newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הממשלה צריכה להתערב ולהציל את "מגה" מקריסה

כמו שהמדינה ידעה לעזור בעבר למפעלים שעמדו על סף קריסה, ולהיחלץ לטובת מגזרים שלמים כמו המושבים והקיבוצים, כך צריך לפעול כעת למען 3,000 העובדים ועוד עשרות האלפים עלולים להיפגע מנפילתה של מגה

מאת:

כותבים אורחים: אמיר בשה ומורן סבוראי

רשת הסופרמרקטים "מגה" על סף פשיטת רגל שיכול ותביא לפיטוריהם של  3,000 עובדיה במעגל הראשון ולפגיעה אנושה בעוד עשרות רבות של עסקים קטנים ובינוניים ועובדיהם במעגל השני והשלישי. מגה הגיעה למצבה ככל הנראה בעקבות ניהול לא יעיל וקריאה לא נכונה של מפת השינויים בשוק ובקרב הצרכנים. גם ההסתדרות, גם חברי כנסת וגם ארגוני המעסיקים משמיעים את קולם בנושא אבל דווקא קולה של הממשלה טרם נשמע למרות המשמעות הרחבה של קריסתה.

סניף מגה, שכונה ד', באר שבע (נתן שקרצ'י)

סניף מגה, בשכונה ד' בבאר שבע (נתן שקרצ'י)

בארצות הברית, שם אצל רבים המילים "הלאמה" גובלת במילה גסה והתערבות בשוק החופשי היא כמעט "חילול הקודש", הממשלה כן התערבה ומנעה בסוף העשור הקודם את קריסתה של יצרנית הרכב ג'נרל מוטורס.

ג'נרל מוטורס הגיעה בשנת 2008 לסף פשיטת רגל בגלל ניהול כושל ובזבזני ואי התאמתה במועד לתמורות בשוק הרכב. ענקית הרכב המיתולוגית, שבסיסה בבירת הרכב האמריקנית, העיר דטרויט, ושסמלי מותגיה התנוססו בגאון בחזית של הכי הרבה מכוניות בעולם (שברולט, קאדילאק, פונטיאק וביואיק ועוד ועוד) וכיכבה בהכי הרבה סרטים, מרדפים ושירים, ייצרה בשנים האחרונות דגמים לא רלבנטיים שסבלו מנחיתות טכנולוגית לעומתה מתחרותיה, במה שהביא לצניחה במכירותיה ברחבי העולם ולקריסתה. גם מנהליה של חברת הרכב לא עוררו סימפטיה בקרב הציבור האמריקני כשנודע שהם עלו לרגל לוושינגטון הבירה לבקש חבילת סיוע במטוסים פרטיים, על חשבון קופתה הריקה גם כך של החברה.

על אף האמור ועל אף העובדה שאף אחד בממשל האמריקני לא היה אחראי על הנדסת המנועים המיושנים של ג'נרל מוטורס או על העיצוב הלא מחמיא של דגמיה, הוחלט כי יש לסייע ליצרנית הכושלת והלכה למעשה להלאימה למרות כללי השוק החופשי ולמרות הכישלון הניהולי,  פשוט בגלל שג'נרל מוטורס גדולה מדי מכדי ליפול.

המשמעות של קריסת חברת ענק מביאה לפגיעה במעגלים שסביבה. מבחינת ארצות הברית, קריסת ג'נרל מוטורס היתה מביאה להעמקת המשבר הקיים בלאו הכי, במערב התיכון האמריקני, מה שכונה בעבר חגורת ערי הפלדה וכיום מכונה חגורת ערי החלודה. בג'נרל מוטורס היו מועסקים אז רבבות רבות של עובדים ובמעגלים הסובבים אותה מדובר במאות אלפי משרות ועשרות רבות של ספקים.

גם ממשלת ארצות הברית הבינה כי קריסתה של ג'נרל מוטורס תעלה למשלם המסים האמריקני הרבה יותר כסף מהלאמתה והענקת חבילת סיוע חסרת תקדים לחברה כושלת. החשש היה, כי פיטוריהם של מאות אלפי עובדים וקריסתן של עשרות חברות, באזור שגם כך סובל מאבטלה ועוני יחזור לחברה האמריקנית כבומרנג, בצורת מובטלים ונזקקי סעד נוספים, עוני ופשיעה ונטישת אזורים שלמים של תושבים, כפי שכבר כך קורה במערב התיכון של ארצות הברית.

ממשלת ארצות הברית העניקה לג'נרל מוטורס חבילת סיוע בת עשרות מיליארדי דולרים ומינתה מטעמה פקיד בכיר לתפקיד "צאר הרכב" שילווה את יצרנית המכוניות במסע היחלצותה. במסגרת תפקידו ליווה אותו "צאר" גם יצרנית רכב כושלת נוספת, קרייזלר, שגם היא ניזקקה לחבילת סיוע מהממשל האמריקני כדי לשרוד.

גם ברשת מגה הישראלית, כמו ג'נרל מוטורס האמריקנית מועסקים עובדים רבים וקשורים בטבורה עוד עשרות רבות של עסקים קטנים ובינוניים ומעגל נוסף של עובדים שיכול ויפגעו מקריסתה של הרשת הגדולה.

מדינת ישראל נחלצה פעמים רבות גם לטובת מפעלים, כמו ויטה פרי הגליל, מפעל שקריסתו היה מביא למשבר כלכלי של עיירה שלמה, חצור הגלילית, ומדינת ישראל גם נחלצה בעבר לטובת מגזרים שלמים, כמו מגזר הקיבוצים והמושבים. דינה של מגה, עובדיה, וספקיה כדינם.

עו"ד אמיר בשה וד"ר מורן סבוראי מתמחים במשפט העבודה והאישי, ושותפים במשרד בשה זבידה סבוראי, עורכי דין. 

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf