newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עהד תמימי ניצחה

פערי הכוחות בין עהד תמימי לבין המערכת שעצרה אותה באמצע הלילה וממשיכה להחזיק אותה במעצר הופכים את כל האירוע לפארסה. ככל שמופעל יותר כוח כלפי הנערה כך ניצחונה הולך וגדל

מאת:

כותב אורח: עמיר סגל

מעצרה של הנערה עהד תמימי, לאחר שצולמה מכה חיילים, הפך לאירוע תקשורתי שגרר שלל אמוציות מהציבור הישראלי. בין המתלהמים היה קודם כל אביגדור ליברמן שכשר ביטחון הודיע בפייסבוק כי "מי שפוגע בחיילינו בבוקר נעצר בלילה!" או העיתונאי בן כספית שכתב כי "במקרה של הנערות, את המחיר כדאי לגבות בהזדמנות אחרת, במחשכים, בלי עדים ומצלמות. משפחת תמימי צריכה ללמוד בדרך הקשה שפרובוקציות שיטתיות כאלה מול לוחמי צה"ל יעלו לה ביוקר".

אין לי עניין להתווכח עם ליברמן, כספית או כל מי שחושב שיש לטפל ביד קשה בנערה בת 16 שמעשיה לא היו גוררים קרבנות בנפש או פגיעות בגוף. אלא חשוב להבהיר גם למי שמסכימים עמם על הצורך ביד קשה גם נגד תמימי: הנערה הזו כבר ניצחה במאבקה נגד צה"ל, מדינת ישראל או ממשלת נתניהו.

לא רק שעהד תמימי ניצחה, אלא שאין דבר שגורם ישראלי היה יכול לעשות כדי למנוע ממנה את הניצחון הזה, שכבר הושג על ידיה. יתר על כן, ככל שמופעל יותר כוח כלפי תמימי – כך ניצחונה הולך וגדל.

> שלטים בגדה: שב"כ מאיים לשלול פרנסת פלסטינים שילדיהם זרקו אבנים

עהד תמימי בבית המשפט (אורן זיו / אקטיבסטילס)

עהד תמימי בבית המשפט (אורן זיו / אקטיבסטילס)

האירוע החל בסרטון שהופץ והפך ויראלי בו נראית תמימי מכה קצין וחייל צה"ל שנכנסו לחצר ביתה לאחר הפגנה בנבי סאלח. החיילים שמרו על איפוק ובכך האירוע הסתיים בלי שהם או הנערה נפגעו – למעט אי הנעימות שבאירוע כזה. עם התפשטותו של הסרטון ברשתות חברתיות – שצלמה אמה של עהד, נרימאן, שגם היא נמצאת במעצר מאז שבוע שעבר – בחרו כוחות הביטחון לפעול ועצרו את תמימי במעצר מתוקשר בליל ה-18 לדצמבר. מעצר שתועד על ידי דובר צה"ל, ואחר כך פרסם שר הביטחון בעמוד הפייסבוק שלו. להבהיר: סרטון בו נראית נערה צעירה נלקחת מביתה על ידי חיילי צה"ל קיבל פרסום רשמי מצד המדינה.

מסרטון המביך את צה"ל או מדינת ישראל במידה מתונה, כל האירוע הפך להתעמרות אגרסיבית של המדינה בנערה. ההרתעה לא הושגה עד כדי כך שאבי הנערה פרסם מאמר בעברית ובאנגלית בו הוא מספר על גאוותו בה ובמעשיה.

הניצחון של תמימי מובהק משום שהיא זו שהשיגה את תמונת הניצחון. החל מתמונה של נערה המכה חייל – גם מתנגדיה חייבים להודות כי זה מעשה הדורש אומץ רב; המשך בתמונת המעצר הלילי ותמונותיה מהמשך המעצר – כולן משרתות את שהצד הפלסטיני מנסה להזכיר – ישראל מדינה כובשת, אכזרית, מתעללת באוכלוסייה פלסטינית בכוח צבאי לא פרופורציונלי.

בינתיים עהד תמימי עדין בכלא. פערי הכוחות בין הנערה תמימי לבין המערכת שעצרה אותה באמצע הלילה וממשיכה להחזיק אותה במעצר הופכים את כל האירוע לפארסה, למבוכה גדולה. לנצחן אדיר עבור תמימי וכל מי שמתנגד לכיבוש הישראלי ותוך כדי כך רוצה לקעקע את מוסריותה של המדינה.

בלתי אפשרי, להסביר את הימים הארוכים שקטינה מבלה במעצר צבאי, את העובדה שהמעצר נעשה דווקא באמצע הליל וגם את ההתלהמות הכללית של מערכת הביטחון והשר העומד בראשה. היה ברור מאליו כי הניסיון להפוך את האירוע למפגן כוח של מערכת הביטחון לא יכול אלא להיכשל תודעתית.

ברמה הערכית מטריד שמערכת הביטחון מתעמרת, ולא בפעם הראשונה, בקטינה וכי עהד תמימי עדין במעצר. אך מעצרה המתוקשר הוא גם ניצחון לתמימי עצמה ולכל מי שתומכים בה. זה נזק הסברתי, למי שהסברה בראש מעייניו, אך יותר מכך – זה הפסד עמוק לישראל ולכל ערך חיובי שישראל מנסה לנכס לעצמה.

עמיר סגל הוא יועץ ארגוני המתגורר בירושלים.

> מעצרה המנהלי של חברת הפרלמנט הפלסטינית חאלדה ג'ראר הוארך בחצי שנה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

כן, זה רצח עם

ברוב המקרים של רצח עם, מבוסניה עד נמיביה, מרוואנדה עד ארמניה, מחוללי הרצח אמרו שהם פועלים מהגנה עצמית. העובדה שמה שקורה בעזה לא דומה לשואה, כותב חוקר השואה עמוס גולדברג, לא אומרת שזה לא ג'נוסייד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf