newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מני נפתלי ואלדד יניב הם ממש לא הראשונים להיעצר בגלל פייסבוק

המשוררת דארין טאטור עדיין במעצר בית בגלל שיר שפרסמה. אוהדי מכבי חיפה קראו ל"מלחמה" ונעצרו. תושב ירושלים כינה את ניר ברקת "ראש עיריית הכיבוש" ונחקר. בשנים האחרונות נחקרו ונעצרו מאות בגלל פרסומים בפייסבוק

מאת:

מני נפתלי ואלדד יניב שוחררו בבוקר ראשון לאחר שבילו לילה במעצר. השניים נעצרו לפני ההפגנה השבועית בפתח תקווה ונחקרו בחשד לשידול להפרת הסדר הציבורי, לטענת המשטרה – בעקבות קריאות שפרסמו בפייסבוק להגיע להפגנה. הם שוחררו ממעצרם המופרך ללא תנאים ולאחר שהצהירו כי בשבוע הקרוב "לא ישדלו לקרוא להגיע להפגנה לא חוקית באמצעות הרשת החברתית ו/או בכל דרך אחרת, כמצופה מכל אזרח".

לאחר שחרורם מהמעצר אמר עורך דינו של מני נפתלי, דניאל חקלאי, כי: "אני חושב שמעולם לא עצרו אנשים מפני שהם פרסמו את דעתם בפייסבוק, בוודאי כשהם לא הסיתו לגזענות או אלימות". ופה צריך להעמיד דברים על דיוקם. כי עורך הדין של נפתלי טועה או בוחר להתעלם מהחלק הפחות נוח של המציאות. כך או כך – הוא מוזמן לספר למאות ויותר האנשים שנחקרו ונעצרו רק בשנים האחרונות מפני שהם פרסמו את דעתם בפייסבוק, ש"מעולם לא עצרו אנשים מפני שהם פרסמו את דעתם בפייסבוק".

> על אפה ועל חמתה של התקשורת, מני נפתלי הוא גיבור עממי

מעצרם של מני נפתלי ואלדד יניב והאופן שבו כוחות משטרה חסמו את כל פתח תקווה כדי למנוע הפגנה גרמו להרבה אנשים להרגיש כאילו הם נפלו לאזור הדמדומים. ובצדק. זה לא נורמלי לשלוח לוחמי מג"ב חמושים להטיל עוצר על עיר שלמה כדי למנוע מאנשים את זכותם למחאה פוליטית. זה לא נורמלי ששוטרים עוצרים לבדיקה כל רכב שנוסע לכיוון המשוער של ההפגנה. וזה גם בהחלט לא נורמלי לעצור אנשים כי הם כתבו את דעתם בפייסבוק.

אבל לא מדובר בעניין חריג, ויעיד על כך לקט המקרים הבא:

ילד בן 13 מחה נגד מחיר הכניסה לחרמון, ונחקר

בבית המשפט מתמשך לו משפטה הקפקאי של המשוררת דארין טאטור. שורה של עדים נוברת ומפרשנת שיר וסטטוס שפרסמה בפייסבוק, והופכת בתרגומים הקלוקלים שהציגה המשטרה. טאטור, תושבת הכפר ריינה שבצפון, נעצרה באוקטובר 2015 בגלל אותו שיר ומוחזקת מאז במעצר – בתחילה מעצר מלא, מאחורי סורג ובריח, ורק מינואר האחרון במעצר בית. כמעט שנתיים של שלילת חירות – וזה עוד לפני שבית המשפט החליט אם להרשיעה – רק בגלל שהביעה את דעתה בפייסבוק. המשטרה כמובן טוענת כי הפרסומים של טאטור הם הסתה, אבל ההגדרה של משטרת ישראל למושג "הסתה" היא מאוד סלקטיבית בדרך כלל: רוב כמעט מוחלט של הסיכויים הוא שאם אתה ערבי מה שכתבת זו הסתה, ואם אתה יהודי – אף אחד אפילו לא יספור את זה.

גם סוהיר בדארנה, פעילה פוליטית תושבת חיפה מצאה את עצמה בפברואר האחרון בחקירת משטרה בגלל שהביעה את דעתה בפייסבוק. בדארנה זומנה לחקירה לאחר ששיתפה תמונה של שוטרת בחיג'אב (שפרסמה דוברות המשטרה) וכתבה: "השחור מתאים לך", כשם ספרה המפורסם של הסופרת האלג'יראית אחלאם מוסתגאנמי. בדארנה סיפרה כי נחקרה על עמדותיה הפוליטיות בנושא גיוס ערבים למשטרה, נאמר לה שהיא חשודה ב"גרימת נזק נפשי" לשוטרת שצולמה בתמונה ששיתפה, ועל הדרך היא גם קיבלה עצה טובה לחיים – "להוריד פרופיל". בסיומה של החקירה שחררה אותה משטרת המחשבות לביתה.

> השיר שבגללו נכלאה דארין טאטור: התקומם, עמי, התקומם נגדם

שלוש מילים הובילו לחקירה שלה במשטרה. סוהיר בדארנה. (צילום עצמי)

שלוש מילים הובילו לחקירה שלה במשטרה. סוהיר בדארנה. (צילום עצמי)

והנה אחד בגזרת סיפורי ה"לא יאמן": בתחילת 2012 נעצר ילד בן 13 ממגד'ל שמס, בעקבות סטטוס שפרסם בפייסבוק. הילד הציע לחבריו בפייסבוק "לצאת להפגנה כדי שהכניסה לחרמון תהיה בחינם לתושבים ויקרה יותר לתיירים", וזכה לביקור של שוטרים בביתו ולחקירה מבהילה בת שעתיים. הוא שוחרר, לפי המשטרה, רק בגלל גילו הצעיר. המשטרה כמובן חשבה שהדעה שהביע היא לאומנית.

את ההומור של אנס אבו דעאבס המשטרה פשוט לא הבינה ולכן עצרה אותו. בעיצומו של גל השריפות בנובמבר בשנה שעברה נעצר אבו דעאבס, עיתונאי תושב רהט, לאחר שכתב סטטוס סאטירי בו הביע את דעתו נגד מי שחגגו את השרפות ברשתות החברתיות. אבל המתרגם המשטרתי הבין בדיוק ההפך, ובית המשפט קנה את עמדתו בלי להניד עפעף. אבו דעאבס מצא עצמו כלוא למשך שלושה ימים, ואז שוחרר לביתו בתנאים מגבילים. שנה מאוחר יותר נסגר התיק נגדו מחוסר אשמה.

בפברואר 2014 נעצר צלם פלסטיני ממזרח ירושלים לאחר שהביע את דעתו בפייסבוק על ראש העיר ניר ברקת וכינה אותו "ראש עיריית הכיבוש". בסוף יולי האחרון, בעיצומה של המחאה הפלסטינית נגד הצבת המגנומטרים בכניסה לאל-אקצא, דיווח ידידי ג'ון בראון על מעצרן של שתי נערות, בנות 14 ו-16 משכונות בירושלים המזרחית. השתיים נעצרו באישון לילה, על ידי כוחות מג"ב, בגלל שהביעו את דעתן בפייסבוק לאחר ששלושה צעירים נהרגו על ידי המשטרה במהלך הניסיונות לפזר את המחאה והתפילות העממיות ששטפו את העיר.

> לא רק נתניהו: גם רבין ובגין היו שותקים מול טראמפ

דארין טאטור ועורכת הדין גבי לסקי מחוץ לאולם בית המשפט בנצרת (צילום: יואב חיפאווי)

שנתיים מעצר. המשוררת דארין טאטור ועורכת הדין גבי לסקי מחוץ לאולם בית המשפט בנצרת (צילום: יואב חיפאווי)

כמו בירושלים, כך גם בגדה המערבית – מתחם האימונים והפיתוח הגדול של כוחות הבטחון – כבר מספר שנים שמעצרי פייסבוק הם דבר שבשגרה. כך לדוגמא באוגוסט 2014 נעצר סוהייב זהאדה, תושב חברון, למשך שבוע בגלל הבעת דעה פוליטית. הוא קרא לערבים בישראל שלא להתגייס והביע תמיכה בחרם על ישראל. שוב מעצר בגלל הבעת דעה בפייסבוק. אולם זו רק דוגמא אנקדוטלית, כי רק בחודשים הראשונים של אינתיפאדת הבודדים (אוקטובר 2015 – מרץ 2016) נעצרו לפחות 150 פלסטינים בגלל דברים שכתבו בפייסבוק. עורכי דין המייצגים עצורם פסטינים אף סיפרו לעיתונאית הגר שיזף כי מאז אותו אוקטובר פלסטינים שמובאים לחקירה בעופר מתבקשים דרך קבע לכתוב את שמם כפי שהוא מופיע בפייסבוק, בדומה לבקשה למסירת מספר טלפון וכתובת.

גם ליהודים יש דעות שהמשטרה לא אוהבת

אבל אולי עורך הדין של מני נפתלי בכלל התכוון לומר שזו הפעם הראשונה שהוא שומע על יהודים שנעצרים רק כי הם פרסמו את דעתם בפייסבוק? ובכן, זה בהחלט נכון שמרבית מעצרי הפייסבוק אכן נעשים נגד פלסטינים – משני צדי הקו הירוק – אבל מעצרם של יניב ונפתלי הוא לא עניין חריג גם כשמדובר ביהודים. הנה כמה דוגמאות מעניינות:

באוגוסט 2014, בעיצומו של צוק איתן, הביע הגולש גילי גולן את דעתו הנחרצת והלא נעימה בתגובה לסטטוס שפרסמה ח"כ מירי רגב בעמוד הפייסבוק שלה נגד שמעון פרס ש"מיצה את עצמו". גולן פרסם בליל של קללות גועליות באמת נגד חברת הכנסת וזו נעלבה והגישה נגדו תלונה למשטרה. הוא זומן לחקירה שבסיומה שוחרר בערבות של 5,000 שקלים תוך שהוא נדרש לא להתקרב או לפנות לרגב במשך שבועיים. רגב גם הגישה נגדו תביעת דיבה בסך 300 אלף שקלים, תביעה שהסתיימה בהתנצלות ללא כל פיצוי.

באפריל 2016 פרסם ארגון האוהדים של מכבי חיפה בכדורגל, "הקופים הירוקים", סטטוס שבו הוא מאיים ב"מלחמה" נגד החלטת המשטרה שלא לאפשר להכניס אביזרי עידוד למשחק חצי גמר הגביע. "ניסיון פגיעה שכזה בארגון ובקבוצה לא יעבור בשקט מצידנו", הודיעו האוהדים. ביום למחרת הגיבה המשטרה במעצר של ארבעה אוהדים. מעצרם של שניים מהם אף הוארך.

> מתי הימין שכח שבנאצים צריך להלחם?

מני נפתלי ואלדד יניב בדיון בבית המשפט (רועי אלימה/פלאש90)

מני נפתלי ואלדד יניב בדיון בבית המשפט (רועי אלימה/פלאש90)

בינואר 2016 עצרה המשטרה לחקירה שתי פעילות בקבוצת הפייסבוק "כל האמת על פרשת תאיר ראדה" בחשד להעלבת עובד ציבור ולהסתה. השתיים הביעו את דעתן הנחרצת והלא נחמדה על קצין משטרה שחקר את פרשת הרצח, לאחר שבית המשפט העליון דחה את ערעורו של רומן זדורוב.

בליל הסדר 2012 פרסם שחקן הכדורסל עידו קוז'יקרו סטטוס בו כתב: "אין כמו להתחיל את החג עם מצות טבולות בדם של ילדים נוצרים ומוסלמים". פה אפילו אין הבעת דעה. סתם ניסיון לא מוצלח ולא בטוב טעם להומור שחור. אבל לא עזרו ההתנצלויות וההסברים של קוז'יקרו, הוא זומן לחקירה לאחר שהוגשה נגדו תלונה במשטרה.

כאמור, לא חסרות דוגמאות, והרשימה עוד ארוכה.

הגלגל לא הומצא בפתח תקווה

הפגנות שמתקיימות מול בית יועמ"ש כבר 39 שבועות ברציפות הן אירוע חשוב. לדעתי כל מי שיוצא החוצה – למרחב הממשי או הווירטואלי – כדי לערער על שלטון נתניהו הראשון, בוודאי כשכבר מחלחלת בו ההבנה שבהבעת הדעה הפומבית יש גם סיכונים – הוא מבורך. עוד הפגנה ועוד הפגנה, אלף פה ומאתיים שם, שווים לעוד ועוד אגלי זיעה שהורסים את האיפור הכבד של היושב ברחוב בלפור. ואין ספק שהחבורה הקצת משונה הזאת, שמתאספת מידי שבוע בעקביות כדי להביע את מיאוסה משלטון השחיתות, גורמת לנתניהו ולעדת מעריציו לכאב ראש. כאב ראש כזה שגורם להם לעשות צעדים רדיקליים, באופן יחסי, למפגינים יהודים לבנים חילונים בתוך ישראל, כדי לנסות לחסל את ההפגנות.

אבל להתנהל כאילו הגלגל הומצא לפני 39 שבועות בפתח תקווה זו פגיעה ביכולת של הקבוצה שמובילה את המאבק בשחיתות ללמוד משהו מניסיונם של אחרים ובאמינות של מוביליה. אלדד יניב בטח כבר שתה אספרסו בבית קפה מאז המעצר, מני נפתלי כבר עשה עוד סיבוב הופעות מוצדק ביותר כגיבור. ודארין טאטור עדיין יושבת במעצר בית ומחכה שיבינו שגם היא רק כתבה את דעתה בפייסבוק.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf