newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

למה עיריית ירושלים לא מצליחה ליישם את החלטתה להסיר תמרור גזעני?

למרות חוות דעת משפטית והחלטת ועדה, העירייה מעכבת הסרת תמרורים האוסרים על מורי נהיגה ללמד בשבתות וחגים בשכונת ארנונה ופוגעים רק במורים ממזרח העיר. בשבת מחו המורים בנהיגה בשיירה בשכונה. גורם בעירייה: השלטים שיחליפו את הקיימים נמצאים בשלב ייצור

מאת:

ביום שבת האחרון נכנסו כעשרים רכבים של מורי נהיגה ממזרח ירושלים ונסעו בשיירה איטית לתוך שכונת ארנונה בעיר. לא היו תלמידים ברכבים וה"כובע" ועליו סימן ה"ל" היה כבוי וזאת בשל ההחלטה השערורייתית של העירייה לפני כחודשיים וחצי לאסור על לימודי נהיגה בשכונה בשבתות וחגים. באופן לא מפתיע, הנפגעים היחידים מההחלטה הזאת, שהוביל סגן ראש העירייה קובי כחלון, הם מורי הנהיגה הערבים ממזרח העיר שפרנסתם ותלמידיהם נפגעים.

החלטתו של סגן ראש העיר, אחיו של שר האוצר, להציב את התמרורים שפוגעים במורי הנהיגה ממזרח ירושלים נחשפה כאן לראשונה כבר לפני כחודשיים וחצי. בעקבות פניית שיחה מקומית לעירייה הוציא אז היועץ המשפטי לעירייה חוות דעת הקובעת כי יש להסיר את השילוט בשל "סוגיות משפטיות מהותיות" שהוא מעלה.

אולם למרות חוות הדעת המשפטית, ולמרות החלטה שהתקבלה בעירייה להסיר את השלטים המפלים ובמקומם להציב תמרורים האוסרים על שיעורי נהיגה בשעות קבועות במהלך כל ימות השבוע – התמרורים הגזעניים עדיין ניצבים על כנם. בינתיים השבתות חולפות והמורים לא יכולים להיכנס לשכונה ומפסידים כסף רב ואת היכולת להכין את תלמידיהם לטסט.

לשיירת המחאה הם יצאו לאחר שחלפו חודש וחצי מאז הוחלט בעירייה כי התמרורים יוסרו. מספר ימים קודם מסר גורם בעירייה בתגובה לשאלה כמה זמן לוקח להחליף כמה שלטים כי "התמרורים החדשים נמצאים בשלב הייצור".

[עדכון, 26.8: הבוקר, יום אחרי הפרסום, הגיעו עובדי עירייה לשכונת ארנונה, והחליפו את התמרורים באלה החדשים]

צפו במחאת מורי הנהיגה מירושלים המזרחית: 

את שיירת המורים הוביל אכרם טוטח, יו"ר ועד מורי הנהיגה במזרח ירושלים, שמנהיג בנחישות את המאבק נגד התמרורים. היום הוא סיפר לשיחה מקומית שמספר מורי נהיגה מהעיר המזרחית שוקלים כעת לתבוע את העירייה על אובדן ההכנסות ועל ביזוי כבודם. עוד הוא סיפר מדוע החליטו להוציא את המחאה לשטח בשבת האחרונה: "די, מספיק עם התמרור הזה. התמרור היה צריך לרדת מזמן. אין שום קשר בין התמרור הזה, שיש החלטה לגביו שאומרת שהוא תמרור מפלה שלא היה צריך להיות מלכתחילה, לבין התמרור החדש שהעירייה רוצה להציב. אנחנו רוצים שיתנו לנו לעבוד בשקט ובכבוד".

גלגולו של תמרור

הסיפור הזה מתחיל באמצע יוני. אז נדהמו מורי הנהיגה ממזרח ירושלים לגלות את התמרורים החדשים, שהוצבו בכניסות לשכונת ארנונה, ואוסרים על לימודי נהיגה בשבתות וחגים. מאחר והיחידים שמלמדים נהיגה בעיר בסופי שבוע ובחגים היהודים הם מורי הנהיגה הערבים, היה ברור לכל כי הם ותלמידיהם הם הנפגעים היחידים מהצבת התמרורים בשכונה.

ימים ספורים לאחר שחשפנו כאן את הצבת התמרורים המפלים הודיעה דוברות העירייה, בעקבות פניית שיחה מקומית, כי "בעקבות תלונות שהתקבלו בחן היועץ המשפטי לעירייה את הסוגיה שמעוררת סוגיות משפטיות מהותיות, שככל הנראה יחייבו את הסרת התמרור. במקביל, תבחן העירייה מהן האפשרויות הקיימות לצמצום ההפרעה לתושבים, תוך התחשבות בכלל הצרכים בעיר".

אמנם דיווחנו כאן בשמחה על פניית פרסה של העירייה, אבל החגיגה היתה מוקדמת. למרות חוות הדעת של היועץ המשפטי והודעת דוברות העירייה, כשבוע לאחר מכן התמרורים המפלים עדיין ניצבו בכניסות לארנונה. לצדו של אכרם טוטח התגייס ארגון עדאלה. עו"ד מונא חדאד מהארגון פנתה לראש העיר ברקת וליועץ המשפטי של העירייה בדרישה להסיר את התמרורים שפוגעים בחופש העיסוק ובזכותם ובזכות תלמידיהם לחופש התנועה.

> בית המשפט: צלמים שתיעדו הפגנה בנבי סלאח נעצרו ללא עילה

שלט שאוסר על לימודי נהיגה בשבתות וחגים בשכונת ארנונה בירושלים (צילום באדיבות אכרם טוטח)

שלט שאוסר על לימודי נהיגה בשבתות וחגים בשכונת ארנונה בירושלים (צילום באדיבות אכרם טוטח)

בתגובה הודיע סגן ראש העיר כחלון כי החליט לקיים שימוע, אליו הוזמנו ב-9 ביולי נציגי ארנונה ושכונות נוספות, נציגי ארגוני מורי הנהיגה ממזרח העיר וממערבה וכן מהארגון הארצי, רכזת רשות התמרור העירונית ונציגי עירייה נוספים.

בשימוע התברר כי הבעיה היא לא שיעורי הנהיגה בשבתות וחגים, אלא התחושה של תושבים בארנונה שהכמות הגדולה של שיעורי ומבחני נהיגה שמתקיימים בשכונה במהלך השבוע יוצרת עומס שפוגע באיכות חייהם ובבטיחות ילדי השכונה.

ואכן, שכונת ארנונה היא הקרובה ביותר למשרד הרישוי בירושלים, ממנו יוצאים כל הטסטים בעיר. מורי הנהיגה מעריכים כי מעל 70 אחוז ממסלולי הטסטים בירושלים מתקיימים בשכונה זו. משום כך היא מהווה מקום מרכזי ללימודי נהיגה.

כבר שנים ארוכות שתושבים בשכונה מנסים להוציא ממנה את משרד הרישוי, או לכל הפחות להפחית את כמות הטסטים שמתקיימים בה. כך לדוגמא בינואר 2013 כתבו נציגי ארנונה להנהלת משרד הרישוי במשרד התחבורה וקבלו על הסכנות, מצוקת התחבורה וחוסר הנוחות הנגרמים לתושבי השכונה בגלל שיעורי ומבחני הנהיגה שהינם חסרי פרופורציות לגודלה.

בסיום השימוע שניהל סגן ראש העיר, היה ברור כי מרבית הנוכחים אמנם מעוניינים בהפחתת עומס לימודי ומבחני הנהיגה בשכונה, אך לא רואים בפתרון שיזם כחלון – הצבת התמרורים המפלים שאוסרים על לימודי נהיגה בשבתות וחגים – כפתרון הנכון. במהלך הדיון עלו מספר הצעות לפתרון מהנוכחים, ובסיומו הציג כחלון חלק מהן, ביניהן: איסור כניסת רכבי לימוד נהיגה כבדים (משאיות ואוטובוסים) בכל ימות השבוע ובכל שעות היום, איסור כניסה לרכבי לימוד נהיגה בשעות השיא בבוקר ואחר הצהרים בכל ימות השבוע, איסור כניסה לרכבי לימוד נהיגה באופן גורף כל ימות השבוע או להשאיר על כנם את התמרורים המגבילים לימוד נהיגה רק בשבת וחג.

השימוע הסתיים, ובחדר נותרו רק עובדי העירייה. בפרוטוקול שנשלח בהמשך הודיעו כי הוחלט כי תיאסר כניסת רכבי לימוד נהיגה לשכונה בשעות שיא הבוקר (07:00-09:00) ובשעות אחר הצהריים (13:00-16:00) בכל ימות השבוע. ההחלטה מנסה אמנם למצוא איזון בין הדרישה של התושבים להפחית את עומס שיעורי הנהיגה בשכונה, לבין ההבנה כי הפתרון לבעיה לא יכול לבוא רק על חשבונה של אוכלוסיה מסוג מסוים, אבל שוב נלקחה בלי דיון מעמיק ובלי שיתוף הנוגעים בדבר, מהשכונה ומטעם מורי הנהיגה.

> דונם פה ודונם שם: כך מתפשטות השכונות היהודיות בירושלים על חשבון הערביות

אכרם טוטח, יו"ר מורי הנהיגה בירושלים המזרחית

אכרם טוטח, יו"ר מורי הנהיגה בירושלים המזרחית

מייצרים את התמרור

עברו חודש וחצי מאז קבלת ההחלטה, העירייה ממשיכה למרוח את הזמן, והשלטים המפלים עדיים ניצבים במקומם. אין ספק – מסתבר שמדובר במשימה מאתגרת ומורכבת במיוחד עבור העירייה בירושלים. מורי הנהיגה ניסו במהלך השבועות האחרונים להבין כמה זמן ייקח עד שיוחלפו השלטים, ומדוע לא מסירים בינתיים את השלטים המפלים עד שהשלטים החדשים יהיו מוכנים. אחרי פניות חוזרות ונשנות התחייבו בעירייה כי השלטים יוסרו עד ה-8 באוגוסט, שגם הוא כבר חלף. בשבוע שעבר, כאמור, מסר גורם בעירייה כי התמרורים החדשים עדיין "נמצאים בשלב הייצור".

טוטח מרגיש שהעירייה שוב שלפה פתרון בלי לנהל דיון. "אני כבר לא יודע אם הם רק רוצים להציב תמרור, או שהם רוצים לפתור בעיה", הוא אמר היום. "אם רוצים לפתור את הבעיה צריך ללמוד את הנושא, לאסוף נתונים וסטטיסטיקה ולעשות דיון וחשיבה משותפת כדי לקבל החלטה שבאמת תעזור לשכונה ולא תפגע בשכונות אחרות או בתלמידי ומורי הנהיגה", הוא מסביר, "אנחנו בעד לפתור את הבעיה, אבל הפתרון שמוצע כרגע לא יעזור. ובכל מקרה – את התמרורים של השבת חייבים להוציא עכשיו, גם אם התמרורים החדשים לא מוכנים".

"בינתיים", כועס טוטח, "זה הפך למשחק של כוח במקום למשחק של יעילות. ועכשיו זה הופך עבורנו המורים ממזרח העיר גם למשחק של כבוד. חבל שככה מתנהגת העירייה. אנחנו לא במלחמה, אנחנו רוצים לכבד אחד את השני וליישם את החוק, אבל לא שולפים חוקים מהשרוול".

אז למה החליט כחלון מלכתחילה דווקא על פתרון שפוגע רק במורי הנהיגה הערבים ולא נותן מענה אמיתי למצוקה שמעלים תושבי השכונה? מדוע לא טרח לזמן שימוע ולשתף את נציגי הציבור ונציגי מורי הנהיגה בדיון בטרם החליט יום אחד להציב את התמרורים בכניסות לארנונה? אולי בגלל שהוא חשב שאפשר. אפשר לדרוך על האוכלוסיה שבמזרח העיר, הלא מיוצגת, המוזנחת, זאת שרואים בה אוייב וניתן להתעלם ממנה. ואפשר לנסות למרוח את האוכלוסיה במערב העיר במצג שווא של שילוט חדש וחסר תועלת. כחלון ככל הנראה לא ציפה לפלסטינים שירימו את הראש, הוא לא ציפה להיתקל בחבורה העיקשת שמוביל אכרם טוטח.

ולמה העירייה לא מצליחה להסיר כמה תמרורים? טוטח מעריך שהסיבה לכך שהעירייה מתמהמהת בהחלפת השלטים היא שהם מבינים שהפגיעה בכל מורי הנהיגה בעיר, ממזרח וממערב, יכולה להיות קשה. "אני מאמין שהעירייה יודעת שהיא פותחת עכשיו חזית מול המורים מהמערב, ולכן היא מתעכבת עם התמרור החדש ועם הסרת הישן. עכשיו כשמול העירייה יהיו ביחד מורים מהמזרח וממערב העיר אנחנו הופכים לכוח רציני שלעירייה יהיה קשה לעמוד מולו".

> ההיסטוריה הלא מדוברת של הקשרים בין מזרחים ופלסטינים

שיירת המחאה של מורי הנהיגה ממזרח ירושלים בשכונת ארנונה

שיירת המחאה של מורי הנהיגה ממזרח ירושלים בשכונת ארנונה

* * *

פנינו לעיריית ירושלים בשאלה מתי יוסרו סופסוף התמרורים. מהעירייה, שבחרה להתחמק מהשאלה הזאת, ומלהסביר איך קרה שלוקח כל כך הרבה זמן לטפל בסוגיה, נמסר כי "רשות תמרור קיימה בחודש שעבר דיון חוזר וקיבלה החלטה להחליף את התמרורים לעניין איסור לימוד נהיגה בשבתות ובחגים בשכונת ארנונה בתמרורים האוסרים לימוד נהיגה בשכונה בכל ימות השבוע בין השעות 9-7 בבוקר ובין השעות 16-13 בצהריים. השינוי אושר על ידי המשטרה והתמרורים החדשים יוצבו בשטח בימים הקרובים".

> על כסא גלגלים, בשרב הכבד, מול מחסום קלנדיה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf