newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

תושבי עזה ושדרות הם ניצבים בסרט האימה של הממשלה

אפילו חברים בממשלת הבלהות של נתניהו כבר מודים שמה שישראל מחוללת בעזה זו איוולת, אך אין מי שיעצור אותה. מול אטימות הלב ומדיניות הבערת האזור, אין לנו ברירה אלא להלחם על שינוי פוליטי

מאת:

כותב אורח: אבי דבוש

נפתח בחידה: מי אמר את המשפטים הבאים: "אנחנו צועדים במצעד האיוולת מול עזה. אין לממשלות מדיניות וקבלת החלטות אסטרטגית. כל יום שעובר מקרב או משבר הומניטרי או צבאי, או את שני אלה גם יחד"?

התשובה, תארו לכם, היא לא פחות מאשר השר הבכיר וחבר הקבינט המדיני-בטחוני, ישראל כץ. הפתרון שכץ מציע, אגב, הוא נמל ימי והסדר מדיני כולל. מי עוד תומך בהקמת נמל בעזה? השר נפתלי בנט.

> כָּל הָעַרְסִים יָבוֹאוּ: המזרחים והמתנחלים יביאו את השלום

אישה ובנה התינוק עומדים באזור שנפגע ע״י טילים ששוגרו מרצועת עזה, שדרות, 15 ביולי 2014. (יותם רונן/אקטיבסטילס)

אישה ובנה התינוק עומדים באזור שנפגע ע״י טילים ששוגרו מרצועת עזה, שדרות, 15 ביולי 2014. (יותם רונן/אקטיבסטילס)

להלן תמצית הטרגדיה: לא מדובר אפילו בוויכוח נוקב בין ימין לשמאל, סתם מצעד איוולת של נתניהו וממשלותיו. יהיו שיגידו שמדובר במדיניות צינית ויהיו מי שידברו על מנהיגות קצרת רואי וטווח. התוצאות דומות.

הפתרון "הפרימיטיבי"

לאחרונה עברתי לגור בשדרות משער הנגב הסמוכה. עיתוי מושלם. השבוע האחרון הביא איתו ארבע אזעקות בשדרות, כמה נוספות באשכול ושער הנגב, וכמה יירוטים ונפילות ברחבי העיר. הצהרת טראמפ החלה את הפינג-פונג, המוכר לכולנו, בין צה"ל וחמאס. ימי זעם, הרוגים ופצועים עזתים, ירי קסאמים ומנהרה בשדות נירים.

את כל אלה מלווה בניית המכשול התת-קרקעי בסמוך לגבול הרצועה. עשרות מטרים לעומק של בטון, לאורך עשרות קילומטרים, שיעלו לכולנו ארבעה מליארד שקל לפחות. נראה שהיה זול יותר להצמיד מאבטח אישי לכל משפחה בנגב המערבי, למשך העשור הקרוב.

אחרי שכל זה נאמר, זה הזמן לשלוף את השאלה הקבועה, שאלת 17 השנים מאז נחת הקסאם הראשון בשדרות באפריל 2001: מה התכלית? לאן לוקחים אותנו מנהיגינו? והאם לא פשוט וזול יותר לקדם את הפתרון "הפרימיטיבי" של הסדר מדיני?

הניסיון מראה שלא יהיה מענה לשאלות הללו. השר ישראל כץ אמר בפומבי מה שכולנו, תושבי עוטף עזה, יודעים כבר שנים. ישנה אפס השקעה בדיונים אסטרטגיים על עזה והנגב המערבי. אין שום כיוון להסדר מתמשך. אף אחד לא באמת רואה אותנו ואת ילדינו מירושלים, וודאי שלא את תושבי עזה הנמקים ברעב ובתנאים מחפירים של חוסר במים זורמים ובחשמל. עדיף לממשלת ישראל, משום מה, להשקיע במרכזי חוסן והטבות מס, מאשר לקדם שקט ושגשוג אמיתי לאזורנו.

מה עושים? שינוי פוליטי. אין בלתו. מקדמים את מי שרואים את הדברים נכוחה ובוערים מרצון אמיתי לשנות, יחד עם איגוד וחיבור של כוחות אזרחיים לזעקה הזו, דוגמת קמפיין "תקווה במקום מלחמה" שאנחנו מובילים בחודשים האחרונים.

עוד לא אבדה תקוותנו.

אבי דבוש הוא חבר מנהיגות תנועת הפריפריות ומועמד במקום השמיני ברשימת מרצ לכנסת.

> "יש למרצ נקודות עיוורון, אבל עכשיו מרצ זה גם אני"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf