי ללימודי נהיגה. לכן ההחלטה פוגעת גם בפרנסתם של מורי הנהיגה, וגם ביכולתם לספק לתלמידיהם שיעורים בתנאים המתאימים כדי להכינם לטסט.  

> העלמת הפלסטינים היא דרך חיים בירושלים

שלט שאוסר על לימודי נהיגה בשבתות וחגים בשכונת ארנונה בירושלים (צילום באדיבות אכרם טוטח)

שלט שאוסר על לימודי נהיגה בשבתות וחגים בשכונת ארנונה בירושלים (צילום באדיבות אכרם טוטח)

כבר בסוף השבוע האחרון נתקלו מורי נהיגה שהגיעו לשכונה בניידת משטרה שהסתובבה במטרה לתפוס מורי נהיגה שנכנסים לשכונה כדי ללמד בה. ועד מורי הנהיגה במזרח ירושלים פנה בימים האחרונים לגורמים שונים בעירייה בדרישה להסיר את השילוט המפלה. המורים מאיימים כי אם לא יופסק האיסור ינקטו בסוף השבוע הבא בצעדי מחאה.

יו"ר הוועד, אכרם טוטח, הסביר לשיחה מקומית: "זה פוגע רק בנו. כולם יודעים שזה מכוון אלינו. רק מורים ערבים מלמדים בשבת. נניח שאנחנו מפריעים לאוכלוסיה והם צריכים לנוח. זכותם. אבל שיאסרו גם על מוניות, אוטובוסים, רכבים כבדים, משאיות ואולי גם על מכוניות פרטיות להיכנס".

"התלמידים עוברים למורים יהודים"

טוטח סיפר כי גם בשכונות אחרות בעיר שאינן דתיות הם מרגישים שאינם יכולים ללמד בשבתות. מורי נהיגה רבים מספרים על תגובות אלימות של אזרחים יהודים בשכונות אלה, כמו זריקת אבנים, ביצים וזבל, קללות ושלל תגובות גזעניות שלא מאפשרות לקיים שיעורי נהיגה. "איפה רוצים שנלך ללמד? כולם מחפשים אותנו", הוא אמר.

"אם אנחנו לא יכולים ללמד בארנונה, ומפחדים להיכנס לשכונות כמו קטמון בשבתות, נגרם לנו הפסד כלכלי גדול וגם הפסד תדמיתי בעיני התלמידים שלנו. יש לנו המון תלמידים שלומדים רק בסופי שבוע. אלו השיעורים הכי מבוקשים כי מבזבזים פחות זמן על פקקי תנועה כדי להגיע לשכונות שבהן כולם עושים שיעורי נהיגה, לכן אפשר להספיק ללמד יותר בזמן שיעור. מה שיקרה זה שאנחנו ניאלץ פשוט לשבת בבית. התלמידים שלנו מרגישים שאנחנו 'מבוקשים'. שהעירייה מחפשת אותנו, ומשרד התחבורה מחפש אותנו. והם יותר ויותר הולכים ללמוד אצל מורים יהודים".

העלבון בקולו של אכרם בוטה: "אני מתנדב במד"א, אני מתנדב בבתי חולים כליצן רפואי ומעביר שיעורי בטיחות בדרכים בהתנדבות לילדים, גם כאלה עם קשיי למידה ואוטיסטים, כבר מעל לחמש שנים. בשנה האחרונה הצלחתי לצרף אלי עוד מורי נהיגה בהתנדבות. בחגים ארגון מורי הנהיגה של מזרח העיר מסתובב בבתי חולים ומחלק ביגוד לאלה שאין להם. אנחנו מנסים להיות עם הוגן ועוזר אבל לא נותנים לנו. זה ביזיון. זה מעבר לאפליה. אני לא רוצה להגיד גזענות, כי אני מאמין שאולי מישהו יעזור וישנו את ההחלטה הזאת, וגם כי אני לא רוצה להאשים את כל העם בטעות של בנאדם אחד".

> הקיץ חזר: שוטרים עיכבו ערבים שהותקפו על ידי יהודים בירושלים

אכרם טוטח, יו"ר מורי הנהיגה בירושלים המזרחית

אכרם טוטח, יו"ר מורי הנהיגה בירושלים המזרחית

גם המורים היהודים מתנגדים

ביום חמישי האחרון פרסם עמוד הפייסבוק הירושלמי 0202 מכתב פומבי שכתב מאיר דבוש, מורה לנהיגה ממערב העיר שנמצא בקשר כבר שנים ארוכות עם מורי הנהיגה הערבים. במכתב מחה דבוש על ההחלטה וכינה אותה "אפליה על רקע לאומני". בשיחה הבוקר עם שיחה מקומית הוא הסביר: "יש פה אפליה בוטה על רקע דתי. מפרים את הסטטוס קוו שהיה בירושלים בנושא לימודי נהיגה. ההחלטה מופנה לדעתי במכוון נגד מורי הנהיגה הערבים".

דבוש שואל במה שונה שכונת ארנונה משכונות לא דתיות אחרות בעיר שדווקא בה הוחלט על איסור לימודי נהיגה בשבת. "ואם הם רוצים שקט ליום אחד מלימודי נהיגה, אז למה דווקא בשבת? למה לא ביום שלישי ואז היה להם שקט מכל מורי הנהיגה ליום אחד?"

השילוט החדש אוסר על לימודי נהיגה בשבתות וגם בחגים. דבוש תוהה באילו חגים מדובר "מתכוונים לחגים של יהודים? של נוצרים? של מוסלמים? תיכף אנחנו נכנסים לחודש הרמדאן. גם זה חג. מה יהיה אז? אני בן לעם היהודי, ולפני שבעים שנים קרו תופעות כאלה כלפי העם שלי. אבל האשמה לא היתה רק בנאצים, אלא גם במי ששתקו והפנו את הראש הצידה. אני לא שייך לקשת השמאלית של המפה הפוליטית, אבל יש פה עניין של חוסר צדק מוחלט, ושל אפליה וקיפוח של מורים על רקע הדת שלהם".

"מורי הנהיגה היהודים עובדים בשיתוף פעולה מלא עם המורים הערבים", מדגיש דבוש. "עכשיו זורעים זרע של פירוד ואיבה בין מורי הנהיגה היהודים לערבים. הם באופן אוטומטי יראו אותי עכשיו בעין לא טובה, ובצדק. אני מסכים איתם. זה משהו שלא צריך לקרות".

> בסינמה סיטי בירושלים דרשו: נהגים יהודים במקום הערבים

"זורעים זרע של פירוד ואיבה בין מורי הנהיגה היהודים לערבים". המורה לנהיגה מאיר דבוש

"זורעים זרע של פירוד ואיבה בין מורי הנהיגה היהודים לערבים". המורה לנהיגה מאיר דבוש

תגובות

פנינו לעיריית ירושלים ושאלנו: מדוע הוצבו השלטים? מי החליט על הצבת השלטים במקום? מהו ההליך שאיפשר את ביצוע ההחלטה? מי יזם אותה? מהו השטח שבו אסורים לימודי נהיגה בשבתות וחגים? מדוע דווקא השטח הזה? האם ישנם עוד כלי רכב המשמשים לעבודה ספציפית מהם נמנעת כניסה בשבת לשכונה (למשל מוניות)? ביקשנו גם את התייחסותם לטענה כי מדובר בהחלטה ממניעים גזעניים, ולטענות מורי הנהיגה על אלימות וגזענות שמופנה כלפיהם בשכונות נוספות בעיר בשבתות. מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי "הנושא נמצא בבדיקה".

פנינו גם למשרד התחבורה ושאלנו האם השילוט הזה בכלל חוקי והאם הצבת השלטים נעשתה על דעתם. כמו כן שאלנו מה תגובתם בנוגע לטענות כי ההחלטה על הצבת השילוט נעשתה ממניעים גזעניים. במשרד התחבורה הגיבו בשורה הלקונית הבאה: "כל נושא השילוט העירוני נמצא באחריותה הבלעדית של עיריית ירושלים".

תודה לצוות 0202 על הסיוע בהכנת הכתבה

> ספיד סיסטרס: נהגות המירוצים הפלסטיניות דוהרות נגד כל המחסומים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf