newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בעקבות איומים: בג"ץ שולח את הלהטב"קים של באר שבע לצעוד ברחובות צדדיים

שופטי העליון דחו את עתירת הבית הגאה בבאר שבע והאגודה לזכויות האזרח, שדרשו לאפשר מצעד ברחוב הראשי, רגר. המשטרה אספה מודיעין לפיו יש איומים באלימות נגד הצועדים, ובג"ץ קבע שהזזת המסלול לא תפגע בחופש הביטוי

מאת:

מצעד הגאווה שצפוי להתקיים בבאר שבע מחר יעבור למסלול צדדי שיעבור בתוך שכונה ג' – ולא יעבור ברחוב הראשי של באר שבע, שדרות רגר. כך פסק בג"ץ היום (רביעי) בעניין העתירה שהגישו הבית הגאה והאגודה לזכויות האזרח. העילה, לפי שופטי בג"ץ, היא "ידיעות מודיעיניות שעל-פיהן קיים חשש לאלימות מסכנת חיים מצד חוגים המתנגדים לקיום האירוע, וכן מצד משתתפים האמורים ליטול חלק בתהלוכה ובאסיפה, ומבקשים להגן על עצמם".

על פי ההחלטה, העותרים צריכים לבחור עוד הערב בין מסלול שהציעו שופטי העליון לבין המסלולים שהציעה מראש המשטרה, אך בכל מקרה לא יוכלו לצעוד על רגר. המסלול שמאשרים השופטים הוא בעצם הליכה קצרה בתוככי שכונה ג' וממנה, חציית הרחוב לרחבת העירייה. בכך מקבל בג"ץ את עמדת משטרת באר שבע, בתום העיון בחומר החסוי שהציגה בפני השופטים, במעמד צד אחד.

הבית הגאה בבאר שבע פנה לעירייה ולמשטרה כדי לתאם את המצעד כבר לפני כחודשיים. לפני כחודש הצטרפה למאמצים גם האגודה לזכויות האזרח. לפני כשבועיים קיבלו מארגני המצעד אישור בעל פה מהמשטרה לקיים את המצעד במסלול המקורי שביקשו. אלא שהזמן חלף, הלחצים בעיר גברו – הן מצד הרב הראשי של באר שבע, יהודה דרעי, והן מצד תושבים שהתנגדו בקולניות, ובסופו של דבר החליטה העירייה שלא לתמוך במצעד כספית, והמשטרה החליטה שלא לאשר צעדה ברחוב הראשי על שם רגר.

> ידיעות אחרונות ממהרים לטהר את גידי אורשר

ברק עטר, לשעבר יו"ר אגודת הלהט"ב של באר שבע, במחאה מול העירייה לפני שנעצר (באדיבות ברק עטר)

ברק עטר, לשעבר יו"ר אגודת הלהט"ב של באר שבע, במחאה מול העירייה לפני שנעצר (באדיבות ברק עטר)

בדיון היום טענו העותרים שלא ראוי לשלוח אותם לצעוד ברחובות צדדיים, וכי אם יש איומים על המצעד – חובתה של המשטרה להגן על הצועדים, כפי שנקבע בעבר שהייתה חובה על המשטרה להגן על המצעד בירושלים.

השופטים סלים ג'ובראן, ענת ברון וחנן מלצר ניסו להציע הצעת פשרה, ולאחר שזו נדחתה בידי העותרים ניתן פסק הדין, ובו קבעו השופטים ש"אין בשינוי [המסלול] כדי לפגוע בחופש ההפגנה ובחופש הביטוי של העותרות… אלא איזון שהתבקש מחובתו של המשיב [המשטרה] לדאוג לשמירה על הביטחון והסדר הציבורי, בנסיבות".

"בית המשפט הגיע למסקנה כי החלטת המשטרה התקבלה בצורה עניינית, סבירה ומידתית", מסרו בתגובה לפסיקה במשטרת באר שבע. "לאחר שבית המשפט שמע בהרחבה את מכלול השיקולים הרלוונטיים שעמדו בבסיס החלטתו של מפקד המחוז ועיין בחומר המודיעיני הסודי שהונח בפניו על ידי גורמי המשטרה, הגיע לכלל מסקנה כי ההחלטה המשטרתית התקבלה באופן ענייני, סביר ומידתי.

"שופטי בג"ץ ציינו כי החומר המודיעיני שהוצג בפניהם, כפי שאמרה המשטרה כבר בתחילה, על פיהם השיקולים לשינוי המסלול הם בהתאם להיערכות מבצעית ומקצועית גרידא, מצביע על סיכון ממשי לפגיעה  על ידי גורמים קיצוניים משני הצדדים וכי המשטרה למעשה מבקשת להגן על העותרים ולאפשר להם את חופש המחאה תוך שמירה מלאה על שלומם".

"זהו יום שחור לדמוקרטיה הישראלית, זהו יום שחור לעיר באר שבע, זהו יום שחור לקהילה הלהט"בית בבאר שבע ובארץ כולה", הגיבו מנגד בבית הגאה. "אם עד היום חשבנו שמשטרת ישראל יכולה להגן עלינו, היום אנחנו מבינים שדמנו הפך הפקר. מהיום נהיה חשופים לאלימות גוברת כאן בעירנו – האלימים, ההומופובים והרוצחים הפוטנציאליים קיבלו חיזוק. אבל אתם תקבלו אותנו כמו שאנחנו בכל מקום שבו נבחר להיות. המאבק לא נגמר, הוא רק התחיל!"

"שינוי תוואי המצעד הוא פרס נצחון לאלימות ולבריונות", הגיבה הערב ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני). "אם המשטרה חושבת שהמצעד מסכן את הצועדות והצועדים, שתפנה את המאמצים כלפי אלה שמפעילים את האלימות ולא לאלה שסובלים ממנה. לקהילה יש זכות קיום במרחב הציבורי כמו לכל אזרחית או אזרח בישראל. רק שנה עברה מאז ששירה בנקי נרצחה בגלל שהאמינה בזה ואסור לתת  לזה לקרות שוב".

בעקבות החלטת בית המשפט הגיע ברק עטר, לשעבר יו"ר האגודה בבאר שבע, עם מספר חברים למשמרת מחאה ספונטנית מול עיריית באר שבע עם דגלי גאווה. עטר והאחרים עוכבו על ידי המשטרה.

בתוך כך נודע, כי עו"ד ארתור שני, המתמחה בענייני משפחה וקהילת הלהטב"ק, פנה בתלונה ובקשה לפתוח בהליך משמעתי נגד רב העיר באר שבע. "תפקיד הרב לתת מענה בתחום הדתי לכלל תושבי באר שבע היהודים, לרבות בניה ובנותיה המהווים חלקים מקהילת הלהטב"ק, או שאינם חלק ממנה, גברים, נשים, מצביעי ש"ס ואלו שאינם מצביעי ש"ס וכו'", אומר שני. "חמור מאוד שעובד ציבור, רב בישראל, המקבל את פרנסתו מאותו ציבור, מרשה לעצמו להשתלח בחלקים בו, ועל אחת כמה וכמה להתערב בפוליטיקה המקומית, משום שהתבטאותו לכאורה, כפי שפורסמה, לפיה סיעת ש"ס תעזוב את הקואליציה העירונית היה ולא יבוטל המצעד- מראה על חריגה מסמכות, התערבות שאיננה במקומה".

> אדם יושב בכלא חודש אחרי תאריך השחרור שלו

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf