newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

יש פרטנר, והוא מחכה לנו ברמאללה

בעוד ישראל עושה כל שביכולתה למנוע מישראלים ופלסטינים להיפגש שלא דרך כוונת הרובה, הרשות הפלסטינית מפעילה יחידה מיוחדת שתפקידה יצירת קשר עם הציבור הישראלי. בעקבות ביקור ברמאללה ופגישה עם הנשיא אבו מאזן נותר רק לשאול - מי כאן האין-פרטנר האמיתי?

מאת:

אז יצא שהוזמנתי להצטרף אתמול (ראשון) למשלחת של פלסטינים אזרחי ישראל, רובם ככולם תושבי יפו, שהגיעה לרמאללה כדי להיפגש עם יחידת הקישור של אש"ף עם הציבור הישראלי בראשותו של מחמד אל-מדני.

את אל-מדני יצא לי לפגוש כבר לפני למעלה משנה, רגע לפני שליברמן אסר על כניסתו לשטחי ישראל בטענה שהוא פועל "להשפיע על הפוליטיקה הישראלית". כן, הוא בהחלט מנסה להשפיע על הפוליטיקה הישראלית. הוא עדיין מאמין, נאיבי שכמותו, שאפשר לדבר עם הציבור הישראלי מעל הראש של הפוליטיקאים שלהם ולשכנע אותם שיש פרטנר.

> מאמר תגובה: לפעילי זכויות אדם אסור להכשיר את אבו מאזן כפרטנר

תחשבו על זה רגע, זה דבר ששווה להתעכב עליו: ברשות הפלסטינית יושבת יחידה מיוחדת שכל תפקידה הוא יצירת קשר והידברות עם הציבור הישראלי. אין כמעט דלת שלא הידפקו עליה: הציבור המזרחי, יוצאי ברה"מ לשעבר, דתיים, חרדים, וכמובן הפלסטינים אזרחי ישראל. כלומר בעוד ישראל עושה הכל כדי למנוע מפגשים שלא דרך הכוונת בין ישראלים ופלסטינים, "האין פרטנר" שלנו מחפש אותנו בנרות.

עם הגעתנו לרמאללה אנחנו מגלים מהר מאוד שהפגישה עם אל-מדני ואנשי לשכתו היא רק יריית הפתיחה; בהמשך, כך גילינו, מתוכנן לנו גם סיור בעיר-בהקמה רוואבי, כעשרים ק"מ מרמאללה, ולאחריו פגישה עם הנשיא הפלסטיני עבאס.

בתכנון גם פארק מים, משטחי החלקה על קרח, מסלולי רכיבה על סוסים, מרכז מסחרי גדול וקניון פתוח יוקרתי עם מיטב המותגים הבינלאומיים, מרכז קולנועי משוכלל. אמפיתיאטרון ברוואבי (אורלי נוי)

בתכנון גם פארק מים, משטחי החלקה על קרח, מסלולי רכיבה על סוסים, מרכז מסחרי גדול וקניון פתוח יוקרתי עם מיטב המותגים הבינלאומיים, מרכז קולנועי משוכלל. אמפיתיאטרון ברוואבי (אורלי נוי)

עד שיוקם המחסום

הסיור לרוואבי ארוך וסוריאליסטי במידת מה. מדריך אותנו מנהל השיווק של הפרוייקט, צעיר רהוט ונלהב שהגאווה בפרוייקט השאפתני הזה ניכרת היטב בכל מילה שלו. אין ספק שהוא רואה בעיני רוחו איך תיראה בעוד שנים אחדות מה שכעת נדמית כעיר רפאים: תוססת, יוקרתית,  ידידותית לסביבה, ומתוכננת עד לפרט האחרון, מעין מודיעין הייטקית על סטרואידים. כל האבנים שמשמשות פה לבניה, הוא מספר, נחצבו מצלע ההר עליו יושבת רוואבי, כל תשתיות המים, החשמל (שכמו כל החשמל בגדה המערבית מגיע ממזרח ירושלים. על-פי הסכמה אוסלו הפלסטינים מנועים מלייצר חשמל בגדה), הגז והטלפון יעברו מתחת לאדמה. אוטובוסים לא יורשו כלל להיכנס לעיר; עיריית רוואבי תפעיל בחינם שירותי הסעות בדמות מכוניות גולף שיסיעו את התושבים לביתם מתחנת האוטובוס בכניסה לעיר.

כרגע גרים בה קצת יותר מ-2000 איש, בסופו של דבר היא אמורה לאכלס 40,000. בכל פינה בונים. ולא רק בנייני מגורים: בתכנון, בין היתר, פארק מים, משטחי החלקה על קרח, מסלולי רכיבה על סוסים, מרכז מסחרי גדול וקניון פתוח יוקרתי עם מיטב המותגים הבינלאומיים, מרכז קולנועי משוכלל, ויש כבר אמפיתאטרון מרהיב שמארח הופעות. ולא, יהודים לא יכולים לרכוש שם בתים. אחד המשתתפים שואל אם צריך לעבור מחסום בדרך לרוואבי. "כרגע לא", עונה המדריך שלנו, "אבל אחרי הכל, אנחנו בגדה המערבית. בכל רגע הם יכולים להחליט להרים כאן מחסום", הוא אומר בכנות כואבת.

הנוף ברוואבי עוצר נשימה, אבל היא משדרת איזו סינטטיות מטרידה שמתחדדת על רקע רמאללה הנהדרת, אליה אנחנו שבים בסוף הסיור בדרכנו למוקאטעה, לפגוש את אבו מאזן. העדר הגינונים הביטחוניים המקובלים בכניסה למתחם הנשיאותי שובה לב ומכמיר לב כאחד: גלאי מתכות אחד שצפצופיו לא מטרידים איש, ואנחנו בפנים. אחרי שאנחנו חולפים על פני מתחם הקבר של יאסר ערפאת בצדה השני של החומה, בחדר ההסבה היפה והמרווח אנחנו מתיישבים ומחכים לנשיא.

> פלסטינים ונוצרים? הכנסת רוצה לקרוא לכם "ארמים"

מודיעין על סטרואידים. רוואבי

מודיעין על סטרואידים. רוואבי

תמונה עם הנשיא

אני יודעת שאבו מאזן לא מאוד אהוד, בלשון המעטה, בקרב הרבה חוגים אליהם אני משתייכת. "משת"פ של הכיבוש", אוהבים לכנותו אותו. בתור ישראלים שאחראים למצב הבלתי אפשרי בתוכו הוא פועל, הייתי מציעה לנו להיות קצת יותר צנועים וזהירים עם הביקורת הזו ועם המגמה להיות על תקן השוטרים שמחלקים את הפלסטינים לטובים ולרעים. אבל אי אפשר שלא לחבב את האיש הלבבי, מלא הסבלנות וההומור הזה שישב ובמשך קרוב לשעה דיבר בכנות נוגעת ללב על התסכול המתמשך מהניסיון להיחלץ מתפקיד ה"אין פרטנר" שישראל הלבישה עליו ביעילות מפחידה ממש.

עד שלב מאוחר יחסית בשיחה, אגב, הוא לא ידע שבין הנוכחים גם יהודיה ישראלית. השיחה היתה פנים-פלסטינית לחלוטין.  ומעבר לערגה הגדולה שהביע ליפו, רוב הזמן הוא דיבר על הצורך האקוטי והרצון העז להגיע להסכם. "אמרו לנו תקבלו את 242 ונדבר איתכם, קיבלנו. הכניסו את זה לכיס ואמר 'עכשיו תגנו את הטרור ונדבר איתכם', גינינו והכניסו לכיס, ושום דבר. ואין דרך להסביר להם שאנחנו לא רוצים לחבל בשגשוג שלהם אלא רק לקבל את הזכות שמגיעה לנו בדין, לשגשוג ועצמאות משלנו".

בין היתר סיפר עבאס כי בכל עיר אליה הוא מגיע בעולם, בכל מדינה, הוא מתעקש לפגוש את נציגי הקהילה היהודית שם. תחשבו על המשמעות של הדבר הזה. תחשבו מתי אי פעם ראש ממשלה ישראלי יזם פגישה עם נציגי הפלסטינים הגולים או הקהילות המוסלמיות בחו"ל.

כשנאמר לו שנמצאת בחדר גם עיתונאית יהודיה, התבקשתי להגיד כמה מילים. אמרתי את מה שאמרתי, ובסוף זכיתי גם לתמונה נוספת עם אבו מאזן,  ידידותית וקרובה יותר, אותה לצערי טרם קיבלתי. לא אכחיש, הביקור היה מרגש מאוד. ואבו מאזן הוא אולי משת"פ ואולי טייקון ואולי חלש ואולי מנותק, אבל האיש המרשים הזה, בשנות השמונים לחייו, מעביר תחושה אותנטית של מי שמשימת חייו היא לראות את פלסטין העצמאית עומדת על כנה. ולשם כך הוא הקים את היחידה בראשות מחמד אל-מדני, ולשם כך הוא מוכן לשבת בעצמו עם ישראלים עד שהריפוד על כל הכורסאות בחדר היפה הזה יתבלה. אז אם אתם רוצים לארגן קבוצה שמתעניינת בפגישה עם "האין פרטנר" הכי להוט למפגש ודו-שיח שיש, אשמח לסייע בחיבור.

> בתום 12 שנות מאבק בבלעין, גם הצבא אימץ התנגדות לא אלימה

"קחו לכם את השגשוג והעצמאות שלכם ותנו לנו את שלנו". פגישה עם הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס

"קחו לכם את השגשוג והעצמאות שלכם ותנו לנו את שלנו". פגישה עם הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf