newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חשיפה: 60 אחוז מהמעצרים בישראל הם של "לא יהודים"

נתוני המשטרה מהשנים 2011-2015, מציירים תמונה קשה של אפליה גם כאשר מדובר במעצרי קטינים, ובמיוחד במעצרים בשל "הסתה". הפערים עצומים לא רק בעבירות ביטחון. גם אחוזי הגשת כתבי אישום גבוהים יותר נגד לא יהודים

מאת:

פרסום ראשון: שישים אחוזים מבין המעצרים שביצעה המשטרה בין השנים 2011 ל-2015 היו של לא-יהודים, כך עולה מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידינו. זאת למרות חלקם היחסי הקטן שלא לא-יהודים באוכלוסיה הכללית. כשמדובר בקטינים, המצב אפילו חמור יותר, וחלקם של הלא-יהודים בין העצורים גבוה משמעותית מחלקם באוכלוסיה.

בתשובה לבקשת חופש המידע שהגישה התנועה לחופש המידע, סיפק פקד (עו"ד) יניב המי מהמטה הארצי של משטרת ישראל כמויות גדולות של נתונים בחתכים שונים, המפרטים את כל המעצרים שביצעה המשטרה בין השנים 2011 ל-2015. הנתונים, שהגיעו לידי שיחה מקומית. כוללים גם פירוט על מעצרים שהסתיימו ללא הגשת כתב אישום, לרבות הסעיפים ותתי הסעיפים שהובילו להוצאת כל צו מעצר, כמו גם חלוקה אתנית (יהודי/לא יהודי) וגילאית (בגיר/קטין). המונח "חלוקה אתנית", אגב, הוא זה שמשמש את המשטרה עצמה בתגובתה לבקשה.

על פי הנתונים מתוך 295,654 המעצרים שבוצעו במהלך חמש השנים האחרונות, יותר מ-60% בוצעו כנגד לא יהודים, וכ-59% ממעצרים אלה הסתיימו ללא הגשת כתב אישום. יש לציין כי על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, חלקם של היהודים באוכלוסיה עומד על 74.8 אחוזים. עוד נדגיש כי סיווג ה"לא יהודים" בנתוני המשטרה עשוי לכלול לצד ערבים אזרחים בישראל גם תיירים, עובדים זרים, פלסטינים מהגדה שנמצאים בתוך ישראל ואחרים. המשטרה מעורבת גם במעצרים פליליים מעבר לקו הירוק, והחלוקה בין יהודים ללא יהודים בנתוני המשטרה עלולה לכלול גם את המעצרים האלה (אך הנתונים לא כוללים מעצרי שב"כ או צבא).

> אוי לו לשלטון המרים יד על אזרחיו

אינפוגרפיקה: יעל קציר

אינפוגרפיקה: יעל קציר. לחצו להגדלה

כשמדובר בקטינים, החלוקה האתנית דומה: 56% ממעצרי הקטינים באותן שנים, ומדובר ב-30,013 מעצרים, היו של קטינים לא יהודים. בסוגי עבירות מסויימים השיעור אף גבוה הרבה יותר: 88% מהקטינים שנעצרו על "עבירות בטחון" היו לא יהודים, וכך גם 86% מהקטינים שנעצרו על "עבירות נגד אדם".

כאשר בוחנים את מספר כתבי האישום שהוגשו, ניתן לראות כי החלוקה בין יהודים ללא יהודים נותרת בעינה. כלומר: בשורה התחתונה 60% מהמעצרים שהובילו לכתבי אישום בוצעו נגד לא יהודים. גם שם, כשנכנסים עמוק יותר לנתונים, יש הטיה על בסיס אתני. למשל: כשמדובר ביהודים, רק 38% מכלל המעצרים על עבירות בטחון מסתיימים בכתב אישום. אצל לא יהודים, לעומת זאת, שיעור הגשת כתבי אישום על עבירות בטחון עומד על מעל 64% – כמעט פי שניים.

יותר מ-160 עצורים ביום

על פי הנתונים, אי שיוויון בולט קיים גם באכיפה של עבירות שונות. כך למשל, בעוד ש-490 בני אדם נעצרו על עבירה של "הסתה" במהלך חמשת השנים שנבדקו, 426 מהם – 86% אחוזים – היו לא-יהודים. כתבנו כאן בעבר על האכיפה הסלקטיבית הזו, שבמסגרתה כמעט רק פלסטינים נעצרים על "הסתה", למרות אינספור דוגמאות של הסתה דומה מצד יהודים. נתוני המשטרה הרשמיים מאששים עכשיו את טענתנו ההיא.

לא רק שמספרי המעצרים של לא יהודים גדולים משמעותית מאלה של יהודים, אלא שניתן לראות מהנתונים כי גם עילות המעצר משתנות בהתאם. למשל: בעבירה של תקיפת והכשלת שוטר מואשמים יהודים ולא יהודים בשיעורים דומים יחסית, אך לא יהודים נעצרים משמעותית יותר בעבירות של תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות. אם על העבירה הראשונה "רק" 56% מהמעצרים הם של לא יהודים, על העבירה השניה – "בנסיבות מחמירות" – השיעור מגיע כבר ל-74%. אצל הקטינים המצב אפילו חמור יותר: רוב הקטינים שנעצרים על תקיפת והכשלת שוטר הם דווקא יהודים, אבל 86% מהקטינים הנעצרים על תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות הם לא יהודים.

דרך אחת להסביר את ההבדל העצום בכמות המעצרים בין יהודים ללא יהודים היא סוגיית הבטחון, שהרי לא יהודים נעצרים יותר על עבירות בטחון. ברם, עבירות המסווגות כעבירות בטחון מהוות רק 12% מכלל המעצרים, וגם יהודים נעצרים במסגרתן. העבירות האלה, הנעות בין עבירות הקשורות לאמצעי לחימה, דרך בגידה וריגול, ל"הנפת דגל פלסטין" (שכלל אינה עבירה על החוק מאז נחתמו הסכמי אוסלו) ויידוי אבנים, לא יכולות להסביר את הפער. זאת ועוד, בסוגי עבירות מסוימים, שיעור מעצרי היהודים גבוה משיעור מעצרי הלא יהודים, כמו למשל בעבירות מין (65% יהודים), עבירות כלפי המוסר (63% יהודים), ועבירות נגד גוף (53% יהודים).

> מאסר על הסתה בפייסבוק? רק לערבים

שוטרים עוצרים מפגין בחיפה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

לא רק מעצרים: אפליה גם בכתבי האישום. שוטרים עוצרים מפגין בחיפה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

עם ממוצע של מעל מאה ושישים מעצרים ליום, משטרת ישראל מעבירה תחת ידה מאות אלפי אזרחים, תושבים ואחרים. מדאיג לראות כיצד כח שנועד לשמירת הסדר הופך לכלי בשימוש של צד אחד במאבק האתני על דמותה של מדינת ישראל, ומופעל באופן מובהק נגד סוג אחד של אוכלוסיה.

תגובות: גזענות או מקרה?

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, הגיב היום לנתונים שנחשפו לראשונה בשיחה מקומית: "הנתונים חושפים מציאות המוכרת לנו היטב, של אפלייה קשה וגזענות הטבועה לצערי עמוק במנגנוני המשטרה. בעוד שיש צורך חמור ומיידי באכיפת חוק בכל הקשור לפשיעה בציבור הערבי, הדרך היחידה להוביל לשינוי מהותי הוא רק אם המשטרה תתחיל לראות בנו כאזרחים שיש להגן עליהם ולא כאויבים שיש לסמן ולרדוף".

חברי הכנסת של הרשימה המשותפת כבר הודיעו כי יעלו את הנושא בדיון הקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, על מנת להבין את פשר הפעילות המוגברת נגד הציבור הלא יהודי בישראל.

מארגון "עאדלה", המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, נמסר כי "המספרים מוכיחים שמשטרת ישראל היא גוף גזעני. מדיניות הפרופיילינג נגד האזרחים הערבים גורמת לכך ששוטרים מסמנים מראש עוברי אורח ערבים כחשודים, דבר שמוביל בסופו של דבר לאלימות ומעצרים. בנוסף על כך, משטרת ישראל נוקטת בצעדים ספיציפיים נגד אזרחים ערבים בלבד כגון מעצרי מנע של פעילים, מעצרי קטינים באמצע הלילה, זימונים לחקירות שמובילות למעצרים ועוד.

"במקביל, המחלקה לחקירות שוטרים, אשר אמורה להיות הגוף שפועל נגד אלימות המשטרה, ובין היתר נגד מעצרי שווא, אינה חוקרת בצורה יסודית ומקצועית את התלונות שמוגשות בשם אזרחים. בכך, מח"ש מהווה בעצם אור ירוק לפרקטיקות הגזעניות והאלימות של המשטרה".

במשטרת ישראל בחרו שלא להתייחס לפערים המשמעותיים שנחשפו בנתונים, ומסרו בתגובה לפנייתנו כי:

מתוקף תפקידה של משטרת ישראל לחשוף ולחקור עבירות ועבריינים, מבצעת המשטרה פעילות אכיפה ובכלל זה מעצרים בכפוף לסמכות המוקנית לה בדין ולעילות המעצר הקבועות בחוק ובשום אופן ללא קשר לזהותו של אדם או מוצאו.

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> משחקי הכס של הרשות הפלסטינית: התוכניות של המועמדים להחליף את עבאס

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ישראל האיצה את הטיהור האתני בגדה בעזרת חיילים במדים, וחיילים לא במדים, מתנחלים. חיילים על רקע עשן העולה משריפות בכפר דומא בגדה, אפריל 2024 (צילום: איתי רון / פלאש 90)

ישראל האיצה את הטיהור האתני בגדה בעזרת חיילים במדים, וחיילים לא במדים, מתנחלים. חיילים על רקע עשן העולה משריפות בכפר דומא בגדה, אפריל 2024 (צילום: איתי רון / פלאש 90)

בעזה וג'נין, נצרת וירושלים – ישראל מנהלת את אותה המלחמה

מיקוד המבט בחורבן ובמוות שישראל המיטה על עזה הוא מובן, אבל מה שישראל עושה שם הוא חלק מההיגיון המסדר של האפרטהייד הישראלי בכל המרחב שבין הירדן לים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf