newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בית המשפט: אין למשטרה חיזוק לחשדות נגד עזרא נאווי

בית משפט השלום בירושלים שחרר את עזרא נאווי וגיא בוטביה ממעצר בית וסרב להטיל עליהם מגבלות שביקשה המשטרה. "אז למה לי פוליטיקה עכשיו?", שאל השופט, והתייחס לכך שהפרשה המשפטית צבועה בצבעים פוליטיים

מאת:

בית משפט השלום בירושלים ביטל היום את כל המגבלות שהוטלו על פעילי השמאל עזרא נאווי וגיא בוטביה ושחרר את השניים ממעצר בית, באומרו שלא מצא בחומרי החקירה של המשטרה ראיות לחשדות נגדם. בהחלטה שנתן שופט השלום דוד שאול גבאי ריכטר נמתחת ביקורת על התנהלות המשטרה, וגם על מייצגי פעילי השמאל.

המשטרה הגיעה הבוקר לבית המשפט בירושלים עם בקשה למנוע מנאווי ובוטביה כניסה לגדה המערבית ולאסור עליהם ליצור קשר עם אחרים שקשורים לפרשה. כאמור – בית המשפט לא נענה לבקשת המשטרה והסיר את כל המגבלות על השנים. המשטרה לא צפויה לערער על ההחלטה. [עדכון, 29.2: המשטרה הגישה ערעור למחוזי על ההחלטה, ומבקשת הרחקה מהשטחים]

בתחילת השבוע שוחררו השניים ממעצר למעצר בית, לאחר שבית המשפט מצא שהמשטרה – שחוקרת את השניים בין היתר בחשד למעורבות ברצח של אדם – לא הצליחה אפילו לגלות מה גרם למותו של אותו אדם, ועל אחת כמה וכמה לא הצליחה לקשר בין השניים לבין המוות.

היום בהחלטתו כתב השופט גבאי ריכטר בין היתר כך:

אשר לחשד הסביר הדרוש כבסיס למתן החלטה מעין זו – הרי שלא מצאתי חיזוק לחשדות הראשוניים כנגד המשיבים. פועל יוצא מכך הוא, כי הדבר מחזק [כנראה טעות במקור, ח.מ.] ואף מאיין קיומן של עילות מעצר הרלוונטיות גם לשחרור בערובה.

ההד התקשורתי לו זכה תיק זה, והעובדה שתחילת התיק נעוצה בתחקיר עיתונאי, מלמדת על כך שהחשש לשיבוש אינו מתקיים בתיק זה, והכר לשיבוש החקירה היה נרחב מלכתחילה, הן באמצעות הרשת, הן באמצעי התקשורת והן באמצעים אחרים, שלאיש אין שליטה עליהם…

בידוע, כי תיק זה נמצא במוקדה של מחלוקת פוליטית, ומשמש צד זה לנגח צד אחר ולהיפך. לכל אורך הדיונים הארוכים בתיקים שבפניי נעשה מאמץ להמנע מכך, ואולם הצדדים עשו מאמץ להדגיש דווקא צדדים אלה של הפרשיה, שאינם בהכרח צריכים לעניין. לא רק זאת, אלא שהתנהלות הצדדים בדיונים הייתה לא חברית ואף פוגענית, ועל כך יש להצר. תרבות הדיון היא חלק ממראית פני הצדק וחלק בלתי נפרד ממהותו, ויש לשמור עליה מכל משמר. אם נגזר על בית המשפט להזכיר זאת, כך יהא, וכך אני עושה. אלו מושכלות ראשונים וחבל שנשכחו בעניינינו.

בית משפט זה מבקש לאמץ את השאלה הרטורית "אז למה לי פוליטיקה עכשיו", שכן הוא אמון על הדיון בעניינו האישי של כל חשוד שבא לפניו, וזאת על סמך אמות מידה משפטיות ועל סמכן בלבד.

עזרא נאווי וגיא בוטביה העבירו שניהם ימים ארוכים במעצר, נאווי אף שבועיים שלמים, לאחר שנעצרו בעקבות תחקיר "עד כאן" ו"עובדה" ששודר בתחילת החודש. נאווי נעצר בשדה התעופה כשביקש לצאת לחופשה בחו"ל בעקבות התנכלויות שספג בשל התחקיר, וזאת למרות שלא היה נגדו צו מעצר או צו איסור יציאה מהארץ.

המשטרה בתחילה הטילה על כל הפרשה צו איסור פרסום, מנעה מנאווי פגישה עם עורכי דין, וניסתה לצייר תמונה של חשודים בעבירות חמורות כמו ניסיון רצח ומגע עם סוכן זר. בנוסף, המשטרה צפצפה על החלטה של בית המשפט המחוזי לשחרר את העצור השלישי בפרשה, נאסר נוואג'עה, וחטפה אותו מתוך ישראל לשטחים למשפט בבית משפט צבאי.

עכשיו, שלושה שבועות מאז שידור התוכנית ב"עובדה", נראה שלמשטרה עדיין אין בסיס רציני לחשדות נגד השלושה.

> קמפיין השתולים בתרבות: התודות והפרחים לאם תרצו

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf