newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ביה"ד ביטל פיטורי עובד שניסה להקים ועד, המעסיק עלול לפטר אותו שוב

מעון סיעודי פיטר לפני שנה את העובד הסוציאלי שלו, שיזם התארגנות עובדים. עכשיו בית הדין החזיר את האיש לעבודה וחייב את המעון לשלם להסתדרות 25 אלף שקל פיצויים. לטענת העובד, במעון מאיימים עליו שלא יזכה להשאר שם

מאת:

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב החליט לאחרונה לבטל את פיטוריו של עובד סוציאלי במעון סיעודי, מכיוון שפוטר כניסיון לפגוע בהתארגנות עובדים ראשונית במעון. בית הדין אף הורה על מתן פיצויים להסתדרות בגובה 25 אלף שקל.

ליאור קיי אבישי, העובד הסוציאלי ורכז תוכניות הקידום של מעון "כלנית" ביפו, פוטר מעבודתו ביולי שעבר, בדיוק בתקופה בה התחיל לאגד את חבריו לעבודה ולנסות להקים ועד במסגרת ההסתדרות. הנהלת המעון טענה שהעובד "אינו מתאים" לעבודה ושתפקודו לוקה בחסר – וזאת לאחר שלוש שנים של עבודה במקום.

ההסתדרות פנתה אז לבית הדין לעבודה, באמצעות עורכת הדין חגית רימון, וכבר בתחילת ההליך החליט בית הדין שכל עוד המשפט נמשך – יישאר קיי אבישי במקום העבודה. מאז התנהל המשפט על פני כשנה, שבמהלכה עלו לדוכן עדים משני הצדדים, והנהלת המעון אף הציגה את הפוסטים שהתפרסמו בשיחה מקומית כראייה לכך שקיי אבישי הוא עובד בעייתי, שפוגע בתדמית המעון.

עכשיו, לפני כשלושה שבועות, התקבל פסק דין סופי בתיק, בו נקבע שלא הייתה הצדקה לפיטורים ושעולה חשש אמיתי כי מטרת הפיטורים הייתה לפגוע בהתארגנות. בית הדין אף התייחס לסוגיית הפרסומים והבהיר שעצם ההתייחסות אליהם מחזקת את הטענה שהפיטורים נועדו לפגוע בהתארגנות.

"כאשר מדובר במכלול טענות שעניינן 'אי התאמה', איננו סבורים כי מתקיימות נסיבות המצדיקות הפסקת עבודתו של עובד אשר מבקש לארגן את העובדים במקום העבודה", קבע ההכרב בראשות השופטת דגית ויסמן. "סמיכות הזמנים בין תחילת ההתארגנות ובין המועד בו נשמעו הראיות, מטה את הכף לקבלת הבקשה… אנו סבורים כי אישור הפיטורים בשלב כה קדמי, במקום עבודה שבו עשרות בודדות של עובדים, עלול להביא לעצירה כליל של ניסיון ההתארגנות".

עוד קבע בית הדין שמכיוון שהמעסיק פעל בעופן שעלול לפגוע בחירות ההתארגנות, המעון יאלץ לשלם להסתדרות 25 אלף שקל בפיצויים.

> כן לשביתה כללית למען עובדי הקבלן

ליאור קיי אבישי ותומכים בבית הדין לעבודה (חגי מטר)

ליאור קיי אבישי ותומכים בבית הדין לעבודה (חגי מטר)

עם זאת, המצב במעון עדיין בעייתי. קצת לפני מתן פסק הדין הגישה הנהלת מעון כלנית לבית הדין חומרים חדשים נגד יוזם ההתארגנות, שמעידים לכאורה על כשלים בעבודתו, בניסיון להצדיק את פיטוריו של קיי אבישי בדיעבד. בית הדין סרב לדון בראיות החדשות, אך חתם את פסק הדין באמירה שהחזרתו של העובד לעבודה לא מקנה לו חסינות מפיטורים עתידיים בנסיבות חדשות.

"כבר עכשיו אמרו לי שלא משנה מה יהיה – אני לא אמשיך לעבוד פה", אומר השבוע ליאור קיי אבישי. "בקרב העובדים יש לדעתי קונצנזוס שאני עובד סוציאלי טוב ואכפתי, ועכשיו עם פסק הדין יש גם עניין מחודש בהתארגנות ויש דיון אם כדאי להמשיך לנסות להקים ועד, אחרי שרבע מהעובדים כבר הצטרפו להסתדרות, או לחזור לשגרה.

"אבל נוצרה פה אווירה של איומים והפחדות, ואומרים לעובדים שאני לא אשאר. זה הגיע למצב שאנשים התקשרו לברך אותי על פסק הדין אבל אמרו לי 'אל תגיד לאף אחד שהתקשרתי אליך'".

בהנהלת המעון סירבו השבוע להגיב אם בכוונתם לזמן את העובד שוב לשימוע, קצת לאחר קבלת פסק הדין. מניסיון אישי אני יודע כמה קשה יכול להיות המצב הזה: גם אני הוחזרתי לעבודה על ידי בית הדין לעבודה לאחר שנקבע שהנהלת מעריב (הקודמת) פיטרה אותי כניסיון לפגוע בהתארגנות העובדים, ויום לאחר קבלת פסק הדין זומנתי שוב לשימוע, שוב פוטרתי, ושוב נאלצתי לעבור משפט ממושך עד ששוב נפסק שההנהלה פגעה בזכות ההתארגנות וצריכה לקלוט אותי לעבודה.

"אם אני יוצא מהמקרה שלי יש פה באמת שאלה: מה עושים עם אדם יום אחרי בית המשפט? צריך לתת פה איזושהי הגנה משמעותית יותר. אם יפטרו אותי שוב אין לי בעיה לחזור לבית המשפט, אבל לא לכל אחד יש את הכוחות לעשות כזה דבר שוב ושוב. אדם שפוי יותר אולי היה מוותר, אבל פוליטית זה הצעד הנכון ואני מאמין בו. ועדיין, המחוקק צריך לתת הגנה לאנשים במצבים כאלה".

מהנהלת מעון כלנית נמסר בתגובה כי: "אין בכוונת המעון לנהל את המשפט בתקשורת. כל הצעדים שנעשו וייעשו ו/או יינקטו יהיו לפי קריטריונים ברורים של: טובת החוסים, טובת צוות העובדים וטובת המעון היקר לליבם.

"בכל הנוגע לעובד, אין בכוונת המעון להתייחס לאמור, הן מבחינת צנעת הפרט שלו עצמו ובהצטרף לאמור לעיל. למעלה מן הצורך יאמר כבר כעת כי אין ולא היה מניע אישי כזה או אחר, וכל הפעולות נעשו ויעשו לאורם של הכללים שפורטו לעיל".

> שביתה שעוזרת ללקוחות: אנשי בריאות הנפש בקופות החולים לא גובים תשלום

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf