newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בעקבות חקירת דובר שוברים שתיקה, חיילים לשעבר לאיילת שקד: תחקרי גם אותנו

שרת המשפטים חשבה שתוכל להשתיק את עדויות החיילים על פשעי הכיבוש באמצעות איומים בחקירה. אז חשבה

מאת:

מאז התפרסם דבר חקירתו של באזהרה של דובר ארגון שוברים שתיקה, דין יששכרוף, בחשד לתקיפה של אדם פלסטיני בזמן שירותו הצבאי, מתמלאת הרשת בקריאות של חיילים לשרת המשפטים איילת שקד: תחקרי גם אותי.

יששכרוף, שהיה קצין בנח"ל, זומן לחקירה באזהרה במשטרת חברון ביום חמישי האחרון, לאחר שברשת הופץ סרטון בו הוא מעיד בזמן סיור בחברון כי בזמן שירותו במקום היכה קשות, לנגד עיני מפקדיו וחייליו, בחור פלסטיני שקודם לכן זרק אבנים, כנראה (וזאת פרשנות שלי) כי הרגיש שזה מה שמצופה ממנו. לפני כשבועיים פנתה שרת המשפטים שקד ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וביקשה ממנו לחקור את יששכרוף. "לאור החשיבות הרבה שאני רואה בשמירה על שמה הטוב של מדינת ישראל ושל חיילי צה"ל, ראיתי לנכון לפנות אליך על מנת שתבדוק את אמיתות המקרה", כתבה השרה, "ככל שיתברר כי יש אמת בפרסומים, הרי שיש לפעול לאלתר למיצוי הדין".

> שקד רוצה לחקור פגיעות בפלסטינים? הנה רשימת הצעות ראשונית

במהלך החקירה יששכרוף עמד מאחורי הדברים שתועדו בסרטון שהופץ ואף הציג את עדותו המלאה לתקרית החמורה. לא ברור אם ייחקר שנית. אבל יששכרוף הוא רק אחד מבין מאות החיילים לשעבר שנתנו עדות על מעשיהם בשטחים, על האלימות וההתעללות היומיומית והשגרתית, ובשוברים שתיקה קוראים למשטרה לא להסתפק בפעיל אחד אלא לחקור את כל המאות שכבר העידו בפנים גלויות.

המהלך של איילת שקד יכול להפוך מרדיפה והפחדה להרמה להנחתה, וחייבים לנצל אותו. קדימה, בואו באמת נתחיל לחקור את הכיבוש. בואו נקשיב בבית משפט לכל העדויות, אחת אחרי השניה: על פשיטות ליליות, על התעמרות במחסומים, על מכות ואלימות כעניין יומיומי, על ניצול וסחיטה, על כל מקרי ההרג המטוייחים, על מה זה דורש להחזיק כיבוש כל כך בלתי נראה. בואו נפתח את זה באופן פומבי ונדבר על מה בדיוק עושים הילדים של כולנו בשטחים הכבושים, כדי שנוכל להמשיך לחיות בתל אביב ובגדרה, באריאל ובמודיעין, בקדומים ובכפר סבא, כאילו שאין מאחורי החומות והגדרות אנשים שחיים תחת משטר צבאי.

> ימים של התעוררות: המאבקים שנותנים סיבה לאופטימיות

פעילי שוברים שתיקה עם תמונות מהשטחים, תל אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

פעילי שוברים שתיקה עם תמונות מהשטחים, תל אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

לאנשי שוברים שתיקה מצטרפות קריאות רבות ברשת של חיילים וקצינים לשעבר שקוראים לשרת המשפטים לחקור גם אותם, כי אי אפשר להשתתף במפעל הכיבוש בלי להפעיל אלימות. כך למשל, דוד זונשיין, יו"ר הוועד המנהל של ארגון בצלם וקצין לשעבר שכתב: "איילת שקד, גם אני מבקש להחקר באזהרה. בחקירה אתאר בפירוט אירועים שהייתי שותף להם בגדה ובעזה, שהעדות של דובר שוברים שתיקה מחווירה לעומת". ח"כ לשעבר מוסי רז, מזכ"ל מרצ כתב: "במקום לחקור את דובר שוברים שתיקה, ממליץ לחקור אותי וכל מי שדרגתו כמוני ( רב סרן) ומעלה. כמי שמכיר את המציאות בשטח מבטיח להביך את שקד". וגם אבי בוסקילה, מנכ"ל שלום עכשיו, קצין לשעבר שהשתחרר בדרגת רב סרן, הצהיר: "איילת שקד מוזמנת לפנות לעצמך 4 חודשים ולבוא לחקור אותי".

מחר (ראשון), בשעה שבע וחצי צפויים להגיע אנשי ארגון "לוחמים לשלום" לביתה של שרת המשפטים ולדרוש ממנה לחקור גם אותם. "שירתנו בשטחים; היינו חלק ממערכת ששוללת מזה חצי מאה את חירותם וזכויותיהם הבסיסיות של מיליוני אנשים. איילת, חקרי את כולנו, משתפי הפעולה של השלטון הצבאי; אנחנו מוכנים לשלם את המחיר. אבל אי אפשר להסתפק רק בש"ג". (פרטים כאן).

הסטטוס שפרסם אבי בוסקילה:

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf