newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מאבק בינלאומי על חיי סודאנית שנשפטה לתלייה בגין כפירה

מוסלמית נואפת שדינה תלייה, או נוצריה שנרדפת בגלל חייה האישיים? פעילים בסודאן יוצאים לרחובות כדי למנוע את ההוצאה להורג הראשונה במדינה בגין כפירה זה שלושים שנה

מאת:

כתבו: מוחמד אבו-בכר (סודאן) וענבל בן יהודה

מרים יחיא אברהים, אשה סודאנית בת 27, הורשעה ב-15 למאי באישומים של ניאוף וכפירה וניצבת כעת בפני עונשים של הלקאה פומבית ומוות בתלייה. אברהים, אם לילד בן שנה ושמונה חודשים השוהה עמה בבית הסוהר לנשים באמדרמאן, היא נוצרייה הנשואה לנוצרי, ולפיכך חוקי ההלכה האסלאמית עליהם מתבסס החוק הפלילי הסודאני לא אמורים לחול עליה.

ב-2011 אברהים נשאה בכנסיה קטנה בחרטום לד"ר דניאל וואני, שמוצאו בדרום סודאן והוא מחזיק באזרחות אמריקאית. על מנת להוציא את בנם של השניים, מרטין, מהמאסר בו הוא נמצא יחד עם אמו, ביקשה השגרירות האמריקאית בחרטום שתבוצע בדיקת DNA שתאשר את אבהותו של וואני, שתאפשר לו לטעון למשמורת על בנו. על פי עורך דינה של מרים, נביל אדיב עבדאללה, בדיקת ה-DNA לא בוצעה, אך ממילא הרשויות מסרבות לאפשר לילד לשהות בחזקת האב, בשל היותו לא-מוסלמי.

הצרות של אברהים החלו בשנה שעברה. היא נעצרה לראשונה ב-2013 על ידי הרשויות בסודאן לאחר שלכאורה קרוב משפחה, שזהותו איננה ידוע, דיווח כי היא מבצעת ניאוף (זנאא'), המהווה הפרה של סעיף 149 של החוק הפלילי של 1991. הרשויות בסודאן ראו באברהים מוסלמית שחיה ביחד עם בעלה הנוצרי, למרות התעקשותה כי היא נוצרייה ונשואה לאדם המשתייך לאותה הדת. בהתאם לדיווח זה, היחסים בין אברהים לבעלה נשפטו כמהווים ניאוף, שכן נישואים בין נשים מוסלמיות וגברים נוצרים אינם מוכרים בסודאן.

אל האישום בעבירת הניאוף, שהעונש עליה הוא הלקאה פומבית, התווסף כנגד אברהים בפברואר האחרון האישום של כפירה (רדה), אישום שיכול לשאת בעונש מוות, בהתבסס על סעיף 126 בחוק הפלילי. כפירה מוגדרת כמעשה של יציאה מדת האסלאם והתכחשות פומבית לה. הטענה של בית המשפט היא כי אברהים, המוסלמית לתפישתם, בכך שהתחתנה עם אדם נוצרי, התכחשה באופן פומבי לדת ולפיכך אשמה בכפירה.

לפיכך, שני האישומים נחים על ההנחה והטענה של הרשויות הסודאניות כי אברהים היא למעשה מוסלמית, למרות שלטענתה גדלה על ברכי הדת הנוצרית האורתודוכסית, על פי אמונתה של אמה היחידנית. ראיות התומכות בטענותיה הוצגו בפני הרשויות: ראשית, מיסיונר נוצרי העיד בבית המשפט כי הוא התפלל עם אברהים בכנסיה בחרטום מאז 2005. שנית, היא הציגה מסמכים המאשרים את חתונתה בכנסייה ב-2011.

הדיווח על המקרה באתר "נובה רפורטס" מתאר את מורכבות הסיפור של אברהים, שכולל שתי גרסאות שונות בנוגע למוצאה וקורותיה. אברהים ועורך הדין שלה טוענים כי היא נולדה באזור דארפור לאם אתיופית שהלכה לעולמה לפני מספר שנים, וכי אביה הסודאני נטש את המשפחה ולא היה מעורב בחייה. לפיכך היא גדלה כנוצרייה אורתודוכסית.

השופט, לעומת זאת, קבע שמסמכים רשמיים מעידים כי היא נולדה במדינת גדריף, למשפחה מוסלמית, אשר דיווחה למשטרה על היותה נעדרת ב-2012. בבית המשפט העידה אישה כאמה של אברהים, אולם לטענת הנתבעת היא איננה מכירה אותה. לטענת התביעה משפחתה של מרים אברהים עברה לחרטום והיא עצמה למדה טכנאות מעבדה באוניברסיטה למדעים של סודאן. אברהים טוענת כי היא למדה באוניברסיטת חרטום, וכי היעדר העדויות לכך ברישומים נובעות מכך ששינתה את שמה מאבראר למרים.

כאמור, בית המשפט קיבל את טענות התביעה באשר להיותה של אברהים מוסלמית, ולפיכך נואפת ומבצעת כפירה, ודן אותה למלקות פומביות בטרם הוצאתה להורג בתלייה בעוד 26 חודשים – לאחר שתלד את בנה ותסיים להניקו. על מנת להימנע מהאישום האחרון בבית המשפט דרשו מאברהים להתכחש לדתה הנוצרית ובכך לחזור בה ממעשה הכפירה, כביכול, אולם היא סירבה. פרק הזמן שניתן לה למהלך זה, הנקרא אסתתאבה, היה 24 דקות בלבד.

(הפגנה מחוץ לבית המשפט בחרטום בתמיכה באברהים)

מאבק ציבורי למניעת ההוצאה להורג

על אף שמסיבות שונות עניינים פנימיים בסודאן לעתים רחוקות מגיעים לתקשורת העולמית והישראלית, כפי שנטען בכתבה בבלוג "אפריכאן" בשבוע שעבר, הסיפור של מרים צבר תאוצה, בעיקר בצפון אמריקה (וגם בישראל זכה לתרגום מסוכנות ידיעות). ייתכן כי הדבר נובע מהיותו של דניאל אזרח אמריקאי, וכן בשל העיסוק הפוליטי והתקשורתי הרב במאבקים שבין עולם האסלאם לעולם הנוצרי והמערבי.

רבים ברחבי העולם – בעיקר ארגונים ופעילים חברתיים – קוראים כיום לשחרורה של מרים אברהים ולביטול האישומים נגדה. בסודאן, אנשים ונשים רבים לוקחים חלק במאבק, גם מקרב אלו שאינם פעילים בדרך כלל במאבקים נגד השלטון. ההדים הפומביים הביאו להסתייגות של אנשי דת שונים מהאישומים הכבדים בדיון טלוויזיוני שנערך בנושא באחד מערוצי התקשורת המרכזיים, שבבעלות הממשלה.

המערכת המשפטית בסודאן מבצעת לעתים קרובות אכיפה סלקטיבית של החוק, בעודה מפלה נשים, מיעוטים אתניים ופעילים חברתיים, אותם היא דנה לעונשים שבדרך כלל אינם פרופורציונאליים לעבירות שבצעו, לכאורה. אנשי הארגונים והפעילים המפגינים למען שחרורה של מרים מוחים בין היתר על ההתערבות הבוטה של המשטר בחיים הפרטיים של האזרחים.

המאסר של אברהים והרשעתה הם חלק מהמגמה הזאת. אם עונש המוות יצא אל הפועל, תהיה זו ההוצאה להורג הראשונה בסודאן בעוון כפירה מאז הוצא להורג הרפורמיסט הסודאני מחמוד מוחמד טהא ב-1985.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf