newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ממשפחת דוואבשה שנפגעה בפיגוע בדומא נותר רק ילד אחד

מתה מפצעיה ריהאם דוואבשה שנפצעה קשה בפיגוע בכפר דומא. כתוצאה מהצתת הבית נספה בנה בן השנה וחצי, עלי, ובעלה סעד נפטר מפצעיו שבוע לאחר מכן. ממשפחת דוואבשה נותר רק אחמד בן הארבע שעדיין מאושפז בתל השומר במצב קשה. הלוויתה תתקיים בדומא בצהרים

מאת:

ריהאם דוואבשה, שנפגעה באורח קשה בפיגוע ההצתה בכפר דומא לפני 39 ימים מתה הלילה (שני) בבית החולים בתל השומר, זמן קצר אחרי שהסתיים יום הולדתה ה-27. ריהאם, מורה בבית ספר יסודי במקצועה, היא אימו של התינוק עלי בן השנה וחצי שנשרף למוות בהצתה, ואשתו של סעד שנפטר בבית החולים סורוקה שבוע לאחר הפיגוע. השריד היחיד שנותר ממשפחתם של ריהאם וסעד הוא בנם בן ה-4 אחמד, שנפצע גם הוא באורח קשה מאוד בפיגוע ומאושפז עדיין בבית החולים תל השומר.

ביום שבת, לאחר שחלה החמרה משמעותית במצבה ולא נותרה עוד תקווה, קרא הצוות הרפואי לבני ובנות משפחתה של ריהאם להגיע למיטה בבית החולים. המשפחה עוד הספיקה לחגוג לה חגיגת יום הולדת אחרונה, אפילו עוגה היתה שם, שאף אחד לא יכל באמת לאכול. זמן קצר אחר כך הלכה ריהאם לעולמה.

אחמד דוואבשה בן ה-4 עדיין מאושפז בשיבא במצב קשה מאוד. אולם בשבועות האחרונים משתפר מצבו לאט, והוא מצליח לתקשר עם סביבתו. הוא מבקש שוב ושוב לדבר בטלפון עם אבא ועם אמא, ושואל איפה הם.

> הלוויה בדומא: "התאלמנת היום, חביבתי, ואת אפילו לא יודעת מזה"

נשות ממשפחתה של ריהאם סביב למיטתה בבית החולים (סמאח סלאימה)

נשות ממשפחתה של ריהאם סביב למיטתה בבית החולים במוצאי שבת (סמאח סלאימה)

ביום האחרון של חודש יולי, יום שישי לפנות בוקר, פחות מ-12 שעות אחרי פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים, נזרקו בקבוקי תבערה לעבר בית משפחת דוואבשה בכפר דומא, שנשרף כמעט כליל. ארבעת בני ובנות המשפחה שהיו בבית נפגעו באורח קשה. התינוק עלי מת במקום ושלושת בני המשפחה האחרים הועברו לטיפל נמרץ. על קירות הבית שהוצת נמצאו כתובות "נקמה" ו"יחי המלך משיח" ומגן דוד.

בעקבות הפיגוע הוציא השב"כ צווי מעצר או הרחקה מנהליים לפעילי ימין קיצוני אשר מעורבים, לטענת השב"כ, באלימות או הסתה כלפי פלסטינים, הם נעצרו בלי שהוצגו להם החשדות נגדם או ראיות. למרות זאת, בפועל לא נעצרו חשודים בפרשה עצמה, ועד כה לא דווח על התקדמות בחקירה המשטרתית.

לאחר הפיגוע ביקר ראש הממשלה נתניהו את בני משפחת דוואבשה בבית החולים שיבא. לצד ההדזמנות להצטלם ולגנות הוא הבטיח כי יתפוס את מבצעי הפיגוע ויעמיד אותם לדין. הוא הבטיח לבנות את הבית שנשרף ולדאוג לטפל בילד אחמד. מוחמד, קרוב המשפחה עימו נפגש נתניהו הבהיר לו "אנחנו לא רוצים לא טיח ולא אבן. בית נבנה לבד, והבית לא יחזור כמו שהיה אף פעם בלי אבא ואימא ועלי הקטן. אנחנו רוצים רק משהו אחד: צדק וזהו!"

> מתנחלים הציתו מכונית ובה משפחה פלסטינית: איש לא נענש

מסע הלוויתה של ריהאם דוואבשה בדומא (יותם רונן/אקטיבסטילס)

מסע הלוויתה של ריהאם דוואבשה בדומא (יותם רונן/אקטיבסטילס)

מסע הלוויתה של ריהאם דוואבשה בדומא (יותם רונן/אקטיבסטילס)

מסע הלוויתה של ריהאם דוואבשה בדומא (יותם רונן/אקטיבסטילס)

ח"כ זוהיר בהלול, המחנה הציוני, אמר הבוקר כי "הלב נחמץ. 39 ימים, 3 בני משפחה הרוגים ואף לא עצור אחד או קצה חוט שירמוז מי אחראי למעשה הנבלה הברברי. מקומם, אך בעיקר מביש".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן, הרשימה המשותפת, אמרה הבוקר: "מותה של ריהאם דוואבשה הלילה שובר את הלב והמחשבות עוברות לאחמד הקטן, ניצול יחיד ממשפחה שלמה שנשרפה בלהבות של שנאה ורוע. יותר מחודש עבר אך הרוצחים עדיין מסתובבים חופשי והטרור ופשעי השנאה כנגד הפלסטינים ממשיכים להתרחש ודבר לא השתנה. מדיניות הכיבוש היא שהצמיחה את הרוצחים של משפחת דוואבשה והיא שאחראית למותם של ריהאם, סעד ועלי".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון התייחסה גם היא למותה ריהאם דוואבשה: "מותה הוא תזכורת לכל מי שהזדעזע לפני חודש ואז שכח, לעבור לשלב המעשים. לשר החינוך, שחייב לשלב בבתי הספר תוכניות למאבק בגזענות. לראש הממשלה, שביקר את משפחת דוואבשה אחרי ההצתה, ומיד אחר כך חזר להסית וללבות שנאה. לרשויות הביטחון והחוק, שלא עצרו עדיין אשם אחד בהצתה. ולכולנו, שמעולם המאבק הפוליטי והאזרחי שלנו לסיום הכיבוש ולמאבק בגזענות לא נראה חשוב יותר וקריטי יותר לדמותה של מדינת ישראל".

בלוגרית שיחה מקומית סמאח סלאימה, המקורבת למשפחה ומסייעת לה מאז הפיגוע, עדכנה הבוקר כי בשעה עשר עזבו בני ובנות המשפחה של ריהאם את בית החולים שיבא ויצאו לעבר הכפר כדי להשתתף בהלוויתה שהתקיימה בצהרים בכפר דומא. אביה של ריהאם ליווה אותה באמבולנס לעבר הכפר למנוחתה האחרונה. עם אחמד הקטן נותרו מספר מתנדבות. אחרי הלוויה ישובו בני ובנות המשפחה לאחמד בבית החולים. תקופת החלמה מסוכנת ארוכה ומורכבת עומדת בפניו.

> לא תקבל פיצוי מהמדינה: האם המשפחה מדומא תוכר כנפגעת פעולת איבה?

אלפים במסע הלוויתה של ריהאם דוואבשה בדומא (יותם רונן/אקטיבסטילס)

אלפים במסע הלוויתה של ריהאם דוואבשה בדומא (יותם רונן/אקטיבסטילס)

מסע הלוויתה של ריהאם דוואבשה בדומא (יותם רונן/אקטיבסטילס)

מסע הלוויתה של ריהאם דוואבשה בדומא (יותם רונן/אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"אין לנו לאן ללכת חוץ מאליהם. אין למשטרה הפלסטינית סמכות פה". סמאח אקטש עם שניים מילדיו (צילום באדיבות המשפחה)

סמאח אקטש עם שניים מילדיו (צילום באדיבות המשפחה)

תחקיר: ההרוג בפוגרום חווארה נורה כנראה על ידי מתנחלים

במהלך התפרעויות המתנחלים בפברואר 2023 הותקף גם הכפר הסמוך, זעתרה, ונורה למוות סאמח אקטש. תחקיר "בצלם", שבוצע בשיתוף ארגון מומחי הסאונד Earshot, הסיק שההרוג נורה מנשק בעל קליבר קטן, שבדרך כלל אינו בשימוש חיילים. שנה אחרי, איש עדיין לא הועמד לדין

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf