newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בנט הכריז שהפערים צומצמו אבל מבחני המיצ"ב מעידים ההפך

נתוני מבחני המיצ"ב מראים שבנט הכריז על צמצום פערים שלא היה ולא נברא. בפעם הבאה לפני ששר החינוך רץ לפזר מידע שקרי במסיבות עיתונאים, ראוי שהוא יטפל בממצאים האמיתיים שעולים מהסקר כמו אלימות, ניכור והיעדר שירותים נקיים לתלמידים או פינות עבודה למורים

מאת:

ביום רביעי השבוע פורסמו תוצאות מבחני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית ספריים) לשנת הלימודים תשע"ז. בעמוד הפיסבוק שלו הכריז שר החינוך נפתלי בנט: "היום אני מאושר: תלמידי ישראל החזקים התחזקו והחלשים התחזקו עוד יותר!". אם זה נכון, אז המשמעות היא שהפערים בחברה הצטמצמו.

גם אני רציתי להיות מאושר, ועל כן מיהרתי לקרוא את הדוח המלא של הרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה), אודות תוצאות מבחני המיצ"ב. אלא שכבר בתקציר (עמוד 6), נכתבו דברים הפוכים לחלוטין:

"בשנת הלימודים תשע"ז, לעומת תשע"ו, נרשמו מגמות מעורבות בשינוי בפערי ההישגים בין תלמידים מרקע חברתי-כלכלי נמוך ובין תלמידים מרקע בינוני וגבוה. בחלק מן המקצועות הפער נותר יציב ובחלק הפער התרחב בתשע"ז."

ההדגשות מופיעות במקור, אבל זה לא הפריע לבנט להתעלם מהן בדרך אל האושר. מהפייסבוק עבר נפתלי בנט אל מסיבת עיתונאים חגיגית שערך לכבוד עצמו במשרד החינוך, ושם הרהיב ואמר: "צמצום הפערים אשר אנו רואים, כמעט בכל פרמטר במיצ"ב, מביא בשורה של ממש לתלמידי הפריפריה – הגאוגרפית והחברתית."

כמעט בכל פרמטר במיצ"ב הפערים דווקא התרחבו (מקור הנתונים מקושר בטקסט)

"כל הפרמטרים" לגבי צמצום פערים מופיעים בעמודים 51 – 52 בדוח, ואספתי אותם עבורכם בלוח לעיל. כפי שתוכלו לראות, בעשרה פרמטרים נרשמה דווקא עלייה בפערים על רקע חברתי משנת תשע"ו לשנת תשע"ז. בשני מבחנים לא חל שינוי ובשניים אכן היה צמצום פערים. אגב, ההבדלים הם כל כך קטנטנים, שאין איש מקצוע שיאמר שהם באמת מעידים על שינוי משמעותי. אבל לכל הפחות, אין אמת בטענה שחל "צמצום פערים כמעט בכל פרמטר".

גם אנשי ראמ"ה חושבים כמוני, ואת פרק הפערים בדוח הם סיכמו במילים הבאות: "הנתונים לאורך השנים מצביעים על פערים עקביים וניכרים בין הישגי תלמידים מקבוצות שונות של רקע חברתי-כלכלי. ככל שהרקע החברתי-כלכלי גבוה יותר, כך הישגי התלמידים גבוהים יותר." זאת ועוד: "הפערים בכיתות ח' גדולים באורח ניכר מהפערים בכיתות ה'." כלומר, השהות בבתי הספר לא רק שלא עוזרת, אלא שהיא מחריפה את תופעת הפערים.

ממסיבת העיתונאים נסע בנט לכנס בבאר שבע, וכנראה שהדרך עשתה לו טוב. שכן באותו אירוע הוא כבר אמר: "אחרי עשור של הידרדרות, אנחנו רואים עלייה בהישגים במיצ"ב." האומנם? ברור שלא! בנט ניסה לומר שהוא הצליח במקום שבו קודמיו נכשלו. אבל די היה להסתכל במצגת הנתונים של ראמ"ה, שהוצגה במסיבת העיתונאים שבה בנט דווקא נכח, כדי לגלות בשקף 14 את האמת: לא הייתה שום הידרדרות בעשור האחרון. למעשה בכל המבחנים מאז שנת 2008 ועד היום, יש מגמה אחידה של עלייה מתונה בציונים.

מצגת משרד החינוך: דווקא לא הייתה הידרדרות בעשור האחרון

אמ;לק: ממצאי הדוח שבנט לא קרא

מכיוון שברור שנפתלי בנט כלל לא קרא את דוח מבחני המיצ"ב לשנה האחרונה, אני בא לעזרתו, ומציע לו מספר נושאים, מתחום חיי היומיום בבתי הספר, שראוי שיטפל בהם, לפני שהוא רץ לספר סיפורים במסיבות עיתונאים.

רק 50 אחוזים מתלמידי בתי הספר היסודיים במגזר היהודי (לעומת 77 אחוזים במגזר הערבי) מרגישים "נוח לדבר עם מוריי כשעצוב לי או כשרע לי". וזה עוד החלק הטוב, שכן בבתי הספר התיכוניים רק 29 אחוזים מרגישים כך.

רק 55 אחוזים מתלמידי חטיבות הביניים והתיכוניים בארץ, חושבים שלתלמידים "אכפת זה מזה".

23 אחוז מתלמידי היסודי, ו-30 אחוזים מתלמידי החטיבה, העידו שבבית הספר "יש חבורות של תלמידים אלימים המציקים לתלמידים אחרים".

47 אחוזים מתלמידי התיכון במגזר היהודי (לעומת 21 במגזר הערבי) העידו שהיו "מקרים רבים שבהם תלמידים מהשכבה השתכרו בשתיית אלכוהול."

69 אחוזים מתלמידי חטיבות הביניים העידו "שתלמידים מתחצפים למורים", ו- 72 אחוזים מהם העידו "שמורים צריכים לחכות שתלמידים יפסיקו להרעיש".

רק 39 אחוזים מתלמידי היסודי, ו-24 אחוזים מתלמידי החטיבה, העידו "שהשירותים של התלמידים נקיים ובמצב תקין". רק 46 אחוזים מתלמידי החטיבה והתיכון העידו שחצר בית הספר שלהם מטופחת.

רק 36 אחוזים מתלמידי התיכון במגזר היהודי (לעומת 59 במגזר הערבי) העידו שיש להם "סקרנות ועניין כלפי הדברים שאני לומד בבית הספר". אחוז דומה מתלמידי התיכון העידו "שהמורים מלמדים באופן שמעודד חשיבה והתעמקות".

רק 31 אחוזים מהמורים ביסודי ובחטיבה דיווחו שיש להם "פינת עבודה אישית בבית הספר שבו אתה מלמד". ורק 20 אחוזים ממורי היסודי דיווחו שהם מבצעים את המטלות המקצועיות שלהם בבית הספר. במילים אחרות, רוב המורות והמורים נאלצים לעבוד בבית, כי בית הספר אינו מספק את התנאים הנחוצים.

תכלס: עדיף שבנט יתרכז בניקוי השירותים של התלמידים, ובניית פינות עבודה למורים, לפני שהוא רץ להמציא לעצמו מציאות אלטרנטיבית שבה הוא שר חינוך כה מוצלח.

> מה שבאמת מפחיד את הימין בעדויות שוברים שתיקה

פייק ניוז: שר החינוך בנט, ומנכ"ל משרדו שמואל אבואב מודיעים על עלייה בתוצאות מבחני המיצ"ב (מרים אלסטר/פלאש90)

פייק ניוז: שר החינוך בנט, ומנכ"ל משרדו שמואל אבואב מודיעים על עלייה בתוצאות מבחני המיצ"ב (מרים אלסטר/פלאש90)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ואנואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

"התחלתי לבנות את הבית ב-2020 וסיימתי השנה בכוונה להתחתן וגור פה". אנוואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

פרעות בדומא: "אלמלא ברחו, משפחות שלמות היו נשרפות בבתים"

עם מציאת גופתו של הנער בנימין אחימאיר ממאחז "מלאכי השלום", מתנחלים פשטו על הכפר דומא, שבו הוצתה משפחת דוואבשה לפני 9 שנים, וזרעו בו חורבן. לדברי התושבים, חיילים שנכחו במקום גיבו את הפורעים ולא עשו דבר למנוע את האלימות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf