newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ארגון זכויות אדם בינלאומי קורא לעסקים להפסיק לפעול בהתנחלויות

דו"ח חדש של ארגון Human Rights Watch: חברות עסקיות תורמות להתנחלויות ולניצול כוח האדם, משאבי הטבע והשטחים הפלסטינים הכבושים, ואף מרוויחות מהאפליה השיטתית בה נוקטת ישראל בגדה. בין החברות הבינלאומיות שמציין הארגון: רי/מקס הבינלאומית ומחצבות הנסון

מאת:

לאחר שאתמול אישר האיחוד האירופי כי כל ההסכמים בין ישראל לבין מדינות האיחוד לא יחולו על השטחים הכבושים, מפרסם היום (שלישי) ארגון זכויות האדם הבינלאומי HRW – Human Rights Watch  דו"ח הבוחן כיצד מחזקים עסקים פרטיים את ההתנחלויות. הארגון קורא לחברות להפסיק לפעול, לסחור או לספק שירותים בהתנחלויות ולמדינות לסמן אם מוצרים יוצרו בתוך ישראל או בשטחים הכבושים על מנת לאפשר לצרכנים לקבל החלטה מושכלת לגבי קנייתם.

מחברי הדו"ח מתארים כיצד תורמים עסקים כלכליים לאפליה של הפלסטינים תושבי הגדה ואף מרוויחים ממנה: עסקים אלה תלויים בהשתלטות הבלתי חוקית של ישראל על קרקע ומשאבים פלסטיניים, ונהנים מהמדיניות הישראלית המפלה המעניקה להתנחלויות זכויות יתר על חשבונם של פלסטינים. לעיתים קרובות מקור המשיכה של עסקים להתמקם בהתנחלויות או באזורי תעשייה של התנחלויות הוא כוח העבודה הפלסטיני הזול, דמי השכירות הנמוכים או שיעורי המס הנמוכים. מחברי הדו"ח קובעים כי הפעולות העסקיות האלה "תורמות למערכת בלתי חוקית ופוגענית במהותה המפרה את זכויותיהם של פלסטינים, וגם מרוויחה ממנה".

דרך אחת שמציין הדו"ח היא התמריצים הכספיים שישראל מעניקה להתנחלויות וההסדרים המקלים שהיא מאפשרת להן, כדי לעודד את פיתוחן הכלכלי, בעוד פלסטינים לא יכולים להנות מתמריצים אלו. דרך שניה היא באמצעות המנהל האזרחי שמצד אחד מנפיק היתרים לבנייה ולהפעלת חברות בהתנחלויות, לעתים קרובות על קרקע פלסטינית, כשבמקביל הוא מטיל הגבלות חמורות על הנפקת היתרים כאלה לעסקים פלסטיניים. הדו"ח מציין כי בין השנים 2000 ו-2012 דחה המנהל האזרחי של הצבא 94% מהבקשות שהגישו פלסטינים להיתרי בנייה, ובשנת 2014 הנפיק המנהל רק היתר אחד כזה. בנוסף מזכיר הדו"ח כי עסקים אלה תומכים בהתנחלויות בכך שהם מספקים מקומות תעסוקה למתנחלים ומשלמים מיסים עירוניים לשלטון המקומי בהתנחלויות.

> האיחוד האירופי לא צריך להסתפק בסימון מוצרי התנחלויות

מפגינים מול משרד רי/מקס בבוסטון ארה"ב קוראים לחברה להפסיק את מעורבותה בסחר בנדל"ן בהתנחלויות (טס שפלן/אקטיבסטילס)

מפגינים מול משרד רי/מקס בבוסטון ארה"ב קוראים לחברה להפסיק את מעורבותה בסחר בנדל"ן בהתנחלויות (טס שפלן/אקטיבסטילס)

הדו"ח מציג מספר מקרי מבחן של עסקים מעורבים בשלל פעילויות התומכות בהתנחלויות ובמשטר האפליה בגדה המערבית. אחד המקרים מתייחס לסוגיית 11 המחצבות הפעולות בשטח סי (שבשליטה ישראלית) בגדה המערבית. הדו"ח מציין לדוגמא את חברת החציבה הבינלאומית הנסן המפעילה בעזרת חברת בת ישראלית את מחצבת "נחל רבה". מחצבה זו, כמו מחצבות אחרות, מוכרת כמעט את כל חומר החציבה, שהוא למעשה משאבים טבעיים פלסטינים, בשוק הישראלי או להתנחלויות. הפלסטינים אינם זוכים לקבל כמעט דבר מכל עסקי החציבה.

בנוסף, בוחנים מחברי הדו"ח שני מקרים המדגימים כיצד עסקים מממנים ומפתחים את שוק הדיור הבלתי חוקי בהתנחלויות הממוקמות על קרקע שהופקעה מפלסטינים ומרוויחים מכך. המקרה הראשון הוא של בנק ישראלי התומך בפרוייקט בניה בהתנחלות אריאל באמצעות מימון משכנתא ופרסום וקידום הפרויקט.

המקרה השני הוא של חברת הנדל"ן הבינלאומית רי/מקס, שבסיסה בארה"ב. הסוכנות מפעילה בישראל, על ידי זכיין מקומי, רשת שסניפיה מציעים נכסים למכירה או להשכרה בהתנחלויות. החברה מפעילה גם סניף בהתנחלות מעלה אדומים. HRW טוען כי הן הזכיינית הישראלית של סוכנות הנדל"ן והן הסוכנות העולמית שבבעלותה הזכיונות "מסייעות להעברת אזרחים ישראלים לתוך השטח הכבוש ולהפרת זכויות האדם הקשורה בכך, על-ידי פרסום, מכירה והשכרה של בתים בהתנחלויות, ונהנות מהפרות אלה, בניגוד למחויבויותיהן בתחום זכויות האדם".

לדברי ארווינד גנסן, מנהל חטיבת עסקים וזכויות האדם בארגון Human Rights Watch, "עסקים צריכים לקבל על עצמם את האחריות למציאות שבה שימוש בקרקע, מים, מינרלים ומשאבים פלסטיניים במסגרת פעילות עסקית הקשורה להתנחלויות היא התנהלות בלתי חוקית שעליה משלמים הפלסטינים מחיר כבד".

הארגון מתמודד עם ההאשמות הישראליות הקבועות בדבר שימוש בסנקציות מיוחדות ממניעים של "שנאת ישראל" ואנטישמיות, ומזכיר כי בשנים 2010-2009 דחק HRW בחברות שלא לסחור ביהלומים מזימבבואה בשל ההפרות החמורות והמתמשכות בתחום זה. בשנים 2008-2007 המליץ הארגון כי חברות הפועלות בבורמה ומביאות תועלת משמעותית לצבא או קשורות להפרות חמורות של זכויות האדם – לרבות בתחום הנפט, הכרייה וכריתת העצים – יקפיאו פעילות כזו. בשנת 2003 קרא לחברות נפט, לקבלנים ולקבלני משנה שפעלו בסודאן להשעות את פעילותם בשל הפרות חמורות הקשורות לפעולות בשטח בתחום הנפט ולשימוש שעושה הממשלה בהכנסות מנפט.

HRW מצטרף בדו"ח זה לשורה ארוכה של גופים וארגוני זכויות אדם ברחבי העולם אשר קוראים בשנים האחרונות לחברות, גופים עסקיים ומדינות לא לנהל עסקים עם ההתנחלויות הישראליות בשל אי חוקיותן והפרת זכויות האדם הכרוכה בכך. גופים אלו מבקשים להבחין בין עסקים ישראלים "לגיטימיים" הפועלים בתוך הקו הירוק לבין עסקים שפועלים בניגוד לחוק הבינלאומי ומרוויחים מהכיבוש בשטחים הכבושים. רבים מגופים אלו, כמו לדוגמא האיחוד האירופי או מחברי דו"ח זה, נמנעים מקריאה ישירה לחרם על ישראל, או מבחינה של מעורבותן של מדינות בסיוע צבאי או אחר שמשמר גם הוא את השליטה הישראלית על מליוני הפלסטינים בשטחים הכבושים.

> האם עובדים פלסטינים יפגעו מההחלטה לסמן מוצרי התנחלויות?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf