newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ניצחון ללא שערים: פיפ"א קבעה כי זכותה של פלסטין לארח את סעודיה בביתה

מוקדמות המונדיאל: אחרי שנקבע כי פלסטין תארח את סעודיה במגרש ניטראלי, הפכה פיפ"א את החלטתה והחזירה את הנבחרת הפלסטינית למגרשה הביתי. בהודעתה נקבע כי לפלסטינים זכות לארח באצטדיון פלסטיני. רג'וב יחזור לרמאללה כמנצח

מאת:

אחרי שבוע סוער בו עלה סף המתח בין ריאד לרמאללה, כשהסעודים מדגישים כי לא יוכלו להגיע למשחק מוקדמות המונדיאל נגד נבחרת פלסטין באיצטדיון א-ראם בשל סיבות "חריגות" שאינן תלויות בהן, ובעוד הפלסטינים מתעקשים על זכותם לארח את המשחק הבינלאומי הרשמי על אדמת פלסטין, הגיעה ההכרעה בחזרה אל פתחה של פיפ"א. היה זה אחרי ימים בהם הלחץ על הפלסטינים לוותר על אירוח המשחק גדל, בעיקר בשל דרישתה העיקשת של סעודיה להתחשב "במצבה המיוחד".

ערב יציאתו לציריך קיבל ג'יבריל רג'וב, יו"ר התאחדות הכדורגל הפלסטינית, תמיכה מקיר לקיר מבכירים פלסטינים שדרשו ממנו להיות דיפלומטי אך תקיף בעמידתו מול הסעודים. במכתב פתוח אל רג'וב כתב עומר אל-ג'עפרי, עורך חדשות הספורט של סוכנות הידיעות הפלסטינית מען, כי "אם ניכנע עכשיו מול הסעודים, נהרוס במו ידינו את כל מה שבנינו… אם נוותר עכשיו, יהיו עוד ועוד קבוצות שישתמשו בתקדים הסעודי כדי לא להגיע ולשחק בביתנו… העבר לסעודים את אהבתנו והערכתנו, אך דע לך שרחוב הספורט הפלסטיני לא יקבל התקפלויות… המטרה של הפגישה, אם כן, הגנרל רג'וב, היא ברורה: בסופה מצפן המשחק צריך להצביע לכיוון ירושלים".

> פיפ"א תקועה בין העוצמה הסעודית ללחץ הפלסטיני

המנצח הגדול: ג'יבריל רג'וב, יו"ר ההתאחדות הכדורגל הפלסטינית (יותם רונן/אקטיבסטילס)

המנצח הגדול: ג'יבריל רג'וב, יו"ר ההתאחדות הכדורגל הפלסטינית (יותם רונן/אקטיבסטילס)

כאמור עם רוח גבית מעין זו יצא רג'וב לציריך והפגישה שהתארכה שעות ארוכות הסתיימה עם הודעה של פיפ"א כי החלטתה לחייב את הפלסטינים לקיים את המשחק במגרש נייטראלי, בטלה ומבוטלת. לפי שליח ערוץ אל-ערביה, ששוחח עם רג'וב עם יציאתו מהפגישה, "הוועדה החליטה לבטל את ההודעה המוקדמת של פיפ"א כי פלסטין מחוייבת לארח את המשחק במגרש נייטראלי… ואישרה מחדש את זכותה של פלסטין לארח את המשחק במגרשה הביתי".

באתר הפלסטיני אל-ראיה דווח כי דובר התאחדות הכדורגל הפלסטינית תייסיר נסראללה הוציא הודעה קצרה לפיה "הפגישה בין יושבי ראש התאחדויות הכדורגל בציריך הסתיימה ובסופה הצליחה המשלחת הפלסטינית, בראשותו של ג'יבריל רג'וב, לשמור על זכותם של הפלסטינים לארח את המשחק בבית". עוד הוחלט, כי מועד המשחק יידחה, וזאת בשל קוצר הזמן (המשחק נקבע במקור לשבוע הבא) על מנת לאפשר לצדדים לדון בהסדר, ולאפשר לסעודים להתארגן ולבחון את הצעדים הדרושים להגעתם.

המועד החדש של המשחק, והמיקום המדויק, כך נמסר, יינתנו במועד מאוחר יותר, בתיאום עם לוחות הזמנים של פיפ"א "וכל זאת, בהסתמך על תקנון פיפ"א הנותן לנבחרות לאומיות זכות בלעדית לארח משחקים ביתיים באצטדיונים הלאומיים שלהן".

> הכשלון: כך איבד מחמוד עבאס את החברה הפלסטינית

שחקן נבחרת פלסטין בכדורגל במהלך גביע אסיה (צילום: Nasya Bahfen פליקר  CC BY-ND 2.0)

שחקן נבחרת פלסטין בכדורגל במהלך גביע אסיה (צילום: Nasya Bahfen פליקר CC BY-ND 2.0)

יצויין כי מאז עמד רג'וב על סירובו לארח את הסעודים בכל מגרש מחוץ לפלסטין הוא היה נתון בלחץ רב, ואף הותקף במספר שידורים סעודיים על כך שהוא לא "מתחשב במצב המיוחד שנוצר". בריאיון שנתן רג'וב לטלוויזיה הסעודית אמר לו המראיין כי "מדוע אתה מתקומם? הרי ההחלטה הסעודית נובעת מרצונם להתחשב באינטרס הפלסטיני…". רג'וב ענה כי הוא מבין את הרגישות – כניסה לשטחים תחייב מעבר דרך מחסום או נקודת בידוק ישראלית – אך מבקש מהסעודים להתחשב גם ברצונם של הפלסטינים, ומתוך אמונה כי "הגעתכם לפלסטין לא תהיה משום נורמליזציה עם ישראל, אלא משום הבעת סולידריות ותמיכה בעם הפלסטיני".

לכך נוספו בימים האחרונים גם לחצים מכיוונה של נבחרת איחוד אמירויות ערב, שכן הגיעה למשחק. לדברי פרשני ספורט, באיחוד האמירויות טענו שאם תינתן לסעודיה הפריבילגיה לשחק נגד פלסטין משחק אחד בסעודיה ומשחק אחר במגרש נייטראלי הרי שיהיה בזה חוסר ספורטיביות, שכן שאר הקבוצות בבית (כולל איחוד האמירויות) שיחקו או ישחקו נגד פלסטין גם במגרשה הביתי באיצטדיון א-ראם. ייתכן כי גם סיבה זו הכריעה בסופו של דבר את הכף, וחיזקה את הקו הפלסטיני לשמור על הבית ולארח את הסעודים, לראשונה בהיסטוריה, על אדמתם.

> הטרור נטול הדם עליו לא תשמעו בחדשות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ישראל האיצה את הטיהור האתני בגדה בעזרת חיילים במדים, וחיילים לא במדים, מתנחלים. חיילים על רקע עשן העולה משריפות בכפר דומא בגדה, אפריל 2024 (צילום: איתי רון / פלאש 90)

ישראל האיצה את הטיהור האתני בגדה בעזרת חיילים במדים, וחיילים לא במדים, מתנחלים. חיילים על רקע עשן העולה משריפות בכפר דומא בגדה, אפריל 2024 (צילום: איתי רון / פלאש 90)

בעזה וג'נין, נצרת וירושלים – ישראל מנהלת את אותה המלחמה

מיקוד המבט בחורבן ובמוות שישראל המיטה על עזה הוא מובן, אבל מה שישראל עושה שם הוא חלק מההיגיון המסדר של האפרטהייד הישראלי בכל המרחב שבין הירדן לים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf