newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לשר החינוך יש חלום: שוויון באמצעות עליונות היהודים

נאום בנט בטקס פרסי ישראל היה מבוסס על שקרים היסטוריים, מסקנות מוטעות, שלילת הגלות ובוז לכל מה ומי שאינם דתיים לאומיים. בנט רוצה תיאוקרטיה, וסיכם: "רק כך"

מאת:

בטקס הענקת פרסי ישראל, ביום חמישי שעבר, נשא שר החינוך נפתלי בנט נאום חזון. הוא קרא להקמת מדינה יהודית לאומית, וכדי להצדיקה הוא המציא היסטוריה שאפילו בתנ"ך לא קיימת, לעג ליצירה היהודית בגולה, והבטיח שוויון לכולם באמצעות עליונות הגזע היהודי. "רק כך", הוא סיכם את נאומו לקראת תיאוקרטיה יהודית, והקהל מחא כפיים.

חזון שר החינוך של מדינת ישראל

ראשית, הנה תקציר הנאום של שר החינוך, אשר נפתח בשאלה: "מהו השלב הבא של הציונות?" תחילה השיב בנט: "להעשיר את היהדות ולרומם אותה"; ובהמשך הוא פרט: "להעניק הזדמנות שווה לכל ילד במדינת ישראל, ללא קשר למוצאו, צבע עורו, נטייתו או מקום מגוריו".

מכאן עבר בנט לברר מהם התנאים להגשמת "השלב הבא". לשם כך הוא בחן את ההיסטוריה וקבע: "בעת העתיקה תרמה היהדות לעולם שלושה רעיונות גדולים ששינו את פני האנושות". השלושה הם: האמונה באל אחד, ממנה נגזר שכל בני האדם נבראו בצלמו, ומכאן שערכם שווה; השבת, ממנה נגזר שהמנוחה מעבודה היא זכות גם לחלשים; והחינוך והלמדנות, מהם נגזר שהידע והחוכמה הם נחלת הכלל.

ואז – ליבת הטיעון של בנט: "בעת העתיקה, כשהיינו ריבון כאן בארץ שלנו, כן הייתה פה מדינה יהודית, היהדות תרמה לכל העולם. אבל כשלא הייתה עוד מדינה יהודית, כשלא היינו ריבונים, היהדות, כיהדות, הפסיקה להעשיר את האנושות". מכאן הסיק שחובה עלינו לאמץ את העמדה הדתית-לאומית: "רק השילוב בין יהדות, לאומיות ואוניברסאליות – ירומם את העם שלנו לעבר הייעוד שלו […] כך, ורק כך, נוכל להיות אור לעולם כולו".

> מינוי ליברמן: נתניהו נגד הצבא בגלל איראן, לא גולן

המצאת היסטוריה למדינה היהודית

הנאום של בנט מבוסס על היסטוריה מדומיינת. גם לשיטתם של אלה שקוראים את התנ"ך ברמה הפשטנית של בנט, אין קשר בין שלושת הרעיונות לבין המדינה היהודית. האמונה באל אחד אומצה, על פי המסורת, בידי אברהם אבינו. שום קשר לריבונות. השבת ניתנה למשה בסיני, כמצווה הרביעית בעשרת הדברות. שום קשר לריבונות. הלמדנות, אם כוונתו למתודת הלימוד בבתי המדרש, החלה במאה הראשונה לספירה, ובמיוחד – לאחר חורבן בית המקדש. שום קשר לריבונות.

מי שמוכן לקרוא תנ"ך בראש פתוח, ולקרוא גם בתולדות עמים אחרים, אפילו ברמת ויקיפדיה, יגלה שאמונה באל אחד התפתחה במצרים העתיקה, והשבת מקורה בבבל. שני רעיונות אלה אומצו אל תוך היהדות, כלומר יצרו אותה, ולא נוצרו על ידה. אשר לחינוך, בנט ודאי יתעניין לדעת שחינוך החל כבר בחברות הפרה-היסטוריות, לפני המצאת הכתיבה והקריאה. שום קשר לעם היהודי.

שלילת הגולה, על סף האנטישמיות

חלקו השני של הטיעון המרכזי הוא מזעזע: "כשלא הייתה עוד מדינה יהודית, היהדות כיהדות הפסיקה להעשיר את האנושות". אבוי! על שישה סדרי משנה שמעת? קובץ התוספתא? הספרים החיצוניים? התלמוד הירושלמי? התלמוד הבבלי? ספר הזוהר וספרות הקבלה? ספרות המדרשים? תור הזהב בספרד? רמב"ם? רש"י…? כל אלה אינם תרומת היהדות, כיהדות?

שיאי היצירה היהודית לא נקבעו בזכות הקנאים לדורותיהם, אלא דווקא לאחר שהם הובסו. אבל בנט לא יכול לסבול גאוני רוח פרגמטיים כמו רבן יוחנן בן זכאי ורבי יהודה הנשיא. כדי לשכנע אותנו בחשיבות הריבונות היהודית, בנט נדרש לשלול את מי שהוכיחו שהיהדות יכולה לשגשג לצד בני תרבויות אחרות. שלילת הגולה אינו פטנט של בנט, אלא גישה רווחת גם בציונות החילונית, מראשיתה. אנחנו מרבים להאשים את העולם באנטישמיות – במובן של שנאת היהודים החיים בארצות הנכר. אבל הטענה של בנט, אודות אפס תרומתם התרבותית של היהודים בגולה, הרי היא על סף אותה אנטישמיות בדיוק.

רק יהודים לאומיים נחשבים

בנט, ולא במקרה, מערבב מושגים. הנאום נישא בטקס "פרס ישראל" (המדינה) ביום העצמאות. למרות זאת השאלה הפותחת היא: "מה השלב הבא של הציונות?" והתשובה היא: "להעשיר את היהדות ולרומם אותה". השלב הבא של הציונות זה לרומם את היהדות? עבור רבים מאזרחי ישראל, החרדים למשל, יהדות היא יותר מאשר רק ציונות. עבור אחרים, חילונים למשל, ציונות היא יותר מאשר רק יהדות. בטח ובטח שיש רבים מאזרחי ישראל, שגם בשמם נערך טקס הפרס, שהם לא יהודים ולא ציונים. ותרשו לי להזכיר גם את מיליוני בני האדם הנמצאים תחת שלטון צבאי של ישראל, שהם לא אזרחים, לא יהודים ולא ציונים.

שר החינוך של מדינת ישראל לא מכיר בכל האנשים האלה. רק יהודים לאומיים שכמותו נספרים. וזה קורה בנאום אודות שוויון ערך האדם "ללא קשר למוצאו, צבע עורו, נטייתו או מקום מגוריו".

שוויון באמצעות עליונות היהודים

כל הרעיון של בנט קורס בשלב מסוים אל תוך עצמו. בנט טוען שהעם היהודי הוא עם עליון, משום שהוא הביא לעולם את שוויון-ערך האדם. עליון או שוויון? ובשם הערך הזה של שוויון, ראוי לייסד פה מדינה יהודית שיש בה מעמד מועדף ליהודים על פני מי שאינם יהודים. והיעד הבא של הציונות זה לרומם את ערך השוויון, על ידי חיזוק הריבונות היהודית (יהודית, לא ישראלית), כלומר הפרדה בוטה יותר בין יהודים ללא יהודים. נו באמת.

אם אכן היהדות הביאה לעולם, כבר בעת העתיקה, את בשורת השוויון, אז כיצד זה שגם כיום, ועוד במדינת ישראל (כפי שבנט בעצמו הודה ואמר): "יש קשר פסול בין מקום מגוריו של ילד ורמת ההכנסה של הוריו, לבין היכולת שלו לבחור את עתידו ולהצליח"?

צריך להתקומם

התשובה של בנט היא ששוויון הזדמנויות יהיה פה רגע אחרי שנייסד מדינה יהודית. יהודית בלבד. הוא אפילו אמר שאנחנו לא צריכים לדאוג: "כאילו יהודית סותרת דמוקרטית". לדעתו היא לא.

בואו נשים דברים על השולחן: חזונו של בנט הוא תיאוקרטיה יהודית לאומנית. לשם כך הוא ממציא היסטוריה, מקיש מסקנות חסרות בסיס, בז ליצירה היהודית בגולה, מתעלם מקיומם של אזרחים שאינם יהודים ו-או לאומנים, ומקשט את כל הגזענות הזאת באבטחה שקרית לשוויון הזדמנויות.

בסוף הנאום הקהל מחא כפיים. אני מאוד מקווה שמבין מאות המוזמנים באולם היו כמה שזעו באי נוחות. אל מול חוסר התרבות והיעדר ההשכלה שמייצג שר החינוך צריך להתקומם. בלי פחד.

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> המנקות באונ' ת"א הפריעו לכינוס חבר הנאמנים, בדרישה להעסקה ישירה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf