newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בזמן שאתם היהודים התקוטטתם, שוב דפקו אותנו הפלסטינים

בעוד היהודים ניהלו קרב על הרפת התרבותית של המדינה, נתניהו החליט לסגור תחנה ערבית, שרת התרבות רוצה לסגור את הברז לתיאטרון פלסטיני, וקצין בכיר פרגן לערבים גישה חופשית לתחתונים שלהם. סיכום שבוע של פלסטינית מוסלמית בצום, בדרך לארוחת האיפטאר

מאת:

נו, חברות וחברים, אז מה היה לנו השבוע?

אז ככה: שר התקשורת ביבי הראשון ושר החוץ ביבי השני וראש הממשלה ביבי הנצחי הודיעו אחרי התייעצות אינטנסיבית וסודית אחד עם השני לנסות להשבית את ערוץ "פלסטין 48", שהתחיל לשדר אתמול בראש חודש רמדאן. זאת מחשש שהרשות הפלסטינית מממנת את השידור. יש לציין שערוצי החמאס, חיזבאללה, איראן בערבית ומה שאתם רוצים משדרים מישראל ולישראל ללא חשש מצנזורה פיקוח או תעמולה ממדינת ״אויב״.

שר התקשורת ציין במקביל את עבודתו המקצועית של ״ישראל היום״, ומי שעומד מאחוריו בישראל ומעבר לים.

במעמד אחר, התנהל השבוע קרב ברפת התרבותית של המדינה. זה התחיל עם "נאום הבהמות", שהרחיב את לקסיקון התרבות הישראלית העשיר גם כך במופליטות, באספסוף, במנשקי מזוזות, ועוד. בין מזרח למערב, פיוטים וג׳אז, בין ספר התנ"ך לספרות מודרנית של עם התנ"ך, הוויכוח הסוער נמשך, ובינתיים נסגר הברז לפלסטינים דווקא. תמיד קל להיות חזק על מוחלשים.

> בכירה בערוץ פלסטין 48: "סגירת התחנה תגרום לבידוד ישראל"

שר התקשורת ביבי הראשון ושר החוץ ביבי השני וראש הממשלה ביבי הנצחי (יותם רונן / אקטיבסטילס)

שר התקשורת ביבי הראשון ושר החוץ ביבי השני וראש הממשלה ביבי הנצחי (יותם רונן / אקטיבסטילס)

הרועה הפלסטיני הקטן מהגיא

שלושים פעם ביקשה שרת התרבות להבהיר שהיא קיבלה מנדט לקבוע שהערבים שרוצים מימון ממנה, "גם אם הם משתתפים בתשלומי המיסים, חייבים לחזור לתרבות המקורית שלהם שאנחנו היהודים חיים איתה 'בדו קיום'". "אני אממן מסורת, תרבות בדווית, דרוזית וצ'רקסית, וכן גם ערבית!", טענה השרה. בחייאת, שמישהו יסביר לה שכל אלו, כולל היא עצמה, נמנים על התרבות הערבית.

ולמי שלא ירד לסוף דעתה, אפרש בפשטות את דברי השרה: "המימון יתקבל בתנאי שיציגו שם ערבים שעובדים קשה באדמה, אוכלים טוב בערב ורוקדים דבקה בסוף, ולא מרימים את הראש. אחרת אני אשבור להם את הראש". דו קיום במיטבו, אין מה לדבר.

לאור כל זאת חשבתי לכתוב מחזה לילדים על רועה צאן באחד מכפרי הגליל, שדואג לבהמות שלו ומחפש להם מרעה בקיבוץ שהוקם על אדמתו. שם, במעלה ההר, הוא מחבר לו שיר נוסטלגיה על ימי ״חופש המרעה״ לפני 48', כאשר הכבשים שלו רחרחו בלי חשש את העשב הרך. הוא חוזר לכפר עם העדר ומוצא את ילדיו בוכים: אשתו היהודייה נחטפה על ידי ארגון להב״ה, והם ריססו את המילה "התבוללות" בסלון. הוא חשב שהם רצו "תבּוּלה" ערבית אסלית כדי לשחררה. מצויד בגיגית ענקית של ״תבולה״ הוא עוזב את הכפר ואת הצאן, לוקח את ילדיו ועוקר לעיר הגדולה כדי לחפש את אשתו. שם הוא מוצא את עצמו חוגג במצעד הגאווה. הילדים היו מבסוטים וכך גם הוא. הוא התחפש לערבי גאה בארץ הקודש ואף הצטלם עם שרת התרבות. נו, אתם חושבים שאקבל מימון מסל התרבות למחזה?

וגם זה היה: תיק החקירה נגד השוטר שתקף חייל אתיופי נסגר בתחילת השבוע, ופעילה שהתראיינה אצל קרן ניובך אמרה בשיא סערת רגשות: ״אם הם רוצים לזרוק אותנו חזרה לאפריקה, אין בעיה, שכל אחד יחזור לחור שממנו בא. גם היהודים הערבים הם מהגרים. חברת מהגרים יש לה את החוצפה לגרש אותנו? זוהי גזענות ולא משהו אחר״. נאבקתי מאד ביצר השמחה לאיד שהשתולל בתוכי. מאות תיקי חקירה נסגרו אחרי מקרי הרג ותקיפה מצד שוטרים וחיילים (יהודים ערבים, אשכנזים, מתנחלים, אתיופים, וגם דרוזים), כולם שותפים באמלול חייהם של צעירים ערבים חפים מפשע. אבל קו המחשבה של הפעילה האתיופית שאמרה שהיא מתביישת במדינה גזענית זו מצא חן בעיני, כי הוא עשוי להביא אותה למחשבה שהיא לא היחידה שנכוותה מגזענות, שלא היהדות שלה ואף לא הצבא יכלו להגן עליה מפניה. זוהי התחלתו של תהליך שחרור המדוכאים מגזענות, והיא תגיע בסוף לשורש הבעיה של המשטר היהודי שמתחזה לדמוקראטי. Welcome to the club – במועדון שלנו אין סלקציה!

כמו כן, אתמול התחיל חודש רמדאן. מיליארד וחצי מוסלמים בעולם מרעיבים את עצמם במשך 16 שעות ביממה מתוך בחירה. למי ששאל מאיפה באה הנחישות והעקשנות שלנו, אולי ימצא תשובה בחודש הזה. אלו החדשות הרעות לעולם האיסלאמופובי. החדשות הטובות הן שאנחנו לא מצליחים לגייס את הנחישות הזו, לארגן אותה או לנתב אותה למקום מועיל עבור עצמינו. המקום היחיד שבו עומדים מוסלמים בשורות ובאופן מסודר זה במסגד, וגם שם משתחווים לאל בורא העולם ומסיימים במשפט ״א-סלאם עליכום ורחמת אללה ובראכרתו״.  "שלום עליכם, רחמי האל וברכותיו", אז אל חשש.

> לפני שבתיאטרון תוקפים את מירי רגב, אולי שייקחו בעצמם שחקנים ערבים?

דבקה רקדתם כבר? שרת התרבות מירי רגב (אקטיבסטילס)

דבקה רקדתם כבר? שרת התרבות מירי רגב (אקטיבסטילס)

קדימה, אל מגירת התחתונים!

אבל הדבר המדהים בזירה הפלסטינית הוא שצה"ל הודיע שבמהלך חודש שלם, הפלסטינים מעזה ומהגדה המערבית מקבלים חופש מהתארים ״סיכון בטחוני״ ,"אויבי המדינה" ו-"טרוריסטים". מתאם הפעולות בשטחים מצהיר בסרטון בפייסבוק בערבית עילגת שמותר להם לנסוע לירושלים להתפלל חופשי, לבקר קרובים מעבר לגדר ההפרדה, ואף לראות את הים התיכון. איזה שמחה והקלה. רגע השיא בהצהרה המוקלטת היה כשהצהיר ״אנתו בתקדרו תרוחו אלבאסאת״. בערבית זה אומר שהפלסטינים יכולים להגיע חופשי לתחתונים. מה? יש לנו גישה לתחתונים שלנו?! סופסוף, אלוהים גדול, רמדאן כרים, תודה לאל. כל פלסטיני רשאי ללבוש ולגעת בתחתונים שלו ללא מחסום או חיפוש או אשרת כניסה. ולפני שהפלגתי בדמיוני שמעתי את זה שוב והבנתי שהמפקד מתכוון ל"אלבאסאט״, יעני האוטובוסים. הפלסטינים ייכנסו לירושלים ישירות, בתיאום כמובן, ורישום מראש שנגמר מועדו עם פרסום ההודעה. העיקר שהפלסטינים יגיעו בהמוניהם לבקר את אדמתם ומסגדם, כמו תיירים זרים שקיבלו ויזה, חד פעמית.

מתאם הפעולות בשטחים מפרגן למוסלמים גישה חופשית לתחתונים:

#Ramadan Kareem from Major General Yoav 'Poli' Mordechai

Posted by COGAT – Coordination of Government Activities in the Territories on Tuesday, June 16, 2015

האם זה אקט משפיל של הצבא כדי להבהיר לערבים מי בעל הבית בירושלים? או שאולי זו פעולה זכה ונקייה של קירוב לבבות בין הדתות בשבוע בו נשרפה כנסייה בטבריה, וישראל מצטיירת רע בעיני העולם? אחרי הכל, קצת אנושיות לא יזיקו לאף אחד. חיכיתי לגינויים והסתייגות של הרשות הפלסטינית מהשפלת האוטובוסים, אבל והתברר שהכול מתואם עם הרשות. חיכיתי לתנועת החרם ותגובתה ולא הבנתי מה הם רוצים מהפלסטינים המסכנים. היחידים שהגיבו וגינו והזהירו היו אנשי העסקים והסוחרים שפחדו שכוח הקניה ברמדאן יעבור עם התיירים החדשים לחזק את כלכלת הכובש הישראלי, ובצדק. אז מי אני שאשפוט משפחה שרוצה לבקר באל אקצא ברמדאן? או לגעת במי הים ביאפא?

תבואו חברים תבואו, אהלן וסהלן.

ניסיתי לפענח עבורכם, קוראים יקרים שלי, את סוגיות השבוע, ואין לי עדיין את כל התשובות. אני רצה למעוז הפרקטיקה הפמיניסטית הערבית האסלית והבלתי מעורערת, המטבח שלי, כדי לבשל ארוחת איפטאר עשירה במיוחד. סופשבוע נעים לכולם.

> סערה בציבור הערבי סביב בכיר בתנועה האסלאמית שאיחל ללהט"ב מגפת איידס

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf