newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

האם חד"ש תטרפד את הרוטציה ברשימה המשותפת?

על פי הסכם הרוטציה שנחתם עם הקמת הרשימה המשותפת, בעוד שבועיים אמור חבר כנסת מחד"ש לפרוש לטובת ח"כית רביעית מבל"ד. כעת, על רקע פרישתו הכפויה של גטאס, מתגבר החשש שחד"ש לא תעמוד בהתחייבותה

מאת:

נכתב בשיתוף עם נדב פרנקוביץ'.

הקמת הרשימה המשותפת ידעה קשיים רבים ודמתה למלחמת התשה מייסרת שלעתים נראתה כמשימה בלתי אפשרית: איך מחליטים על חלוקת המקומות הראליים בין המפלגות השונות, ועל פי איזה מפתח?

לאחר משא ומתן ארוך ובתיווך של "ועדת ההסכמה הלאומית", הושג הסכם בין השותפות-לעתיד שאפשר את הקמתה של הרשימה, ולפיו נקבע כי מקומות 12 ו-15 יהיו ברוטציה בין תע"ל לרע"ם ומקומות 13 ו-14 יהיו ברוטציה בין חד"ש לבל"ד, כך שבמחצית השנייה של הקדנציה יגדל מספר חברי הכנסת של בל"ד ורע"ם משלושה לארבעה.

הסכם הרוטציה אמור להתממש ב-17 בחודש זה, כלומר בעוד פחות משבועיים. אלא שבחודשים האחרונים, מיד לאחר שהתברר כי חבר הכנסת לשעבר באסל גטאס ייאלץ להתפטר מהכנסת, החלו להישמע סימני השאלה סביב מימושו של ההסכם.

האם חד"ש "תעניש" את בל"ד בגלל התפטרותו הכפויה של גטאס?

עם פרישתו של גטאס בעקבות הפרשה שבעטיה נכנס השבוע לכלא, הושבע במקומו הבא בתור במפלגה, ג'ומעה אזברגה. כעת יש מי שטוענים כי היות ואזברגה הוא שהיה אמור להחליף את עבדאללה אבו מערוף מחד"ש במסגרת הרוטציה, ובינתיים כבר החליף את גטאס, אין הכרח שבל"ד תכניס נציג רביעי למחצית השנייה של הקדנציה – ואילו בבל"ד טוענים כי המהות הברורה של ההסכם היא שבמחצית השניה של הקדנציה יהיו לבל"ד ארבעה חברי כנסת, ועל כן כעת, משאזברגה החליף את גטאס, אמורה להיכנס הבאה בתור ברשימת המפלגה, ניבין אבו רחמון, הממוקמת במקום ה-19 ברשימה לכנסת. כדי לכבד את ההסכם ולהבטיח את נוכחותה של חברת כנסת רביעית מבל"ד, צריכים שלושת המועמדים שהוצבו במקומות ה-16 עד ה-18 לפנות לכנסת ולבקש את הסרת מועמדותם (ח"כ מחד"ש, ושלושה מועמדים מרע"ם, חד"ש ותע"ל). יצויין כי אבו רחמון, מעבר להיותה ח"כית רביעית לבל"ד, צפויה להיות הח"כית השלישית ברשימה המשותפת.

אך כאן העלילה מתחילה להסתבך: במקומות שמפרידים בין אבו רחמון לכנסת ניצבים אבראהים חג'אזי (רע"מ), יוסף אל-עטאונה (חד"ש), ו-ואיל יונס (תע"ל), זאת כמובן בנוסף לח"כ המכהן עבדאללה אבו מערוף (חד"ש), שאמור, על פי ההסכם, לפנות את מקומו לנציגת בל"ד. אלא שככל שמתקרב מועד הרוטציה נשמעות התבטאויות של אנשי חד"ש שמעלות ספקות לגבי נכונות המפלגה לעמוד בהסכם.

כך למשל, בראיון שהתקיים לפני כארבעה חודשים ברשת מוסאווא עם רג'א זעאתרה, חבר הלשכה המדינית של חד"ש ומזכיר מחוז חיפה של מק"י, אמר זעאתרה בין היתר: "אני חושב שההתפטרות של באסל גטאס פתחה את נושא הסכם הרוטציה מחדש. ההסכם ברור, ולפיו צריכים להיכנס מקומות 14 ו-15. ראיתי שבמפלגה כמו בל"ד טוענים לדוגמא שצריכה להיכנס מקום 19 או 20, ושהמקומות 16 עד 18 יצטרכו להתפטר – זה לא קיים בהסכם".

מספר 14 הוא, כאמור, ח"כ ג'ומעה אזברגה שנכנס לכנסת ללא כל קשר להסכם הרוטציה, כדי למלא את מקומו של באסל גטאס. כלומר על-פי פרשנותו של זעאתרה, כניסתו של גטאס לכלא מהווה סוג של בונוס לחד"ש המאפשר לה להחזיק בחבר כנסת נוסף מטעמה, אותו אחד שעל פי ההסכם היה אמור להתפטר כדי לאפשר כניסה של ח"כ רביעי מטעם בל"ד. לפי אותו היגיון, אם מחר לא יוכל חבר כנסת כלשהו של חד"ש או של מפלגה אחרת ברשימה להמשיך לכהן מפאת סיבה בריאותית, חלילה, תאבד אותה המפלגה את זכותה למספר הנציגים שניתן לה במסגרת ההסכם.

ביום שני האחרון התקיים בתכנית הערב "היום הזה" בערוץ הטלוויזיה "הלא" דיון (הראיון החל מדקה 32) בהשתתפות אמטאנס שחאדה מזכ"ל בל"ד, מנצור דהאמשה מזכ"ל חד"ש ואבראהים חג'אזי, יו"ר הלשכה הפוליטית של התנועה האסלאמית הדרומית ששובץ 16 ברשימה לכנסת. כשהמראיין שואל את דהאמשה מספר פעמים האם בחד"ש מחויבים להסכם, דהאמשה עונה תשובה ארוכה על ההישג ההיסטורי שבהקמת הרשימה המשותפת וחשיבות השמירה עליה. לבסוף המראיין שואל אותו במפורש האם על פי ההסכם אמורים להיות לאחר הרוטציה 4 מושבים לחד"ש, 4 לרע"ם, 4 לבל"ד ו-1 לתע"ל, ודהאמשה משיב:

"ההסכם קובע באופן ברור ומדויק שבמחצית הקדנציה מספר 12 יתפטר בשביל שייכנס מספר 15 סעיד אל-ח'רומי מהתנועה האסלאמית, ומספר 13 יתפטר בשביל מספר 14 ג'ומעה אזברגה מבל"ד. לולא הטעות שעשה באסל גטאס, לא היינו יושבים פה היום והכל היה עובר בצורה מכובדת ובלי שום שאלות, ספקות וחששות, וההתפטרויות והרוטציה היו מתבצעות בצורה חלקה. אני אומר גם בשלב הזה שאנחנו מחויבים להסכם ולמה שחתמנו עליו, ולא חד"ש היא זו שצריכה להישאל את השאלות האלה. אנחנו הרגלנו את בני עמנו ואת העולם כולו שכשחד"ש מתחייבת, היא מקיימת את התחייבויותיה".

בנקודה זו המראיין שואל אותו: "זאת אומרת שיש החלטה בחד"ש שלפיה עבדאללה אבו מערוף יתפטר בעוד שבוע מהכנסת?", ודהאמשה משיב: "ההחלטה בחד"ש לא נוגעת לשמות ולאישים ספציפיים. חד"ש היא גוף פוליטי, יש לנו מוסדות…"

> צדק נוסח ישראל: באסל גטאס ייענש יותר מאלאור אזריה

המראיין קוטע אותו: "אבל הוא חבר כנסת!", ודהאמשה קוטע אותו מיד בחזרה: "יקירי, אני עונה לך בדיוק על תהליך קבלת ההחלטות בחד"ש. בלי קשר לשמות ולפרסונות, ההחלטות של חד"ש נובעות ממוסדותיה ומתבצעות באמצעות מוסדותיה. כל החברים בחד"ש מחויבים להחלטות המוסדות, וחד"ש הרגילה את הציבור שהיא תמיד מקיימת הבטחות…".

המראיין קוטע אותו שוב: "רגע, לאט-לאט האח מנצור. אני יודע שאתה פוליטיקאי ודיפלומטי, אבל מה שאני מבין מדבריך זה שעד עכשיו לא התקיימה פגישה שבה הוחלט שחבר הכנסת עבדאללה אבו מערוף יקיים את הרוטציה כדי שייכנס במקומו לכנסת מישהו אחר, עד עכשיו אין החלטה כזו בחד"ש".

דהאמשה: "לא, יש לחד"ש החלטה. התקיימו ישיבות בנושא בחד"ש, ובהסתמך על הפגישות הפנימיות שקיימנו נפגשנו גם עם בל"ד וגם עם התנועה האסלאמית ובקרוב ניפגש גם עם תע"ל, וישבנו גם עם ועדת ההסכמה הלאומית והבענו את עמדתנו באופן ברור ובצורה שלא משתמעת לשתי פנים – אנחנו מחויבים להסכם, נקודה! זו העמדה של חד"ש, ואני אומר לך כמזכ"ל חד"ש שחד"ש תקיים את כל ההבטחות שלה".

מראיין: "זאת אומרת שחד"ש מחויבת להסכם שלפיו אחרי הרוטציה יהיו 4 ח"כים לחד"ש, 4 לרע"ם, 4 לבל"ד ואחד לתע"ל, כן או לא ?"

דהאמשה: "יקירי…"

מראיין: "תענה לי!"

דהאמשה: "ההסכם שנחתם, אנחנו מחויבים אליו ולמה שכתוב בו".

יו"ר הלשכה הפוליטית של התנועה האסלאמית הדרומית (רע"ם), אבראהים חג'אזי, משיב בתורו על השאלה באותה תכנית, כך: "אנחנו בתנועה האסלאמית מבינים ורוצים שלבל"ד יהיו לאחר הרוטציה ארבעה חברי כנסת, וזה אומר שהאחות ניבין אבו רחמון תיכנס. זה מצריך שמספר 16, שזה אני, ומספרי 17 ו-18 שאחרי, כולנו צריכים טכנית למשוך את מועמדותנו. אין שום צורך שאכנס ואז אתפטר. אנחנו מבינים והתחייבנו שזה מה שצריך לקרות כדי שלבל"ד יהיו ארבעה מושבים, כפי שמובן מההסכם. כל שלושת המקומות 16 עד 18 צריכים למשוך את מועמדותם יחד באותו זמן. זה מצריך הגינות, הוגנות מוסרית וגדלות-נפש, וזה מה שאנחנו מצפים לו מכל הצדדים. אני מצפה מכל אדם פוליטי ישר לנהוג כך, ועל סמך העבודה שלנו עם כל המפלגות ברשימה המשותפת אני בטוח שכך גם יהיה".

> כן, ההצלחה של פרץ וגבאי היא בהחלט הצלחה מזרחית

האם התפטרות גטאס טרפה את הקלפים? (ישיבת סיעה ברשימה המשותפת, צילום: מרים אלסטר, פלאש90)

האם התפטרות גטאס טרפה את הקלפים? (ישיבת סיעה ברשימה המשותפת, צילום: מרים אלסטר, פלאש90)

בימים האחרונים התפרסמו בכלי התקשורת בערבית איתותים נוספים על ניסיונות להתנער מההסכם מפי מקורות אנונימיים בחד"ש. כך, למשל, התפרסמה שלשום (שלישי) הידיעה הבאה באתר "מן הון": "מקור בכיר בחד"ש מסר כי ישנם חילוקי דעות בנוגע לפרשנות ההסכם, וכי ההסכם לא קובע כי לבל"ד או לתנועה האסלאמית יהיו ארבעה מושבים לאחר הרוטציה: 'מי שטוען כך מדבר על "רוח ההסכם" ועל צעד של רצון טוב שלא מנוסח במפורש. חד"ש בחנה את הצדדים החוקיים של ההסכם והתברר שאין כל אפשרות לפרש אותו כפי שמפרשים אותו בבל"ד'".

הנה כך, אף שהיה מובן מאליו ומוצהר בזמן חתימת הסכם הרוטציה שבתום המחצית הראשונה של הקדנציה יעלה מספר הנציגים של בל"ד בסיעה משלושה לארבעה, יש מי שמנסים למסמס את ההסכם בתירוצים שונים ולגרור אותו לתחום הפלפולים המשפטיים. בבל"ד מאמינים עדיין שההסכם יתקיים, ופגישות בין המפלגות מתקיימות בנושא באופן סדיר, כמו גם פגישות בין המפלגות לוועדת ההסכמה הלאומית.

ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת ויו"ר חד"ש, בחר שלא להגיב. מטעמו של ח"כ אחמד טיבי, יו"ר תע"ל, נמסר בתגובה: "תע"ל מחויבת לקיום ההסכם כפי שנחתם". כששאלנו אם פירוש הדבר שתע"ל מחויבת להכנסת ח"כית רביעית מטעם בל"ד בהתאם להסכם, לא קיבלנו תשובה.

מחד"ש נמסר בתגובה כי "תנועת חד"ש, אשר הובילה את הקמת הרשימה המשותפת, ממשיכה ותמשיך להוביל את הרשימה באחריות, משום שהיא רואה בה ביטוי לאחדות המאבק של הציבור הערבי-פלסטיני בישראל מול הממסד, ובמיוחד מול ממשלת הימין שמסלימה את מסע ההסתה והדה-לגיטימציה נגד האזרחים הערבים.

"חד"ש מחויבת להסכם הקמת הרשימה המשותפת על כל סעיפיו, לרבות סעיפי הרוטציה. לשון ההסכם ברורה. ברור מה יש בו (רוטציה בין המועמדים 12, 13, 14 ו-15) ומה אין בו. הפרשנות של כותבי המאמר – שניהם אנשי בל"ד – ולפיה יש להבטיח שבל"ד תהיה עם 4 מנדטים ע"י התפטרויות שרשרת עד למספר 19, יכולה להיות פרשנות לגיטימית. אבל עדיין מדובר בפרשנות סובייקטיבית של ההסכם, ולא בהסכם עצמו שכאמור מדבר על רוטציה בין המקומות 12 עד 15 ותו לא.

"המצב הנוכחי הוא תוצאה של פרשת ח"כ לשעבר באסל גטאס. התפטרותו של גטאס כחלק מהעסקה עליה חתם נעשתה ללא כל התייעצות עם שאר מרכיבי הרשימה המשותפת. בשבועות האחרונים מתנהלת מתקפה ארסית נגד חד"ש ובמיוחד נגד יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, בעקבות הנאום בהפגנת כוחות השלום בת"א לציון 50 שנים לכיבוש ובשל והקריאה להקמת מחנה דמוקרטי רחב נגד הכיבוש, הגזענות וסכנת הפשיזם. אנו רואים במתקפה הזו ובקמפיין התקשורתי הנלווה לה ניסיון מצד גורמים מסוימים ששמו להם למטרה, ככל הנראה, לפרק את הרשימה המשותפת. חד"ש לא תיתן יד למהלך הרפתקני וחסר אחריות כזה. חד"ש תמשיך במגעים עם שאר מרכיבי הרשימה במטרה להגיע לפתרון יצירתי שישמור על הרשימה המשותפת".

> צרות ברשימה המשותפת? עימות בין אנשי חד"ש לבל"ד

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf