newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

איך מאשימים רופאים ערבים בהפקרת פצועים יהודים בלי לפרסם תגובה

חדשות 2 שידרו ידיעה על רופאים ברחוב הגיא שלכאורה לא סייעו לנפגעי הפיגוע על סף דלתם. במרפאה מספרים סיפור הפוך, וסיפרו אותו גם לכתב, אבל גרסה זו נעלמה מהדיווח. במשרד הבריאות, אגב, אומרים שבמרפאה כנראה נהגו כשורה

מאת:

ביום חמישי האחרון פרסם כתב חדשות 2, יואב אבן, כתבה לפיה נבדק חשד כי רופאים ערבים בקופת חולים בעיר העתיקה לא סייעו לפצועי הפיגוע אשר התרחש ברחוב הגיא, בו נרצחו אהרון בנט והרב נחמיה לביא.

מנהל המרפאה, עומר עטון, מספר גרסה מעט (או הרבה) שונה מזו שהכתבה ניסתה להציג. "במקום באותו זמן נכח רופא אחד, רופא מחליף", אומר עטון, שגם היה במקום בעצמו בזמן הפיגוע, בראיון לשיחה מקומית. "כשהרופא שמע את ההמולה ואת הצעקות הוא החליט לצאת מהמרפאה כדי לבדוק מה קרה". לדברי עטון, ברגע שהרופא נוכח לדעת כי אדם שותת דם נמצא בסמוך אליו הוא מיהר חזרה לתוך המרפאה כדי לקחת תיק עזרה ראשונה.

בשלב הזה שמעו השניים קולות ירי מבחוץ. עטון ביקש מהרופא להמתין, כי פחד מהיריות. עטון מציין עוד שהרופא לא לבש בגדי רפואה לבנים, ולכן הוא חשש במיוחד מכך ששוטרים שיגיעו למקום יירו בו.

"סגרתי את המרפאה והתקשרתי למשטרה, הייתי הראשון לדווח. סיפרתי על היריות ושאנחנו לא יכולים לצאת. ביקשתי שיגידו לנו מתי בטוח לצאת כדי שנוכל לעזור", הוא מספר. המשטרה לא חזרה אליהם, והוא פתח את הדלתות רק לאחר שהפצועים פונו.

> התקשורת הממוסדת לא לומדת מהטעויות של עצמה

"שיחת רקע"

יומיים לאחר הפיגוע הגיעו למרפאה שוטרים ותיחקרו את העובדים על שאירע, ובתחקור חזרו אלה על הגרסה שהוצגה כאן. ביום חמישי האחרון הגיע אליהם כתב חדשות 2, וגם באוזניו הם חזרו על אותה הגרסה. לכן עטון מספר שהופתע מאוד מהטלפונים המאשימים שהחל לקבל לאחר שידור הכתבה בערוץ 2.

בכתבה עצמה לא רק שהושמטו כל הפרטים שעטון מסר לכתב, אלא שבכלל לא ניתנה כל תגובה של עובדי המרפאה, שהואשמו בדבר כל כך חמור. חדשות 2 אמרו לנו בתגובה לעניין זה כי השיחה עם מנהל התחנה הייתה "שיחת רקע" – הגדרה מוזרה לשיחה עם מושאי הכתבה עצמה, במיוחד לאור העובדה כי בעת השידור הכתב עמד מטרים ספורים מהמרפאה ולא הייתה צריכה להיות לו בעיה לפנות אליהם. אגב, בכתבתו לא שכח יואב אבן לציין שרופאים ערבים אמורים לטפל בפצועי פיגוע כמו שמד"א מטפלים במחבלים.

בנוסף טוענים אנשי חדשות 2 כי לקופת חולים כללית, ולא למרפאה, ניתנה אפשרות להגיב, אך דבר זה לא צוין בכלל בכתבה. בכללית סירבו להגיב לשאלתנו אם אכן ביקשו מהם תגובה.

בחדשות 2 אומרים שהם דיווח את האמת: ש"שר הבריאות יעקב ליצמן הורה לבצע בדיקה מעמיקה ויסודית, לבדיקת חשד על פיו אנשי הצוות הרפואי במרפאה יכלו להגיש עזרה, אך לא עשו זאת". זה נכון. אכן יש חשד כזה, ואכן הוא נבדק, וזה מה שדווח. בתגובתם הם אף מדגישים שהבהירו בכתבה שמדובר ב"חשד", ושיואב אבן אמר "אולי כן ואולי לא", וכן שאם בסוף הבדיקה יתברר שאנשי המרפאה תפקדו כשורה – ישמחו לדווח על תוצאות הבדיקה.

אך זו היתממות. להתעלם ביודעין מגרסה של מנהל המרפאה בנושא כה רגיש ולהגדיר אותה "כשיחת רקע", ולא להביא כלל תגובה ממנו או מקופת החולים (ולו אמירה שהם מסרבים להגיב) – היא פגם באתיקה עיתונאית בסיסית.

בחדשות 2 מבינים היטב את ההשפעה של כתבה כזו, כמו שהם שידרו אותה. לא במקרה הם השמיטו את "שיחת הרקע", שהפריעה למסגור "ערבים נתנו ליהודים למות". לא מדובר פה בתום לב.

וכרגיל בתקופות של מתיחות ביטחונית, בערוץ 2 פיגועים בערבים לא קורים גם כשהם קורים, כמו שאין בעיה לשקר כשמדובר בשריפת ילדים ערבים, וכמו שבזמן "צוק איתן" התעלמו בחדשות 2 במגמתיות כל כך רבה מההרס שצה"ל זרע בעזה – עד שלשכת ראש הממשלה נאלצה לפנות אליהם כדי שלא ייווצר הרושם חלילה שצה"ל לא עושה מספיק בעזה.

כותרת הידיעה באתר מאקו

כותרת הידיעה באתר מאקו

מה מצא משרד הבריאות

לסיום, אין באמור לעיל לומר כי אנו מקבלים את גרסת מנהל המרפאה כפי שהיא. אין לנו את הכלים לעשות זאת. ניסינו לקבל את הקלטת שיחת הטלפון במשטרה, אך שם סרבו לבקשה בטענה כי כל חקירת הפיגוע נמצאת תחת צו איסור פרסום.

בחדשות 2 טוענים כי "מבדיקה ראשונית של משרד הבריאות מול רשויות החוק שחוקרות את הפיגוע, עולה כי אין הקלטה של שיחת טלפון מהמרפאה למשטרה, כפי שנטען". מבדיקה שערכנו אנחנו עם משרד הבריאות נמסר שהמשרד לא מכיר טענה כזו, וגם לא דובר השר ליצמן. לעומת זאת נמסר לנו על ידי הדובר שמבדיקה ראשונית מסתמן שעובדי מרפאת קופת החולים דווקא נהגו כשורה.

כך או כך – לנאשמים בפריים טיים של חדשות 2 יש את הזכות להגן על עצמם גם אם זה פוגע ברייטינג, או במה שהציבור הישראלי רוצה לשמוע (אחרי שהורגל לשמוע רק דברים ממין זה).

> סערת אל-מידאן: מערבים לא צריך לבקש תגובה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf