newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

למרות איומי שרי האוצר והתרבות: אולם מלא באירוע התמיכה בדארין טאטור

מאת:
השאירו תגובה
א א א

למעלה ממאתיים צופים גדשו אמש (רביעי) בצפיפות את התיאטרון הערבי-עברי ביפו במסגרת ערב הסולידריות עם המשוררת דארין טאטור. הערב התקיים למרות איומים מצד שרי האוצר והתרבות, משה כחלון ומירי רגב, לפגוע בתקצוב התיאטרון בגלל קיום אירוע הסולידריות. טאטור, שישבה שלושה חודשים בכלא, נמצאת כבר מעל שנה במעצר בית, ומשפטה ממשיך להתנהל על בסיס שיר שכתבה (את תרגומו המלא ניתן למצוא כאן).

בערב בתיאטרון, שנשא את הכותרת "מדינת ישראל נגד המשוררת דארין טאטור", בירך אביה של טאטור, תאופיק, את הנוכחים בשמה של בתו, היושבת במעצר בית בכפר ריינה, ואמר שהיא והוא גם יחד מאמינים בחיים משותפים של יהודים וערבים בארץ הזו. עורכת הדין גבי לסקי, המייצגת את טאטור, תיארה את האופן האבסורדי שבו מתנהל המשפט, מחתה על האופן שבו המדינה הופכת שיר לכתב אישום, ואמרה שהשופטת בתיק – שקיבלה לדבריה "החלטות אסורות" בשלבי הארכת המעצר – הייתה צריכה לפסול את עצמה.

> שקט מסיתים: נתניהו נואם והתקשורת עוברת לדום

תאופיק טאטור מברך את הקהל בשם ביתו שעדיין כלואה במעצר בית מגביל (קרן מנור/אקטיבסטילס)

תאופיק טאטור מברך את הקהל בשם ביתו שעדיין כלואה במעצר בית מגביל (קרן מנור/אקטיבסטילס)

בלב הערב הועלתה המחזה של קטעים נבחרים מפרוטוקול המשפט, בבימוי עינת ויצמן ובמשחקם של דורון תבורי וליאורה ריבלין. החלקים השונים מהמשפט עסקו בניסיון של התובעת לפענח עם העד ד"ר ניסים קלדרון מה זה שיר, בניסיון הספרותי – או היעדרו – של השוטר-המתרגם נסים בשארה, ובחקירה של בלוגר שיחה מקומית, ד"ר יוני מנדל, על השאלה מה משמעויות המלים "שהיד", "התקוממות" ו"אינתיפאדה" בחברה הפלסטינית, ועל ההבדל העצום בין תפיסה זו להבנת המלים האלה בציבור היהודי. בחברה הפלסטינית, הסביר מנדל, "שהיד" היא מילה שמתארת חלל, קורבן של נסיבות הכיבוש – ילד שנורה למוות, חולה שמת במחסום, אדם שניסה לדקור שוטרים, או מי שמבצע פיגוע התאבדות. בעברית, לעומת זאת, מובנת המילה רק בהקשר של התוקפן, ה"מחבל". וכן הלאה.

עוד בנושא

    עוד במהלך הערב הקריאו שירה טל ניצן, מיכל בן נפתלי, דנה אמיר, איתן קלינסקי ובלוגר שיחה מקומית יאסר אבו ערישה – לצד הקראת שירים של דארין טאטור עצמה. בערב גם הופיעו אנס אבו דעאבס, שנעצר בגין פוסט סאטירי שכתב נגד חוגגי השריפות בנובמבר האחרון, והמוזיקאים תאמר נפאר ואיתמר ציגלר. את הערב הנחתה עורכת שיחה מקומית ומתרגמת הספרות והשירה הפרסית, אורלי נוי.

    כאמור, גורמי ימין ניסו לבטל את קיום האירוע, ושר האוצר אמר שיבחן אם יש בו כדי להוות הסתה או פגיעה במדינה, ואם כן – ישלול את תקציבי התיאטרון.

    טאטור עצמה התראיינה לאחרונה ל"שיחה מקומית", וסיפרה איך רק בחקירתה השלישית אחרי מעצרה הסבירו לי שהיא מוחקת במעצר על שיר. "בפעם הראשונה שאמרו לי שאני מחבלת, היה בזה כאב עמוק, זאת מילה קשה מאוד", אמרה טאטור. "הם ניסו לשים עלי סטיגמה אבל לשמחתי לא הצליחו".

    > תיעוד: מתנחלים מטרידים מינית את תושבת חברון לעיניי חיילים

    והמוזיקאים תאמר נפאר ואיתמר ציגלר בערב הסולידריות עם המשוררת דארין טאטור (קרן מנור/אקטיבסטילס)

    והמוזיקאים תאמר נפאר ואיתמר ציגלר בערב הסולידריות עם המשוררת דארין טאטור (קרן מנור/אקטיבסטילס)

    מנחת הערב אורלי נוי (קרן מנור/אקטיבסטילס)

    מנחת הערב אורלי נוי (קרן מנור/אקטיבסטילס)

    א א א
    ועוד הערה לסיום:

    הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

    כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

    אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

    הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
    תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

    לחצו כאן
    ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

    ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

    כן, זה רצח עם

    ברוב המקרים של רצח עם, מבוסניה עד נמיביה, מרוואנדה עד ארמניה, מחוללי הרצח אמרו שהם פועלים מהגנה עצמית. העובדה שמה שקורה בעזה לא דומה לשואה, כותב חוקר השואה עמוס גולדברג, לא אומרת שזה לא ג'נוסייד

    X

    אהבת את הכתבה הזאת?

    כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
    silencej89sjf