newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חמישים שנות כיבוש. עצוב! אז מה אפשר לעשות?

הנשיא טראמפ מתיימר לסגור דיל אוליטמטיבי בין הישראלים והפלסטינים. זה יופי, זה גדול! יצאנו לברר עם כמה פעילים פוליטיים מהי העסקה הכי טובה שטראמפ יכול להציע לנו, והאם הוא בכלל מביא איתו איזושהי בשורה לאזור

מאת:

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, האיש שמרבה לדבר על העסקה האולטימטיבית שהוא עומד להשיג לסיום הסכסוך הישראלי – פלסטיני, נוחת בארץ, ולמרות ההצהרות המרשימות, לאף אחד לא ברור מה הוא רוצה, כיצד הוא יפתיע, ומהו השפן שישלוף לנו הנשיא שלא מפסיק לעורר פרובוקציות. מה שבטוח הוא שנסתרות דרכי הטראמפ.

טארמפ הוא כבר לא המשיח של הימין הקיצוני הישראלי, שרוצה לספח את כל השטחים עם כמה שפחות ערבים עליהם. וגם השמאל מתבונן בו בעיניים משתאות וחרדות. בכירים ישראלים ואמריקאים מגירים זיעה של בעתה מהביקור הזה. והיחידים שיש להם כבר משהו ביד הם הסעודים שהומלכו על ידיו למובילי העולם הערבי וקיבלו לשם כך סכומי עתק של מאות מליארדי דולארים. גם בצד הפלסטיני טארמפ לא מובן. האמירות שלו לפיהן הוא תומך בזכות של העם הפלסטיני להגדרה עצמית, או "תעשו מה שבא לכם, מדינה אחת או שתיים, העיקר שיהיה טוב" משתנות תדירות עם הרוח, ובפני עצמן כמובן לא מביאות שום מזור לפלסטינים ששבעו ממס שפתיים שמשלמים כל כמה שנים בכירים של מעצמות.

כשירות לאורח המכובד, וכדי להפיג במעט את הבורות, החלטתי לפנות לכמה פעילות ופעילים פוליטיים בולטים ולשאול אותם, מהו הדיל האולטימיבי, העסקה הכי טובה שטראמפ צריך להציע לנו, והאם טראמפ בכלל מביא איתו לאיזור איזושהי בשורה.

מיסטר פרזידנט – לידיעתך.

> המחוות של נתניהו לפלסטינים הן בלוף, והתקשורת משתפת פעולה

משתולל. הנשיא דונלד טראמפ (צילום: גייג סקידמור)

נסתרות דרכיו. הנשיא דונלד טראמפ (צילום: גייג סקידמור)

קודם הפסקת הכיבוש ואז משאל עם

הראשון עימו שוחחתי היה עיסא עמרו מחברון, פעיל מרכזי במאבק הלא אלים נגד הכיבוש בחברון, מי שמרכז הארגון "צעירים נגד התנחלויות" ומהווה סדין אדום לעיני המתנחלים.

עיסא, טראמפ מגיע, מתרגש?

על מה אתרגש? טראמפ מייצג את עמדות הימין הישראלי ולא מאמץ אף עמדה שתאפשר לעם הפלסטיני להשיג מינימום זכויות.

אבל טראמפ טען שהוא תומך בזכות העם הפלסטיני להגדרה עצמית.

בו בזמן הוא מאמץ עמדות קיצוניות שתומכות בהתנחלויות, הוא גם דחף למינוי שגריר בעל דעות ימניות בישראל (פרידמן), וזה רק מעיד שהוא תומך בימין הקיצוני בישראל. לאור המצב, הוא כנראה יציע פתרון לפיו העם הפלסטיני צריך פשוט להשלים עם הכיבוש מבלי שתהיה לו ריבונות באדמתו.

ומה הפתרון שהוא צריך להביא עימו?

הפתרון מתחיל בהעמדתה של ישראל לדין הבינלאומי בגין פשעיה נגד העם הפלסטיני, בגין ההתנחלות ובגין הכיבוש, ושיהיה פתרון ברור ונהיר לכל דרישות וזכויות העם הפלסטיני.

ומדינה אחת? שתי מדינות? מה דעתך?

לא אכנס לסוגיה הזו כי כעת היא פחות רלוונטית, כרגע מה שחשוב זה יישום החוק הבינלאומי קודם כל דרך סיום הכיבוש והמשטר הצבאי על העם הפלסטיני וכן על ידי הפסקת ההתנחלות. אי אפשר לנהל משא ומתן ולקבל החלטה עצמאית כשהעם הפלסטיני נמצא תחת עול המכונה הצבאית והכיבוש. מבחינתנו הפתרון הוא דו שלבי: א. יישום החוק הבינלאומי וסיום הכיבוש. ב. לאחר שהכיבוש יסתיים יתקיים משאל עם חופשי ודמוקרטי סביב השאלה של ההגדרה העצמית ומה רצון העם.

משאל עם שמי ישתתף בו?

כל דבר שנקרא פלסטיני כל אדם שהוא פלסטיני, זו ההגדרה העצמית.

גם פלסטינים בחיפה ונצרת?

למה לא? מה? הם לא פלסטינים?

> בתמונות: שרשרת אנושית בתמיכה באסירים, מול הימין המשתולל

חיילים עוצרים פלסטיני במהלך פשיטות על בתים בחברון (ויסאם השלמון / פלאש90)

עיסא עמרו: "אי אפשר לנהל משא ומתן כל עוד הפלסטינים חיים תחת משטר צבאי". חיילים עוצרים פלסטיני במהלך פשיטות על בתים בחברון (ויסאם השלמון / פלאש90)

גבולות פתוחים

ד"ר יעל ברדה, היא אחד הקולות הבולטים בתנועת "שתי מדינות מולדת אחת" שמתבססת על התפיסה לפיה יהודים ופלסטינים חיים בפועל בכל שטחי הארץ, אבל רוצים ריבונות נפרדת. היוזמה של התנועה מציעה הקמה של שתי מדינות לאום – יהודית ופלסטינית – עם גבולות פתוחים שיאפשרו חופש תנועה, מגורים ועבודה לכל תושבי המרחב, במתכונת שדומה לקונפדרציה. הפתרון בו מאמינה ד"ר ברדה מגיע מבפנים, ולא מבחוץ, הוא פרי עבודה משותפת פלסטינית ישראלית לא מהדרג הפוליטי.

ד"ר ברדה, אז יהיו שתי מדינות, ומה עם הגבולות? אנחנו מדברים על משהו כמו גבול גרמניה וצרפת נניח?

ההצעה אכן מאוד דומה למודל שקיים כיום באיחוד האירופי. על פי התוכנית לפלסטינים תהיה יכולת להגיע לעכו, לחיפה, ליפו, לים.

איך מתחילים ביישום התוכנית שלכם?

הדבר הראשון שיש לטפל בו זה הסטטוס הפוליטי: לא הגיוני שלחלק מהאנשים כאן תהיה תעודת זהות ולא אזרחות, זה לא עובד כי זה שקול למשחק שחמט שבו הריבועים בגודל שונה.

ואיך אתם רואים את ביקורו של טראמפ שמביא איתו פתרון מבחוץ?

הדברים הופכים להיות מוחשיים. כאשר טראמפ יסתובב בעיר העתיקה, העניין כבר לא יהיה וירטואלי והצהרתי, וזה דבר טוב בסך הכול, מצד שני אנחנו יודעים מי זה טראמפ ויודעים מה מעניין ומה מניע אותו.

היית רוצה שהתנועה תשפיע על העסקה שטראמפ רוצה להציע?

גם מימין וגם משמאל מתחילים לדבר על הדבר הזה של "הביחד ולחוד", מתחילים לראות את 48 בעיניים ומתחילים להבין שהסכסוך הוא לא על הגבולות והכיבוש של 67 אלא הוא על 48.

הייתם מזמינים את טראמפ לכוס קפה?

אנחנו מזמינים כל אחד. ברגע שיכולים לשבת פלסטינים מ 48 שהם פליטים בני פליטים, עם מתנחלים שהם הילדים של הדור המייסד והאידיאולוגי ומצליחים לראות אחד את השני, אנחנו יכולים לראות גם את טראמפ.

> "צומוד": מאות פלסטינים ויהודים הקימו מאחז מחאה בגדה

פה זה לא סעודיה, מיסטר פרזידנט (צילום: Shealah Craighead, הבית הלבן CC BY 2.0)

פה זה לא סעודיה, מיסטר פרזידנט. הנשיא טראמפ חוגג עסקת ענק בסעודיה (צילום: Shealah Craighead, הבית הלבן CC BY 2.0)

מי שיביא פתרון לפלסטינים הם הפלסטינים

ניבין אבו רחמון היא פעילה פוליטית בולטת במפלגת בל"ד ומסומנת כמו שמיועדת להפוך לחברת כנסת מטעם התנועה, שאוחזת במשנה סדורה על פתרון שתי המדינות והפיכת ישראל למדינת כל אזרחיה מבלי קשר לדתם או מוצאם.

ניבין, טראמפ בדרך, ונראה שהוא מגיע עם עסקה כלשהי. עצרת את נשימתך? יש לך ציפיות?

מצדי הוא לא יחדש דבר, הוא לא צפוי להציג תוכנית מדינית סדורה לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. מצד שני המצב הנוכחי הערבי, וחוסר הרצינות בהתייחסות לסוגיה הפלסטינית נותנים לטראמפ לגיטימציה לא להתייחס לצד הפלסטיני ולסוגיה הפלסטינית ברצינות. די ברור שמטרת ביקורו של טראמפ בישראל היא דיון סביב המצב האזורי, על הסוגיה הסורית ועל איראן, הרבה יותר מאשר הנעת תהליך השלום.

לדעתי, עיקר הבעיה שכובלת את הרצון החופשי של העם הפלסטיני היא התיאום הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית. כדי שנוכל לקדם את ענייני הליבה, התיאום הבטחוני צריך להיפסק כי הוא מדכא את המאבק העממי הפלסטיני, ומשתיק את התנועות הפוליטיות הפלסטיניות לטובת ביסוס ההתנחלויות ושימור המשטר הצבאי הישראלי.

האם פתרון שתי המדינות ומדינת כל אזרחיה שעזמי בשארה הציע עדיין עומד על הפרק? 

כן. מדינת כל אזרחיה מהווה בסיס להשקפתם של חוגים פוסט-ציוניים, המבקשים "לנרמל" את מדינת ישראל ללא כל זיקה ליהדות, לתנועה הציונית ולערכיה. על פי רעיון זה, על ישראל להפוך למדינה ככל העמים ולקבל זהות מדינית אזרחית משותפת. הרעיון הזה מהווה גם וויתור שלנו כפלסטינים אזרחים-ילידים, ומצד שני מהווה ניסיון להגדיר מה זה ״אזרחות שווה״ ליליד שחשוב לו להשתמש באזרחות ובהיותו יליד לארץ זו.

טראמפ הצהיר שהוא בעד הזכות של העם הפלסטיני להגדרה עצמית.

אמרותיו של טראמפ כלפי ההגדרה העצמית הפלסטינית הינן אמירות משתנות, לא מייצגות רצון או חזון פוליטי ברור ורציני לכן אני לא מתייחסת לזה ברצינות. אבל גם אם הוא מתכוון או רוצה ליזום את כל עניין משא ומתן, לא יהיה בזה חידוש. לכן הכי חשוב לדעתי, זה שהצד הפלסטיני יציג את עצמו כבעל זכות חזק. הוא זה שיקבע איך תראה המפה הפוליטית החדשה והוא ידבר בשם עצמו. טראמפ אולי ישמע, אבל כפי שידוע יש לו ברית חזקה עם הצד החזק במשוואה, הצד שיותר קרוב אליו, הצד הישראלי.

בשורה התחתונה, מי שיביא פתרון צודק לעם הפלסטיני זה העם הפלסטיני עצמו.

***

לאחר המסע המדגמי הזה לתוך הסכסוך הישראלי-פלסטיני המורכב, ברור לי רק דבר אחד: לנשיא טראמפ לא יהיה קל. מיסטר פרזידנט, אני מאוד מצטער, פה זה לא סעודיה, ועסקה לא תבוא בכזאת קלות, גם אם תרקוד דבקה לוהטת עם פיתה פלאפל ביד מול מסעדת סאמר בראמללה.

> לא טרור יהודי, טרור ישראלי

חמישים שנים יותר מידי

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ואנואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

"התחלתי לבנות את הבית ב-2020 וסיימתי השנה בכוונה להתחתן וגור פה". אנוואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

פרעות בדומא: "אלמלא ברחו, משפחות שלמות היו נשרפות בבתים"

עם מציאת גופתו של הנער בנימין אחימאיר ממאחז "מלאכי השלום", מתנחלים פשטו על הכפר דומא, שבו הוצתה משפחת דוואבשה לפני 9 שנים, וזרעו בו חורבן. לדברי התושבים, חיילים שנכחו במקום גיבו את הפורעים ולא עשו דבר למנוע את האלימות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf