newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בשבוע מאז הירי בחברון נסגרו שלושה תיקי הרג ואלימות של שוטרים וחיילים

שוטר הרג אזרח ברהט ושיקר בחקירה. נער נורה למוות על ידי כוחות הביטחון בביתוניא. שוטרים התעללו ביוצא אתיופיה בזכרון יעקב ושיקרו בחקירה. אף אחד מהם לא יועמד לדין. מסר מעודד ליורה מחברון?

מאת:

בשבוע האחרון הופנתה תשומת הלב הציבורית לעבר התנהלות מערכות החוק והמשפט השונות הדנות בעניינו של החייל מחטיבת כפיר. אותו חייל שתועד יורה בראשו של פלסטיני השוכב פצוע על הקרקע, כשאינו מהווה יותר סכנה, לאחר שדקות קודם היה מעורב בדקירה של חייל שנפצע קל.

היום (חמישי) הודיעה הפרקליטות הצבאית כי החליטה להפחית בחומרת כתב האישום נגד החייל לחשד להריגה, שמחליף את ההודעה הראשונית של הפרקליטות על מעצרו בחשד לרצח. בדיון בבית המשפט הצבאי ביום שלישי האחרון אמר השופט כי "הגם שקיים חשד סביר לביצוע ירי שלא כדין בנסיבות העניין, הרי שהצטברות הראיות עד כה מעלה פנים לכאן ולכאן, ביחס לסוגיות המרכזיות השנויות במחלוקת. במיוחד, בשים לב למורכבות האירוע ולנסיבות האופפות אותו". "ראיות לכאן ולכאן", סיכמו זאת בוואלה ובאתרים אחרים, והספק כבר מתגנב. למרות הזעזוע הראשוני מהתמונות החד משמעיות של החיל היורה בנונשלנטיות בראשו של אדם פצוע.

רמז לעתידו האפשרי של התיק הזה ניתן אולי למצוא למצוא בשלושה תיקי חקירה אחרים בהם היו מעורבים אנשי כוחות הבטחון שנסגרו ביומיים האחרונים.

> מה למד"א ולחובש שצעק "הכלב חי, שמישהו יעשה משהו"?

החייל היורה מחברון בדיון הארכת מעצר (AFP/POOL)

החייל היורה מחברון בדיון הארכת מעצר (AFP/POOL)

ביום שלישי הודיעה מח"ש סופית על סגירת תיק החקירה נגד שוטר ממשטרת רהט שירה כדור מנשקו והרג את סאמי אל-ג'עאר, צעיר בן 22, שהיה בדרכו הביתה מהעבודה. השוטרים ירו בצעיר במהלך פשיטה על סוחרי סמים, שאליה נקלע כעובר אורח. למרות שהשוטר שיקר תחילה בחקירתו ושינה גרסאות, ולמרות שאין ספק כי הוא זה שירה באל-ג'עאר, שלא היה מעורב באירוע הסמים, החליטה מח"ש שאין מקום להעמידו לדין, אפילו לא באשמת הריגה ברשלנות.

אתמול הודיעה הפרקליטות הצבאית על סיום חקירת מותו של הנער מוחמד אבו ט'אהר שנורה למוות במהלך האירוע בביתוניא ביום הנכבה במאי 2014 בו נהרג גם הנער נאדים נווארה. התיק נסגר ללא הגשת כתבי אישום, למרות שמשפטו של שוטר מג"ב בן דרי, שנאשם בהריגתו של נווארה, עדיין מתנהל. "לא נמצאו ראיות", טענו בפרקליטות הצבאית.

היום החליט מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, כי אין מקום לנקוט צעדים מנהליים או פיקודיים נגד השוטרים המעורבים בתיק החקירה סביב מותו של יוצא אתיופיה, יוסף סלמסה. התחקיר המשטרתי, שהוצג למשפחתו של סלמסה, קבע כי לא נפל פגם בהתנהגות השוטרים.

כבר באמצע פברואר החליטה מח"ש לסגור את התיק הפלילי נגד השוטרים שירו בסלמסה בטייזר והפקירו אותו פצוע ומושפל מחוץ לתחנת המשטרה בזכרון יעקב, חודשים לפני שנמצא ללא רוח חיים. מח"ש העבירה את התיק אז לבחינה משמעתית מאחר והשוטרים שיקרו בדוחות שלהם בעקבות האירוע, אך כאמור – עכשיו אפילו בחינה זו נסגרה ללא כלום.

בני משפחתו של סלמסה נאבקים זמן ארוך בטענה כי בנם יוסף נמצא מת לאחר שנפל קורבן לאלימות משטרתית, ומאבקם סחף רבים בקהילת יוצאי אתיופיה למאבק באלימות משטרתית.

קרובי משפחתו של יוסף סלמסה, אשר נמצא מת במחצבה ליד מקום עבודתו בבינימינה, צועדים כדי לעורר מודעות לאלימות משטרתית, 4 ינואר, 2015. אקטיבסטילס

קרובי משפחתו של יוסף סלמסה, אשר נמצא מת במחצבה ליד מקום עבודתו בבינימינה, צועדים כדי לעורר מודעות לאלימות משטרתית, 4 ינואר, 2015. אקטיבסטילס

שלושת התיקים האלו הם רק טיפה קטנה בים העצום של חקירות מצ"ח ומח"ש שמתמסמסות לאיטן למרות הממצאים והעדויות. לולא הסרטון שתיעד את האירוע, סביר להניח שהחייל היורה מחטיבת כפיר היה מוצא את עצמו באותה חברה טובה, כמו למשל זו של אלוף פיקוד מרכז, רוני נומה. אותו נומה – שנזף השבוע בשלושה קצינים שלא פעלו לטיפול ופינוי הפלסטיני שנפצע בחברון, וטען כי החייל ירה על דעת עצמו – נחלץ בעבר מפרשייה שבה היה מעורב יחד עם פקודיו בהריגתו של אזרח לא חמוש.

על המקרה של נומה ועוד דוגמאות מאלפות לאופן שבו עובדת המערכת כאשר מדובר בחיילים שהורגים פלסטינים, לחובבנות, לכשלים, לטיוח ניתן לקרוא בסדרת הכתבות של ג'ון בראון ונעם רותם "רשיון להרוג".

> רשיון להרוג: סדרת תחקירים על התיקים הסגורים של מצ"ח

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf