newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מרתון התנ"ך: לרוץ בשבילי האפרטהייד כל הדרך אל הפייק היסטוריה

בעוד מספר חודשים יתקיים בפעם השלישית מרוץ ליהודים בלבד, שמבוסס על היסטוריה מפוברקת ונערך בליבם של השטחים הכבושים שתושביהם סובלים מהגבלות תנועה בגינו. ומי מממן את החגיגה? נכון, אנחנו

מאת:

כותב אורח: אילן זיסר

זה לא קורה היום, יתכן שזה גם לא יקרה מחר, אבל ביום מן הימים החברה הישראלית תתבייש בכך שבמדינתה התקיים אירוע ששמו "מרתון התנ"ך". זהו מרוץ שמשתתפים בו יהודים בלבד, שמבוסס על היסטוריה מפוברקת, שמתעלם מכל דבר שאינו יהודי ושנערך בליבם של השטחים בין ישובים ערביים שתושביהם סובלים מהגבלות תנועה בגינו. כל זה בעזרתם של משרדי ממשלה שונים ושל צה"ל. אם תרצו, זהו סיפורה של השליטה הישראלית במיליוני אנשים חסרי זכויות אזרח.

המרתון המדובר הוא מרוץ רגלי שאמור, ב-6 באוקטובר השנה, להתקיים בפעם השלישית. בשנה שעברה השתתפו בו כ-800 איש במספר מקצים: מרתון (42 ק"מ), חצי מרתון (21 ק"מ), 10 ק"מ ו-5 ק"מ. יש לארוע אתר אינטרנט מושקע. הוא מקודם במרץ ברשתות החברתיות ובשיטות פרסום אחרות. יש אפילו אתר של משרד התיירות שמנסה למכור אותו בחו"ל. באתר המרוץ לא כתוב מי עומד מאחרי המיזם, אבל מופיע שם מספר טלפון לשימוש ביום האירוע. חיפוש פשוט מראה שהמספר שייך לארגון שנקרא שילה הקדומה. ההסתרה הזו כנראה אינה מקרית. ככל שמתעמקים בחומר על האירוע, נראה שמארגניו רוצים לשוות לו אופי "מגניב" ולא להדגיש את עובדת היותו חלק ממפעל ההתנחלות.

מי הספונסר? מסתבר שאנחנו

גוף שמארגן מרוץ מורכב כמו מרתון התנ"ך צריך משאבים ניכרים. אירוע כזה דורש השקעה כספית משמעותית וכוח אדם גדול. כדי להתמודד עם הדרישות, פונים רוב המארגנים לספונסרים. אלו חברות מסחריות שתמורת פרסומת עוזרות למארגנים בכסף או במשאבים אחרים. למרבה ההפתעה, למרתון התנ"ך אין ספונסרים נראים לעין. אם כך מדובר בארוע מורכב ויקר שלא מפרסם מי מארגן אותו ולא ברור מי משלם עליו. רמז: אלו אנחנו והצבא שלנו.

כל מרוץ זקוק למסלול. זה של מרתון התנ"ך ארוך במיוחד. לא רק שהוא מתפרש על פני 42 ק"מ, הוא מסתיים בנקודה שונה מזו של הזינוק (בשפת המרוצים זה נקרא "נקודה לנקודה"). הזינוק הוא בראש העין והסיום בשילה. כל המסלול, למעט כשלושה קילומטר בתחילתו, הוא בשטחים, מעבר לקו הירוק. עובדה זו לא מוזכרת באתר, אפילו לא במילה אחת. כל שמות הישובים המוזכרים שם הם של התנחלויות. אי אפשר להבחין בעובדה שאנשים רבים אחרים, לא יהודים, גרים בקרבת מסלול הריצה. זהו מסלול יהודי בלבד. לאחרים אין שם מקום.

ומי הם משתתפי הריצה? אפשר לראות את שמותיהם בתוצאות המרוץ. הם ברובם ישראלים, רבים מהם שמות מוכרים בקרב קהילת הריצה. למרות שקראתי את הרשימה די בעיון, לא הצלחתי למצוא ולו שם אחד שנשמע כשייך לאדם שמתגורר בשטחים בהם מתקיימת הריצה ואינו יהודי. וקשה להאשים אותם; מי היה רוצה להירשם למרוץ שמתעלם מקיומו?

אבל המארגנים לא מסתפקים בכך. הם ממציאים היסטוריה. באתר ערוץ 7 מסופר סיפור הכיסוי לאירוע. לפי הנאמר שם, שנים רבות לפני פידיפידס, התנ"ך המציא את המרתון. אין שום רע בקצת אגדות, אחרי הכל, גם פידיפידס לא היה בדיוק דמות היסטורית אמיתית. אבל ההתייחסות של המארגנים לסיפור היא כאל היסטוריה אמיתית: "ריצתו של איש בנימין מהמערכה אל עלי שישב בשילה, היא למעשה ריצת המרתון הראשונה בעולם כולו ובהיסטוריה כולה". זו אינה היסטוריה. זו פייק היסטוריה. פסוק מהתנ"ך מגויס כאן כדי להוסיף עוד לבנה בחומת ההצדקה האידאולוגית להחזקת השטחים. אפשר היה להתייחס לכך כהזיה של אוסף אנשים לא מאוד מאוזנים עד שקוראים באותו עמוד עצמו את רשימת הארגונים העומדים מאחרי המרוץ.

> פלסטינים הפגינו נגד "מרתון התנ"ך" ששיתק למשך שעות את התנועה בגדה

עשרות פלסטינים הפגינו מול "מרתון התנ"ך הראשון" בשטחים הכבושים (אורן זיו/אקטיבסטילס)

הפגנה פלסטינית נגד "מרתון התנ"ך הראשון" בשטחים הכבושים, אפרים 2015 (אורן זיו/אקטיבסטילס)

במרתון בית לחם רצים במעגלים

המידע שלא מופיע באתר המרוץ, דווקא מופיע באתר ערוץ 7. נאמר שם שהמיזם מאורגן על ידי "מטה בנימין ובשיתוף אתר שילה הקדומה, רשויות שכנות, משרד התיירות, משרד התרבות והספורט, כוחות הביטחון ועוד". כלומר, אירוע האפרטהייד הזה מאורגן בעזרת כספי ציבור וכנראה שרק בכספי ציבור. יתר על כן "כוחות הביטחון" שותפים לארגונו. באיזה אופן בדיוק? מי בצבא החליט שהוא שותף לארגון ארוע אזרחי במהותו? האם מישהו משלם תמורת העבודה של הצבא?

יתכן ויש אנשים שחושבים שכל המתואר כאן הוא סביר וראוי. קשה לי להבין אותם. איך אפשר לקבל אירוע ריצה ליהודים, שמבוסס על מלמול תנכי כלשהו, שנערך באזור שמלא באנשים שלא מוזמנים ולא משתתפים? וכל זה, בכספי ציבור ובתמיכת ממשלת ישראל.

האם אפשר לעשות משהו? כדאי להכיר את העובדות ולדעת שדברים כאלה קורים אצלנו. כדאי לדעת שהשתתפות בארוע הזה היא מעשה רע. פירושה שיתוף פעולה עם הסתרה מהעין ומהלב של אחרים. יתכן ורוב המשתתפים באירוע כלל לא מודעים לדברים שנזכרו כאן. צריך לומר להם שהם משתתפים באירוע מגונה.

ואולי, הכי טוב זה לנסות להשתתף במרתון בית לחם. גם הוא מרתון שנערך בשטחים רק שלמשתתפיו אין אפשרות לרוץ 42 ק"מ מנקודה לנקודה והם נאלצים לעשות זאת במעגלים. עתידנו באזור הזה שלוב בזה של הפלסטינים. אנחנו לא נוכל להעלים אותם מעל פני האדמה על ידי זה שנתעלם מהם. שום סיפור מהתנ"ך לא ישנה את העובדה הזו.

אילן זיסר הוא מתכנת ורץ חובב.

> מה עומד מאחורי ההכרזה של עבאס על הפסקת התיאום הבטחוני?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf