newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ביהמ"ש הצבאי: המשפט נגד עהד תמימי ייסגר בפני הציבור והתקשורת

למרות בקשתה של עהד תמימי לנהל את הדיון לעיני הציבור והתקשורת החליט בית המשפט הצבאי בעופר לסגור את הדלתות. עו"ד גבי לסקי, המייצגת את תמימי, טענה נגד חוקיות הכיבוש והלגיטימיות של בית המשפט הצבאי

מאת:

מאת: אורן זיו

עשרות רבות של עיתונאים וצלמים, דיפלומטים ותומכים הגיעו היום לפתיחת הדיונים במשפטה של עהד תמימי בת ה-17 מנבי סאלח. עם כניסתה לאולם צעק אביה, באסם תמימי: "תהיי חזקה עהד", מה שגרם לסוהרים להוציא אותה מהאולם ולהכניס אותה שוב, בניסיון להראות שוב מי כאן מנהל את העניינים.

למרות בקשתה של עהד תמימי, באמצעות עורכת דינה גבי לסקי, לנהל את משפטה בדלתיים פתוחות, החליט השופט לסגור את הדלתות, וכל הנוכחים פרט לבני משפחתה של תמימי נותרו בחוץ. מאוחר יותר היום צפוי להתקיים הדיון הראשון גם במשפטה של אמה של עהד, נרימאן תמימי.

הדיונים בעניינים של קטינים מתנהלים בדרך כלל בדלתיים סגורות, במטרה להגן על הקטין. במקרה זה, טענה עו"ד לסקי, כי ההגנה הטובה ביותר על הקטינה היא ניהול הדיון לאור היום, לעיני הציבור. משמעות ההחלטה של בית המשפט הצבאי היא כי לא ניתן יהיה לפרסם פרוטוקול של הדיונים או לתאר מה התרחש בין כתלי בין המשפט המסוגר. לסקי מתכוונת לעתור נגד ההחלטה.

בהצהרה שנתנה לאחר החלטת השופט על סגירת הדלתות אמרה לסקי כי: "בית המשפט מבין שהמשפט של עהד מעורר עניין בקרב אנשים מחוץ לבית המשפט, שאנשים מבינים שהזכויות שלה מופרות ושהמשפט שלה כלל לא אמור להתקיים. לכן הדרך להרחיק את הסיפור מעיני האנשים היא לסגור את הדלתות".

> בין הכסף והפחד: דיווח מיוחד מדרך המכשולים של הפליטים ברואנדה

באסם תמימי ועו"ד גבי לסקי לאחר הדיון הראשון במשפטה של עהד תמימי. 13 בפברואר 2018, בית המשפט הצבאי בעופר (אורן זיו / אקטיבסטילס)

באסם תמימי ועו"ד גבי לסקי לאחר הדיון הראשון במשפטה של עהד תמימי. 13 בפברואר 2018, בית המשפט הצבאי בעופר (אורן זיו / אקטיבסטילס)

אביה של עהד, באסם תמימי, שוחח עם כלי התקשורת בתום הדיון. בשל ההחלטה לנהל את הדיון בדלתיים סגורות הוא נמנע מלתאר מה התרחש בפנים. תמימי אמר: "אנחנו צריכים את האנשים ואת הקהל איתנו כדי לראות מה קורה, כיוון שאנחנו לא סומכים על בית המשפט הזה, ולא סומכים על המערכת הזאת. אנחנו מפחדים שיקרה משהו לעהד ולאמא שלה. אחותי מתה בתוך אחד מבתי המשפט האלה. בגלל זה אני דואג ואני צריך את האנשים והתקשורת איתנו בפנים".

לאחר הדיון אמרה לסקי ל"שיחה מקומית": "ההחלטה הזאת היא החלטה חמורה, מאחר והדלתיים הסגורות נועד כדי להגן על הקטין ולא על בית המשפט. כאשר ההורים והנערה עצמה רוצים וחשוב להם שיהיו דלתיים פתוחות הרי שההחלטה לסגור היא לא כדי להגן על עהד אלא כדי להגן על בית המשפט מפני העין הציבורית".

בנוגע לניהול המשפט עצמו אמרה לסקי: "טענו היום טענות מקדמיות נגד הלגיטימיות של הכיבוש ושל בית המשפט הזה. התייחסנו גם לסעיפי האישום, לכך שמדובר בכתב אישום מנופח ולא מידתי ושהוא מצביע בכמה חלקים גם על אפליה חמורה. התביעה צריכה להשיב לטענות האלו תוך שבועיים".

עוד אמרה לסקי: "אנחנו באופן חד משמעי לא השבנו לאישום, למרות שבית המשפט חייב את המתורגמן להקריא לעהד את כתב האישום, וזה בגלל שלא קיבלנו את חומר החקירה, ואנחנו לא נשיב לאישום עד שלא כל החומר יהיה בידינו".

> מנכ"ל בצלם: "התכניות לעקור קהילות פלסטיניות בגדה הן פשע מלחמה"

עהד תמימי בדיון הראשון במשפטה בבית המשפט הצבאי בעופר. 13 בפברואר 2018. (אורן זיו / אקטיבסטילס)

עהד תמימי בדיון הראשון במשפטה בבית המשפט הצבאי בעופר. 13 בפברואר 2018. (אורן זיו / אקטיבסטילס)

עהד תמימי מואשמת במספר מקרים של תקיפה ובהסתה. היא מוחזקת במעצר מאז ה-19 בדצמבר, אז פרצו לביתה באישון לילה חיילים חמושים במצלמות דובר צה"ל. זה היה מעצר ראווה בעקבות תשומת הלב שתפס סרטון ששידרה אמה, נרימאן, בפייסבוק לייב בו נראתה עהד מנסה לגרש חיילים מחצר ביתה כשהיא צועקת, דוחפת וסוטרת לאחד מהם, כשהשניים נמנעים מלהגיב באלימות השגרתית ולכן חטפו ביקורת על חולשתם.

אתמול פרסמו עשרות שחקנים, ספורטאים מוסיקאים, כותבים, ואקטיביסטים מובילים, חברי הקבוצה האמריקאית, Dream Defenders, שבסיסה בפלורידה, קריאה לשחרורה של עהד תמימי. בין החותמים גם אנג'לה דייוויס, השחקנים ג'סי ווילאמס, דני גלובר, ורוזריו דוסון, זוכת פרס פוליצר אליס ווקר, קורנל ווסט, שחקן הפוטבול מייקל בנט ועוד.

הדיון הבא במשפטה של עהד יתקיים באמצע מרץ.

> סרבני גיוס בדרך לכלא הצבאי: "חלק מתנועה של שינוי"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf