newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הוועדה לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי של הכנסת דנה באפליית המתנחלים בגדה

יו"ר הוועדה מיקי זוהר סיכם את הדיון שעסק באפליה החמורה ממנה סובלים המתנחלים: "ישנם פערים אדירים ולא אנושיים בין יהודה, שומרון ובקעת הירדן לבין שאר חלקי הארץ". נעדרו מהדיון: זכויות הפלסטינים הגרים באותו שטח בדיוק

מאת:

הבוקר (שלישי) התכנסה הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי של הכנסת לדון בנושא חשוב: האפלייה ה"לא אנושית", כדברי יו"ר הוועדה, חבר הכנסת מיקי זוהר מהליכוד, של תושבי הגדה המערבית. ואכן, אין עוררין שתושביה הפלסטינים של הגדה המערבית סובלים מאפלייה חמורה מול המתנחלים היהודים שהשתלטו על אדמתם, ומפתיע שדווקא ח"כ מהליכוד שמע את זעקתם וכינס וועדה רשמית לדון בעניין. אבל לא, ח"כ זוהר מוחה דווקא על אפלייה לרעה של מתנחלים יהודים.

"יו"ש ובקעת הירדן הם  חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל", אמר זוהר, "וחייבים לתת לאזרחים המתגוררים שם שירותים זהים לאלה שמקבלים שאר האזרחים. כמי שמתנגד להקמת מדינה פלסטינית, אני רואה שההתיישבות צוברת ותק מבלי שמוענק לה טיפול ראוי מצד רשויות המדינה".

לא מוענק לה טיפול ראוי? האם ח"כ זוהר מתכוון, אולי, לכך שתושביה היהודים של "ההתיישבות" מקבלים 28% יותר תקציב מתושבי הגליל ו-100% יותר מתושבי המרכז? או אולי הוא מתכוון לכך שתלמיד בהתנחלויות מקבל 1,000 שקל יותר מבשאר המדינה? או אולי שתושבי התנחלויות מקבלים מימון כמעט כפול מתושבי ערי פיתוח? או שתושבי הר חברון מקבלים פי 5 מאלה המתגוררים ברמלה שבתחומי הקו הירוק? או שב-23 השנים האחרונות זכו דווקא ההתנחלויות לתמיכה הכספית הממשלתית הגבוהה ביותר? או שרשות מעבר לקו הירוק מקבלת 900 שקלים יותר עבור כל תושב יחסית לרשויות שאינן בשטח הפלסטיני הכבוש?

> תחקיר צה"ל: ירי של 35 כדורים באשה שכבר שוכבת על הקרקע הוא לא מידתי

הכפר ג'בל אל באבא על רקע התנחלות מעלה אדומים (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מישהו רואה כאן אפליה? הכפר ג'בל אל באבא על רקע התנחלות מעלה אדומים (אורן זיו / אקטיבסטילס)

כדי לתמוך בטענה הקשה הזו, הביא ח"כ זוהר עדים מתושבי הישובים היהודים המקופחים בגדה המערבית. דרורה קלמנט, תושבת אפרת, קוננה: "אנחנו אזרחים סוג ב' כמעט מכל בחינה", ולילך עטרי מיקיר התלוננה על כך המתנחלים נאלצים לנסוע בתחבורה ציבורית ביחד עם הפלסטינים וחלקה  את סיפורו קורע הלב של חייל מקדומים שמשרת בקריה בת"א שקיבל הוראה ממפקדיו לנסוע לבסיס בלבוש אזרחי משום שכל האוטובוס מלא בפלסטינים.

וזו היתה הפעם היחידה שבה הפלסטינים, שמעל שניים וחצי מליון מהם מתגוררים באותו שטח מקופח, מוזכרים בוועדה. אף מילה לא אמרו שם על אפליה בחלוקת המים בין המתנחלים המקופחים לפלסטינים, כאשר האחרונים מקבלים רבע מכמות המים של שכניהם היהודים; או על כבישים ליהודים בלבד; או על העובדה שיש שתי מערכות חוק, אחת ליהודים ואחת לפלסטינים, כשהאחרונה מחמירה הרבה יותר; או על כך שלפלסטינים אסור בכלל להפגין על האפליה הזו, ועוד ועוד ועוד.

המתנחלים ונציגיהם התלוננו כי אין להם מספיק כיסוי סלולרי, ולכך ענה קובי אלירז, עוזר שר הביטחון לענייני התיישבות, כי הוא ידאג להקצות 40 מליוני שקלים כדי לפתור את המצוקה הזו, וכי תוך שנתיים הגדה תכוסה כולה. בשורות טובות למתנחלים, אבל לפלסטינים בגדה המערבית, שעדיין פועלים בטכנולוגיית "דור שני" בגלל המגבלות הישראליות, זה לא באמת יעזור. חבר הוועדה מוטי יוגב מהבית היהודי, העומד גם בראש ועדת המשנה ליו"ש בוועדת חוץ ובטחון, אמר כי הדגשים בתקציב המדינה הקרוב חייבים להיות בנושאי המיגון, תשתיות המים והכבישים והמעברים ביו"ש. יוגב, נזכיר, פועל למען קווי אפרטהייד כבר מספר שנים.

כשהוקמה הוועדה הזו בקיץ האחרון, הכריז ח"כ זוהר: "אני מתכוון להתמקד בקיפוח של חלש מול חזק", וידידו המתנחל ח"כ סמוטריץ' הזהיר כי "יש בשנים האחרונות מי שלקח את הנושא ונשא את הדגל הזה לשווא כקרדום פוליטי לחפור בו".

"הוועדה קובעת כי ישנם פערים אדירים ולא אנושיים בין יהודה, שומרון ובקעת הירדן לבין שאר חלקי הארץ. פערים אשר מהווים סכנה ממשית לביטחון האזרחים ולשלמות המדינה וביטחונה", סיכם ח"כ זוהר את הדיון. המתנחלים המקופחים, המופלים לרעה, יקבלו בשנה הקרובה עוד עשרות מליוני שקלים כפיצוי, ורק הפלסטינים בכלל לא נספרים שם.

> תזכורת למכחישים: ואלה שמות הרוגי הטבח בכפר קאסם

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf