newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בחסות ארגוני החברה האזרחית מדירים חרדים חדשים את אחיהם המזרחים

בשנים האחרונות ארגונים מימין ומשמאל אימצו לחיקם את החרדים החדשים, הליברלו-בורגנים, ונדמה שאין דיון או מעגל שיח שהם לא נוכחים בו. על הדרך הם משכפלים את דגם השטייטל הסגור ואת תופעת המעמדות וההדרה

מאת:

כותב אורח: יואב ללום

מזה שני דורות נתפסת החברה החרדית כחברה מעמדית המחולקת לספרדים, ליטאים וחסידים. חלוקה שבחסותה הפכה החברה למעין חברת קסטות בה יש שווים יותר, ישנם שווים פחות וישנם שלא שווים בכלל. אי השוויון התבטא בעיקר בנגישות למשאבים, תעסוקה, דיור ובמוסדות החינוך הליטאים שם שיעור התלמידים המזרחים לא עולה על שלושים אחוז. סוגיה זו הביאה בזמנו להתפוצצות פרשת עמנואל ותופסת את מהדורות החדשות בתקשורת החרדית עם פתיחת של כל שנת לימודים.

בעשור האחרון עם התפתחות עידן הרשת בכלל והרשתות החברתיות בפרט לצד עידוד ממשלתי ללימודים אקדמים ושירות צבאי התפתחה תופעה בציבור החרדי תופעה חברתית מרתקת של בורגנות חרדית צעירה המעודדת תהליכים ליברלים ודמוקרטים לצד בניית בתי ספר ומוסדות חינוך המלמדים לימודי ליב"ה במסגרת המחוז החרדי במשרד החינוך.

מתוך שדרת החרדים החדשים צמחה בשנים האחרונות שורה ארוכה של ארגונים חברתיים ופוליטיים המאיצים תהליכי עומק חברתיים. כדוגמה לארגונים חברתיים מסוג זה ניתן למנות את תרבות' ארגון ירושלמי העוסק בתרבות חרדית, ארגון שח"ר העוסק בעידוד גיוס לצה"ל, לא תשתוק העוסק בפגיעות מיניות וארגון נבחרות הפועל לייצוג נשים במפלגות החרדיות. אך טבעי שגם פעילות פוליטית תתפתח ואכן התאים החרדים בליכוד ובעבודה פורחים ופוקדים מאות ואלפי צעירים חרדים הרוצים להשפיע על אופי המדינה מתוך המפלגות הגדולות.

עד כאן יאמר לעצמו הקורא שאלו תהליכים מבורכים המצביעים על ריפוי פצעי העבר ופתח להתפתחותה של ישראליות רב תרבותית מכילה מקבלת ואחראית. אכן, בשנים האחרונות ארגוני חברה אזרחית רבים מימין ומשמאל עטו על אותם ליברלו-בורגנים חרדים ואימצו אותם בחום לחיקם. נדמה שאין מעגל שיח בכלל ותכנית מנהיגות בפרט בה לא משתתפים אותם חרדים חדשים המביאים עימם תרבות, קול ועומק זהותי חדש לאותן תכניות. במקביל התהליך לא פסח על מכוני מחקר מכובדים וקליניקות מחקריות באקדמיה שהבינו כי בלעדי שיתוף אמיתי עם החברה החרדית מחקריהם יהפכו ללא רלוונטיים וללא משפיעים. כך התפתחה אצולת חוקרים חילונים וחרדים המביאים קול חדש למחקר הישראלי ואצולת מנהיגים צעירים ליברלים מתקני עולם הפועלים בקהילותיהם ומביאים אליהן רוחות של שינוי – אם תרצו אלו מנהיגי תנועת האמנציפציה החרדית הפועלים בחסות ארגוני החברה האזרחית.

אם כל כך טוב אז מה רע?

נחזור לתחילתה של הכתבה ולחברת הקסטות המעמדית ממנה יצאו אותם מבשרי שינוי ומנהיגים צעירים. הפעם דווקא בחסות ארגוני החברה האזרחית הגיעו אותם מנהיגים בורגנים חרדים ליברלים והעתיקו אחד לאחד את דגם השטייטל הסגור ואת תופעת המעמדות וההדרה המזרחית – הפעם כשהם משוחררים מהקודים הקהילתיים ובעיקר כשהם חמושים במטריה מוסרית של הארגונים הליברלים ובכסף רב. לא זו בלבד למעמד הכלכלי והחברתי הצטרף פרמטר נוסף המחזק את אותה אצולה – המעמד האקדמי. כן אותו מעמד אקדמי שהחרדים החדשים קמים לכבודו מכיוון שהוא החליף את הגדולה בתורה.

> אל תתבלבלו: ברק כהן הורשע מפני שהוא ביקר את המשטר

חרדי חדשים, שומרים על הסדר הישן (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

חרדי חדשים, שומרים על הסדר הישן (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

בחודש האחרון עלו פרסומים ברשת החברתית על שלושה אירועים משמעותיים העוסקים בחברה החרדית – שלושתם אירועים המתקיימים במסגרת ארגוני חברה אזרחית גדולים ומכובדים הנתמכים על ידי הקרנות הגדולות ביותר בישראל המעודדות שינוי ושיח ישראלי חדש. בשלושת האירועים מספר החרדים החדשים המזרחים היה כמעט אפס עד אפסי לחלוטין. למותר לציין כי מספר הפעילים החברתיים המזרחים בציבור החרדים החדשים הוא גבוה מאוד אך עם כמעט אפס נראות בארגוני שינוי חברתי.

"ומשה אמר ואת החזיר כי מפריס פרסה היא, למה מושלה כחזיר, אלא מה חזיר זה בשעה שהוא רובץ הוא פושט טלפיו לומר ראוני שאני טהור, כך אומה זו וכו" (ילקוט שמעוני)

אסיים באמירה ברורה: אמנם ארגוני החברה האזרחית הם כיום מחוללי השינוי הגדולים ביותר בחברה הישראלית בכלל ובחברה החרדית בפרט אך הם הפכו לפושעים האכזריים ביותר בעידודם הצמחת מנהיגות חברתית חזקה, עשירה ובעלת סמכות אקדמית היוצרת חברת קסטות מדירה, פוגענית ובלתי שוויונית. אותם ארגונים שומטים מתחת לרגליהם את השטיח המוסרי לטעון נגד אפליה, כיבוש והדרה של אוכלוסיות אחרות בהיותם המממנים הגדולים של אפליה והדרה. בטוחני כי בזמן הקרוב תתבצע פניה לממשלות וראשי הקרנות באירופה ובארצות הברית התומכים בקרנות אלו – פניה שתחשוף את הצביעות והגזענות אותם הם מעודדים בכספם.

יואב ללום הינו עו"ד חרדי ופעיל חברתי ויו"ר ומייסד ארגון נוער כהלכה הנלחם באפליה עדתית במוסדות חינוך חרדים.

> בסביבת נתניהו לחוצים מההפגנות בפ"ת אז מכפישים את המפגינים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf