newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סטודנט סודני הואשם ברצח שוטר, והצעירים במדינה זועמים

משפט הראווה הפוליטי של הסטודנט עאסם עומר מעורר סערה בסודן. הסטודנט, שכנראה הופלל ברצח שוטר, צפוי לקבל עונש מוות. סטודנטים בח'רטום, יחד עם פעילי אופוזיציה, יצאו לרחובות במחאה

מאת:

עאסם עומר, סטודנט אקטיביסט מסודן שהואשם ברצח שוטר, נמצא אשם אתמול (שלישי) על ידי בית המשפט בח'רטום – וצפוי לעונש מוות. בעקבות הכרעת בית המשפט יצאו מאות ואלפי פעילים וסטודנטים לרחובות עיר הבירה במחאה ובקריאות זעם נגד המשטר הסודני.

עומר נעצר במאי 2016, כשלקח חלק בהפגנות של סטודנטים מאוניברסיטת ח'רטום נגד כוונת הממשלה להעתיק את הקמפוס המרכזי של האוניברסיטה אל מחוץ לעיר. הסטודנטים המפגינים סברו כי תכניתה של הממשלה ביחס לקמפוס האוניברסיטה מוּנעת משיקולים פוליטיים: האוניברסיטה, שבה לומדים כ-20 אלף סטודנטים, עומדת במוקד המחאות הפוליטיות והחברתיות במדינה, ומיקומו של הקמפוס המרכזי הופך כל חסימת כבישים באזור לכאוס תחבורתי בעיר כולה. לפיכך, הוצאתה של האוניברסיטה אל פרבר נידח ומרוחק של עיר הבירה נועדה לצמצם את השפעותיהם המזיקות של ה"גורמים העוינים" למיניהם.

> הנשיא הסודאני מדכא ורוצח, והשליטים המוסלמים עומדים מנגד

עאסם עומר, פעיל אופוזיציה שהופלל ברצח שוטר (צילום מסך מתוך ראיון לעמוד הפייסבוק "3ayin")

עאסם עומר, פעיל אופוזיציה שהופלל ברצח שוטר (צילום מסך מתוך ראיון לעמוד הפייסבוק "3ayin")

בעת מעצרו של עומר נמסר לו כי יוכל להשתחרר בערבות, אולם הדבר מעולם לא קרה. בהמשך הוא הואשם ברצח שוטר, ומאז שהה במספר בתי כלא מעל לשנה, עד שנפתח משפטו לראשונה ב-26 ליולי. ב-28 לאוגוסט התקיים הדיון השני, לאחר שהמשפט נדחה בשל היעדר ראיות.

הטענה המרכזית של ההגנה לאורך כל הדרך, ושל פעילים ותומכים רבים מקרב האופוזיציה בסודן, היא שעומר הופלל ברצח על לא עוול בכפו. הפרשה מתקיימת בהקשר עליו נכתב בהרחבה בפורום לחשיבה אזורית, של פעילות פוליטית ענפה מצד פעילי אופוזיציה באוניברסיטאות ברחבי סודן נגד המשטר הדיקטטורי של הנשיא עומר אל-בשיר ומפלגת "הקונגרס הלאומי".

הסטודנטים הפעילים מתמודדים לעתים קרובות עם אלימות ועוינות מצד סוכני המדינה  – בהם מנהלי אוניברסיטאות וארגוני סטודנטים מטעם מפלגת השלטון, כמו גם שירותי הביטחון של האוניברסיטאות והערים. במצב הנוכחי בסודן, בעוד שמתנגדי משטר וחברי מפלגות אופוזיציה רבים נתונים לסכנה של הטרדה ומעצר שרירותיים, סטודנטים שמוצאם אפריקאי בדרך כלל סובלים יותר מנחת זרועו של המשטר.

היותו של עומר פעיל במפלגת האופוזיציה "הקונגרס הסודני", כמו גם היות מוצא משפחתו מאזור הרי הנובה, העמידו אותו מלכתחילה בסיכון למעצר שווא ולהתעמרות הרשויות. שורה של גורמים נוספים מחזקים את הסברה כי אכן מדובר במשפט ראווה פוליטי, שעלול לעלות לסטודנט בחייו: היעדר פרטים לגבי זהות השוטר שנרצח לכאורה, העובדה כי עומר הואשם ברצח רק בדיעבד, וקיומו של עד ראייה אחד לדברי בית המשפט. "העד" הזה לא הופיע בדיונים עצמם, והגרסאות שמסרו השופטים – לכאורה מפיו – אינן עקביות.

אחד מעורכי דינו של עומר סיפר לאתר "רדיו דבנגה" כי הם הופתעו מהאישום, שהגיע בניגוד לציפיות של צוות ההגנה. בשל שורת הכשלים המשפטיים והיעדר הראיות הם ציפו לזיכויו של עומר. גזר הדין יינתן ב-24 לספטמבר, ובכוונת ההגנה להגיש ערעור לבית המשפט לאחר מכן.

> סודאן: המונים לוקחים חלק בשלושה ימים של מרי אזרחי 

אחת ההפגנות בסודאן נגד הפללתו של עומר, ברחוב החירות ("אלחוריה") הנמצא בסביבת בית המשפט (צילום: פעיל אנונימי)

אחת ההפגנות בסודאן נגד הפללתו של עומר, ברחוב החירות ("אלחוריה") הנמצא בסביבת בית המשפט (צילום: פעיל אנונימי)

בינתיים, מעמדו של עומר כסמל למאבק בשחיתות ובעריצות של המערכת השלטונית כולה – רק מתחזק. על פי מקורות מתנועות הסטודנטים בסודן, במידה שיינתן עונש מוות, הסטודנטים במדינה יחריפו את מחאתם הלא-אלימה באמצעות שביתות, פרישה קולקטיבית ועוד.

מפלגת "הקונגרס הסודני", שגם מספקת מחצית מצוות ההגנה, עודדה פעילים להגיע לאזור בית המשפט ולהתארגן להפגנות מבעוד מועד, כדי לספק תמיכה ולהביע את עמדתם. התמונות מההפגנות, בעיקר באוניברסיטת ח'רטום, מציפות התמונות את הרשתות החברתיות, בזמן שכוחות הביטחון מתנכלים לפעילים עם טלפונים סלולריים.

משיחה עם פעילה סודנית, שנמצאת מחוץ למדינה אך עוקבת בדאגה אחר המתרחש בשטח, עולה כי בהפגנות נעצרו מספר מפגינים, את חלקם היא מכירה בשמותם. על פי דבריה, מרבית השוטרים מכסים את פניהם, מה שלא אופייני למשטרה. היא מוסיפה כי "נראה שזהו צוות מיוחד. אם אתה מנסה לצלם הם מוכנים לירות". שיחות עם פעילות פוליטיות מחזקות את הסברה כי אכן מדובר במשפט ראווה פוליטי, שנועד להעביר מסר בוטה נגד פעילות פוליטית באוניברסיטאות, ועלול לעלות לעומר בחייו.

ענבל בן יהודה היא בלוגרית בשיחה מקומית ועמיתת מחקר בפורום לחשיבה אזורית.

> שחורים נגד ערבים? מה שרוחש מתחת אליפות אפריקה בכדורגל

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf