newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בלוף "פתיחת השורות" של מרצ

בתום מאבק עיקש למען שינוי שיטת הבחירות הפנימיות, ועידת המפלגה אימצה הצעה לפריימריז לראשות המפלגה ורשימתה לכנסת. אבל טוויסט נוסף השאיר את הדלת סגורה בפני מרבית יישובי הפריפריה, אותם המקומות מהם חייבת לצמוח בשורת ההתחדשות של מרצ

מאת:

כותב אורח: אבי דבוש

אחרי בחירות 2015, שהיו מחדל פוליטי בפני עצמו, התפתח בקרב חלק מאנשי המרכז שיח מכוער שהאשים את הפריפריות בהצבעה נגד האינטרסים שלהן. כאילו כל הרציונליות והערכים נמצאים אצל תושבי תל אביב, ובפריפריות אנחנו אמוציונליים, שבטיים ובעלי תודעה כוזבת.

חשבתי בימים ההם שהכישלון האלקטורלי המובהק של מרצ, כישלון מספרי אבל גם כישלון לרתום מצביעים מחוץ לאזורי חיוג 03 ו-09, הוא הזדמנות מצוינת לעשות חישוב מסלול מחדש. הרי לעשות את אותם הדברים ולצפות לתוצאה שונה זה דבר לא רציונלי.

לכן התחלנו, אני ושותפים רבים, בתהליכי התחדשות במרצ שעיקרם פתיחת שורות המפלגה, דמוקרטיזציה של מוסדות המפלגה ויציאה אל השטח. הבחירות לראשות המפלגה ומועמדיה לכנסת שנערכו עד כה בוועידה של 1,000 איש, שנבחרה בשיטת סניפים מורכבת, נפתחו לכלל מתפקדי המפלגה כתוצאה מהחלטות הוועידה ביום ראשון, כולל אפשרות להתפקד עד ה-17.2 ולהצביע בבחירות לראשות המפלגה ב-22.3. רבים ורבות בהנהגה התנגדו למהלכים הללו. אמרו ששיטה לא משנה. רמזו שאני חדש במפלגה מכדי להציע שינויים מרחיקי לכת. אמרו שאסור לבקר את המפלגה היחידה שמתהדרת במותג שמאל בזמן ששלטון הימין מוביל מהלכים הרה אסון במדינה, והציעו לי להיות בשקט והמתין לתורי לכנסת, שאוטוטו מגיע.

> אין שרץ מוסרי שהימין העמוק לא יכשיר

ראשי המפלגה בוועידת מרצ בחודש מרץ 2017. דרוש שינוי משמעותי (צילום: בן קלמר, פלאש90)

הפריפריות צריכות להיות לא רק שותפות בשמאל הישראלי, אלא שותפות בהנהגה שלו, אחרת הוא לא יהיה ראוי לשמו וודאי שלא ישיג הישגים פוליטיים שונים. אילן גילאון, זהבה גלאון, מיכל רוזין ומוסי רז בוועידת מרצ בחודש מרץ 2017. דרוש שינוי משמעותי (צילום: בן קלמר, פלאש90)

אליה וקוץ הפריפריה

השבוע נפל דבר במרצ: ועידת המפלגה אימצה הצעה לפריימריז לראשות המפלגה ורשימתה לכנסת שבה יצביעו כל חברי המפלגה ומתפקדים חדשים עם תקופת אכשרה קצרה של חודש. לא פריימריז פתוחים למהדרין אבל קרוב מאד. ההבנה שכדי לשנות חייבים להשתנות חלחלה לרבים במרצ וועידת המפלגה קבעה מועד לבחירות לראשות המפלגה שיתקיימו ב22.3.18 ויהוו נקודת פתיחה ליציאה לשטח ולציבור לקראת הבחירות הכלליות לכנסת שמסתמן שיוקדמו.

אבל אלו היו שני צעדים קדימה וצעד אחורה. שלשום (שלישי) הוחלט בוועדת הבחירות, שקלפיות לבחירות יוצבו רק ביישובים בהם יש מעל ל-35 חברי מפלגה לפי ספר החברים המעודכן לאתמול. מה ההיגיון המנחה לפתוח את שורות המפלגה ולרענן את כוחותיה אם מונעים מתושבי הפריפריות להצביע במקום מגוריהם? אם מתוך הרגל ואם מתוך חוסר הבנה, ההחלטה הזו עושה לופ שלם ומשאירה אותנו בדיוק באותו מקום, פלוס אמירות מצוחצחות על "פתיחת השורות". האם זה בגלל נוחות המנגנון שמעדיף לא לחדש ולשמר את הקיים, או שמא יותר מזה? שינוי השיטה מאפשר התחדשות ומגוון בצורה טכנית, עכשיו נותר לראות אם זה היה מהשפה ולחוץ או מהלך עומק אמיתי.

משמעות החלטה זו היא שלא יפתחו קלפיות בישובים "שוליים" כמו קרית שמונה, דימונה, שדרות, מעלות, אופקים ועוד ועוד, גם אם נצליח לפקוד חברים חדשים רבים למפלגה עד למועד הבחירות הפנימיות. אלו בדיוק המקומות מהם תצא בשורת השינוי למפלגה, בדיוק המקומות בהם נחוץ עוד זמן כדי לחצות את הרף הנדרש, ואין לי ספק שנחצה אותו.

הפריפריות צריכות להיות לא רק שותפות בשמאל הישראלי, אלא שותפות בהנהגה שלו, אחרת הוא לא יהיה ראוי לשמו וודאי שלא ישיג הישגים פוליטיים שונים. בפני מרצ עומדת ההכרעה – האם להישאר סיעת בוטיק של מרכז הארץ, או להפוך למפלגה פוליטית דמוקרטית, מגוונת, עממית ומחוברת.

אבי דבוש, ממייסדי תנועת הפריפריות ומתמודד לראשות מרצ.

> רוצים לסייע במאבק נגד גירוש הפליטים? זה מה שאפשר לעשות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

כן, זה רצח עם

ברוב המקרים של רצח עם, מבוסניה עד נמיביה, מרוואנדה עד ארמניה, מחוללי הרצח אמרו שהם פועלים מהגנה עצמית. העובדה שמה שקורה בעזה לא דומה לשואה, כותב חוקר השואה עמוס גולדברג, לא אומרת שזה לא ג'נוסייד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf