newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

התאומות של חסן כראג'ה יוולדו כשאביהן בכלא ללא משפט

אהבתם של חסן ות'מינה התגברה על החומות, המחסומים והחוקים שמנסים להפריד בין פלסטינים משני צדי הגבול. אבל אז בא צו המעצר המנהלי

מאת:

כותב אורח: אמג'ד שביטה

תכירו: חסן כראג׳ה. צעיר פלסטיני מכפר ספה, אחד הכפרים הפלסטינים המנותקים מהעולם על ידי כביש האפרטהייד 443. חסן הלך לפני כשנתיים בעקבות ליבו השובב, שלא היסס לחצות את הכביש ולקפוץ מעל חומת ההפרדה (גבוהה גבוהה, אך אינה בלתי סופית), כדי לחזר אחרי ת'מינה, צעירה מקסימה, שאמנם נולדה וגרה בצד השני של הגדר, אך גם היא משתייכת לאותו עם של חסן ומדברת באותה שפה שלו. זאת ועוד: שניהם גדלו בילודתם על אותם משחקים, דקלמו את אותם השירים והתחברו אל אותם צמחי בר.

חסן ות'מינה התחתנו בחורף האחרון, מבלי לבקש מפקיד צבאי אפור תעודת כשרות לאהבתם הססגונית. הוראות השעה החשוכות, האוסרות על איחוד משפחות, מונעות מחסן (ועל מאות צעירות וצעירים פלסטינים מהשטחים הכבושים המתחתנים עם אזרחיות ואזרחי ישראל) לקבל אזרחות או אפילו היתר שהייה בישראל כדי לחיות ביחד עם שותפתו לחיים. לפי הוראה זו הוא לא יכול להיכנס לישראל, לסייר באום אלפחם, עירה של ת׳מינה, או לבקר אצל משפחתה. השניים לא יכולים לנסוע לחו״ל ביחד. אפילו לא לחוף הים. לעולם. הוא, כמו רוב הצעירים בגילו, כלוא בתוך הגדה. והיא? היא נאלצה לעזוב את הכל ולהצטרף אליו, לכלא הגדול מאחורי החומה.

> המדינה לצלמים שהותקפו על ידי חיילים: סיכנתם את חיי הכוחות

חסן כראג׳ה (באדיבות המשפחה)

לך תוכיח שאתה לא בחזית העממית. ובעצם, מה רע בלהיות בחזית העממית? חסן כראג׳ה (באדיבות המשפחה)

ולמרות הכל, עברו עליהם עד לאחרונה ימים מהנים, ובסתיו הקרוב ייולדו להם שתי תאומות, ששניהם מחכים להן בכליון עיניים. אך במקביל החומה לא שכחה להם את זלזולם הגס בה, והנה מחסום צבאי אחד ניצל, בשבוע שעבר, את היתקלותו הארעית בחסן כדי לנקום בו. "ג'יב אלהויה", אמר המחסום. "אה, כראג׳ה? אתה זה שצפצפת ביחד עם אשתך על חברתי לחיים, החומה? יאללה יאללה בוא איתי". לאן? "למעצר מנהלי", ענתה מדינת החוק.

כן, המעצר של חסן כראג׳ה לא נועד להענישו על מעשה בלתי חוקי שעשה, אלא שזהו מעצר מניעתי שתכליתו למנוע ממנו לעבור בעתיד על החוק. וכך, בלי הקדמות, חסן מצא את עצמו מאחורי סורג ובריח, החל מעכשיו ולמשך שישה חודשים, מבלי להיות חשוד בשום דבר, מבלי שהיה מבוקש, מבלי להיות מעורב בשום מאורע חריג והכי הזוי – מבלי להישפט. בדובר צה"ל אומרים לשיחה מקומית שחסן נעצר "בגין פעילותו בארגון החזית העממית לשחרור פלסטין אשר על פי מידע מודיעיני חסוי יוצרת סיכון בטחוני ממשי וחמור". אבל לחסן אין הזדמנות לראות ראיות כלשהן, להתגונן, לטעון לחפותו. אגב, האם זה לא אבסורדי להוכיח חפות מחברות בארגון פוליטי לגיטימי, המהווה מרכיב מרכזי באש״ף וזוכה לתמיכה המונית בקרב העם הפלסטיני?

כך או כך, מתישהו במהלך ששת החודשים הקרובים בנותיו יפקחו את עיניהן לראשונה, מבלי שיזכו לחיבוק מאבא. חצי נחמה: הן קטנות מדי, הן בטח לא יזכרו את החוויה הקשה הזו. אבל חסן יזכור גם יזכור.

וחסן אינו לבד. המונח הכללי "מעצר מנהלי" מטשטש את פניהם ומסתיר את סיפוריהם של בני אדם שנתלשים בקלות בלתי נסבלת מחיקי משפחותיהם ומשגרות חייהם. לפי נתונים שפרסמה עמירה הס אתמול (שלישי) בעיתון "הארץ", כיום יושבים בכלא הישראלי 651 עצירים מנהליים, וביניהם בילאל כאיד, שישב בכלא כאסיר 14 וחצי שנים וביום שחרורו הועבר למעצר מנהלי ועכשיו הוא שובת רעב, העיתונאי הפלסטיני עומר נזאל, הליצן שעובד עם ילדים הזקוקים לחינוך מיוחד, מוחמד אבו סח'א, וכן שבעה קטינים.

חסן כראג׳ה הוא חבר יקר. הוא אדם חזק. אני מכיר אותו. אני בוטח בו. הוא ישתחרר. הוא יתגבר. הוא ייצא מזה, ועוד יחזור למקומו הטבעי בקרב בני עמו המובילים מאבק לגיטימי ומבורך נגד המשך הכיבוש. ומי יישאר תקוע בבוץ הזה? החברה ששותקת ומשלימה עם הכיבוש הנפשע הנעשה בשמה. החברה הישראלית היא שתיאלץ להתמודד עם מצב שבו בנותיו של חסן לכשיגדלו ימצאו יום אחד תמונות חגיגיות מיום לידתן, שיעוררו את תהייתן: אבא, איפה היית כשבכינו בפעם הראשונה?

אמג'ד שביטה הוא איש תקשרת ופעיל פוליטי וחברתי

> חוק ההסדרים: נתניהו מנסה לפגוע בעבודה המאורגנת

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf