newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לעציר המנהלי הצעיר ביותר בישראל מלאו רק 16 שנים

הוא רק בן 16, וכבר הספיק לחטוף מנה מלאה של כיבוש: פשיטות על ביתו באישון ליל, חקירות ממושכות בלי לפגוש עורך דין וכעת הוא הפך לעציר המנהלי הצעיר ביותר בישראל

מאת:

חמזה חמאד בן ה-16 מסילוואד שבגדה המערבית, הושם השבוע במעצר מנהלי, ובכך הפך לעציר המנהלי הצעיר ביותר בכלא הישראלי. חמאד נעצר בפשיטה על ביתו בתחילת שבוע שעבר, ולאחר חקירה קצרה חתם אלוף פיקוד המרכז על צו לכליאתו ללא משפט למשך חצי שנה.

למרות גילו הצעיר, זו לא הפעם הראשונה בה עוצר צבא ההגנה לישראל את חמאד. בסוף אוגוסט 2015 פשטו כוחות גדולים על בית המשפחה, בו הוא מתגורר עם אימו ושני אחיו, השמידו ציוד מחשב שהיה ברשותו, וחקרו את אחיו בן ה-10. כשיצאו החיילים, הם לקחו איתם את חמזה למתקן החקירות במגרש הרוסים, שם נחקר במשך 22 ימים ברציפות, מתוכם שמונה ימים תחת צו איסור מפגש עם עו"ד, ואז שוחרר לביתו ללא כל אישום. לפני שבוע, כאמור, חזרו החיילים לקחת אותו, הפעם ישר לכלא עופר, ללא חקירה של ממש.

> ליצן במעצר מנהלי: "אני מנסה לשמח את האסירים האחרים"

חמזה חמאד, העציר המנהלי הצעיר ביותר (מתוך דף הפייסבוק של הכפר סילוואד)

חמזה חמאד, העציר המנהלי הצעיר ביותר (מתוך דף הפייסבוק של הכפר סילוואד)

חמזה הוא בנו של מואיד חמאד, שנידון בשנת 2003 לשבעה מאסרי עולם על חלקו בפיגועים נגד ישראלים במה שנודע כ"פעולת עין יברוד". לאורך השנים הענישו כוחות ישראלים את המשפחה במספר הזדמנויות, אם בהריסת ביתם, או באמצעות מעצר האם לעיני ילדיה, וכאמור במעצר הבן הבכור חמזה.

מואיד חמאד פרסם לפני מספר שנים ספר שנקרא "מיומנו של אסיר עולם", ושהכיל מכתבים שכתב לילדיו, דבר שככל הנראה הרגיז את הרשויות הישראליות שהגיעו לבית המשפחה והפכו אותו בחיפוש אחר דבר מה. באותו חיפוש הם לקחו מספר דיסקים עליהם משחקי מחשב, והחרימו את הטלפונים של בני המשפחה.

לאחר הפשיטות והמעצרים הקודמים, טענו בני המשפחה כי מדובר באמצעי לחץ וענישה כלפי האב, בו מבקשות הרשויות הישראליות להתנקם. לתמיכה בטענתם הביאו את העובדה כי למרות שחמזה הינו קטין שבאותה העת היה בן פחות מ-16, ולפיכך לא זקוק לאישור כדי לבקר את האב בכלא, הרשויות מנעו זאת ממנו.

מעצר מנהלי הוא כלי קיצוני שהשימוש בו אמור להיות מדוד ונדיר. עצירים מנהליים מוחזקים בכלא ללא כתב אישום, ללא משפט ולמעשה ללא הגבלת זמן – כשאין להם שום דרך להגן על עצמם.

על פי נתוני שב"ס, כעת נתונים במעצר מנהלי לכליאה ללא משפט שלושה קטינים, שלושתם פלסטינים, שניים מהם הם תושבי ירושלים בני 17 וכאמור חמזה חמאד, שהוא הצעיר מביניהם. בסך הכל, על פי אותם נתונים, נכון ל-31 לינואר 2016, כלואים בבתי הכלא הישראלים 421 קטינים פלסטינים, מתוכם רק 135 שפוטים לעונשי מאסר, והשאר עצורים.

תגובת השב"כ לא התקבלה עד לרגע פרסום  הכתבה. לכשתתקבל – נפרסמה.

> 140 אלף חתימות נגד Airbnb: הפסיקו להשכיר דירות לנופש בהתנחלויות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf