newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פינוי התנחלויות הוא התיקון של טיהור אתני

בהקשר של הכיבוש עמדה שמאלית חייבת קודם כל להתעקש על צדק היסטורי לקורבנות הגזל, לפני שהיא מקבלת את הרטוריקה של נתניהו על טיהור אתני. תגובה למיכל סימונט כורך

מאת:

בואו באמת נתחיל בדבר החשוב: ביבי טועה. העברת אוכלוסייה לשטח כבוש מוגדרת כפשע מלחמה על פי החוק הבינלאומי. פרויקט ההתנחלויות, שכל כולו שוד אדמות ומשאבים אגרסיבי אשר תוכנן בקפידה כדי למנוע מראש כל סיכוי שאי פעם תקום מדינה פלסטינית, ונעשה בעצמו דרך טיהור אתני באזורים נרחבים של הגדה, הוא מקרה בוחן מצוין להבנת הסיבות לכך שאמנת ז'נבה הרביעית אוסרת על הכובש להעביר אוכלוסייה אזרחית לתוך השטח הכבוש. כל מדינות העולם מכירות בפרשנות הזאת של החוק. אפילו, לפחות על הנייר, גם ארצות הברית.

הטענה שפינוי התנחלויות בלתי חוקיות הוא טיהור אתני שקולה לטענה שלפיה אם השכן הצרפתי מהדירה הסמוכה יחליט לשבור את הקיר ביננו ולהשתלט לי על הסלון, המשטרה תאלץ לבצע טיהור אתני של צרפתים מהסלון שלי.

בדבר אחד מיכל סימונט כורך צודקת: את הפארסה המלודרמטית של ההתנתקות היה צריך וניתן למנוע, ואם וכאשר ישראל תפנה את ההתנחלויות הבלתי חוקיות שהקימה ופרנסה בגדה המערבית, צריך וניתן למנוע את חזרת הפארסה.

> מיכל סימונט כורך: באמת צריך להתנגד לטיהור אתני של יהודים מהשטחים

הריסת בית באום אל-חיר, ליד ההתנחלות כרמל (ויסאם השלמון / פלאש90)

הריסת בית פלסטיני באום אל-חיר, ליד ההתנחלות כרמל (ויסאם השלמון / פלאש90)

כפי שהעירו רבים בימים ההם, לא היה שום צורך בהצגות קורעות הלב של ההתבצרויות בבתי הכנסת והילדים עם הטלאי הכתום. כל ששרון היה צריך לעשות היה להודיע על היום והשעה שבה הצבא מתכוון לסגת מהרצועה, ולספק למתנחלים הסעות מסודרות בחזרה לגבולות הקו הירוק מבעוד מועד. כדי להבין מדוע שרון בחר באופציה המלודרמטית, צריך רק לזכור את מה שהוא ובכירי ממשלתו אמרו אז בגלוי: תהליך "ההתנתקות" החד צדדי נועד כדי להוריד את המשא ומתן על פתרון שתי המדינות מסדר היום ולהבטיח את המשך והרחבת פרויקט ההתנחלות בגדה המערבית. הפיכת המבצע הפשוט של נסיגה צבאית משטח כבוש לאירוע טראומטי לכאורה ששיתק את המדינה נועדה להוסיף נפח אנושי דרמטי למטרה המוצהרת של ההתנתקות; אם מדובר באירוע כואב וקשה כל כך, ודאי שלא ניתן יהיה לחזור עליו גם בגדה המערבית.

וכך לממשלה הנוכחית, כמו לכל קודמותיה, עומדת האפשרות הפשוטה, לסגת מהשטח הכבוש ולאפשר לפלסטינים להקים מדינה. מי שיהיו מעוניינים להשאר ולבקש אזרחות מאותה המדינה, יצטרכו להתמודד עם מערכת אכיפת החוק האזרחי והפלילי של המדינה הפלסטינית, שתקבע מי מהם גזל אדמות ויאלץ להחזיר אותן לבעליהן החוקיים, ומי מהם אחראי על פשעים אחרים, ובהם, בין השאר, טיהור אתני.

עמדה שמאלית צריכה להיות עמדה שמתנגדת לטיהור אתני. חד משמעית. היא גם צריכה להיות עמדה שדורשת צדק היסטורי לקורבנות הטיהור האתני. מעבר למסך שקרי ה"הסברה" ולוליינות המילים של ביבי, מתגלה אמת פשוטה אחת: הטיהור האתני היחיד שמתרחש פה הוא זה שהציונים מבצעים בעם הפלסטיני מאז שנת 1948. לטיהור האתני הזה שמות רבים: הנכבה, ייהוד הנגב והגליל, הסכם חברון, איחוד העיר ירושלים, תוכנית פראוור ופרויקט ההתנחלות. בואו נתרכז במאבק בכל אלה, במקום ללכת שולל אחר תעלולי ההסברה של המתקרבנים מבית היוצר של שרון-וייסגלס, וגם מבית היוצר של ביבי.

> שופטי בג"ץ שוללים את אפשרות המחאה האחרונה של הכלואים ללא משפט

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf