newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

התורה ניתנה גם לי, אישה חרדית. השנה קיבלתי אותה בחזרה

בחג השבועות השנה אני אלך ללמוד את הגמרא שלא זכיתי להכיר, כי אני אישה. אהבתה של אישה חרדית לתורה דומה לאהבה נכזבת: כמי שמאד אוהבת, אך לא אוהבים אותה בחזרה

מאת:

יום חמישי
ויכולו עבודות המשרד למיניהם
ותחל האישה לקראת יום השביעי
לחרוש קבוצות הבישול שאהבה
ותברך האישה את היום השישי
ותחבב אותו
כי בו תוכל בכל בישוליה
להתגאות
ברוך אתה ה'
מקדש השבת

השיר הזה שכתבה אחותי אמנם לא נכתב על חג השבועות, אך הוא הדבר הראשון שנזכרתי בו כשניסיתי לחשוב מה הוא חג השבועות בשביל האישה החרדית. נכון, היו שנים מתישהו בין הילדות לנישואין שבהן למדתי בלילה עם חברות, ואחר כך הלכתי לכותל להתפלל – כמו הבנים – אבל בגדול, ברוב השנים, החג סבב כולו סביב ההכנות: קניות בישולים וניקיונות.

> המאבק שלנו להכניס חרדיות לכנסת זקוק לתמיכת שוחרי השוויון

פאות נשים יחד עם הגמרא בשיעור לנשים בירושלים

פאות נשים יחד עם הגמרא בשיעור לנשים בירושלים

השנה אני סוף סוף אנצל את העובדה שמקום מגוריי הוא בשכונת נחלאות. בשנים קודמות הזמנתי אלי אנשים ללמוד, כי הבנות הלכו לישון ולא רציתי להשאיר אותן לבד, חוץ משנה אחת חריגה שבה אחותי התארחה אצלי (ההיא מהשיר). גיסי, שתורתו אומנותו באמת, במקום להתעניין בהרצאות נוסח "תורה ועבודה הילכו שניהם יחדיו?" או "רות ונעמי, פמיניזם או שובניזם?" – נשאר בבית ללמוד את הסוגיה שלו, ואנחנו יצאנו.

שבועות נחשב לחג מתן תורה. התורה שניתנה לכולנו. שמונחת בקרן זווית וכל הרוצה יבוא וייטול. חוץ ממי שמעמידים בפניה גדרות בשם אותה תורה עצמה – האישה החרדית. בשנה האחרונה אני מארחת בביתי בית מדרש לנשים חרדיות. יחד עם הרב מנחם נאבת, אנחנו צולחות את מסכת קידושין.

הקמתי את הקבוצה בלי יומרות למהפכה חברתית. ממניעים אישיים לגמרי – כל חיי גדלתי על אתוס לימוד התורה, וזכיתי באבא שמאמין ביכולת של הבנות שלו ללמוד גמרא, ואף מעודד לזה. אך גם בכזו אווירה אין תחליף לשנים של יגיעה ורכישת כלים ושפה. ואני מודה בצער שאני לעולם כבר לא אשלים את הפער. אני אמשיך ללמוד, ובעיקר אמשיך להילחם כדי לשנות את התדמית של האישה שרוצה ללמוד תורה כאילו היא מרדנית שיש לפקפק במניעיה.

כמי שיש לה כמה עצמות מרדניות בגוף, דווקא הלימוד הזה, לו שותפה גם אחותי (עדיין אותה אחות) הוא המקום הילדותי הפשוט שרק רוצה להיות יותר כמו אבא. לשמח אותו. להיות חלק מהעולם המופלא שלו.

חברה שלי פעם תיארה את החוויה הדתית שלה כאהבה נכזבת. כמי שמאד אוהבת – אבל לא אוהבים אותה בחזרה. נשים חרדיות מקדישות את עצמן ללימוד תורה, ומוותרות על דברים – שאני מפונקת מדי מכדי לחלום לוותר עליהם – בשם אהבת התורה, אך של הגבר. מהתורה עצמה הן מורחקות.

הטור הזה מוקדש לכל הנשים שעומדות עכשיו במטבח ומכינות בלינצ'ס. שאין סיכוי שיפתחו הערב ספר או ישמעו הרצאה. בתקווה שלמי מהן שחולמת על מציאות אחרת – התקווה תתגשם.

פנינה פויפר היא פעילה פוליטית ירושלמית וחרדית.

> כך נראית מהפכה: מנהיגות המאבקים שמטלטלים את סדר היום החרדי

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf