newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כאלף מבקשי מקלט בהפגנה בירושלים: "החיים שלנו תלויים בעם היהודי"

בזמן ההפגנה שוחררו מסהרונים 58 מבקשי מקלט שסירבו לעזוב "מרצון" לרואנדה ונכלאו. המפגינים דורשים מנתניהו לקיים את ההסכם עם האו"ם שהבטיח הפגנה לפליטים ושיקום לדרום תל אביב. "אנחנו לא כלי משחק בידי פוליטיקאים, אנחנו בני אדם. תסתכלו עלינו"

מאת:

בתום יומיים של טלטלות רגשיות, שמחה והקלה רגעית שהתחלפה בחרדה גדולה, והרבה הרבה בלבול, התכנסו הערב (רביעי) מעל לאלף מבקשי מקלט, מהקהילה האריתראית וגם הסודאנית, ולצדם אזרחים ישראלים רבים, להפגנה במרכז ירושלים. "אנחנו מקווים שראש הממשלה יחזור להסכם עם האו"ם", הסביר מיכאל, מבקש מקלט מאריתריאה ל"שיחה מקומית".

בדיוק באותו הזמן, שוחררו מכלא סהרונים 58 מבקשי מקלט, מתוך 270 המוחזקים בסהרונים. הם הספיקו רק בקושי לתפוס את האוטובוס האחרון שעובר במקום היום. על המשוחררים חלות מגבלות שהייה בערים שונות בארץ. מי ששוחררו הם מבקשי מקלט שנכלאו לאחר שקיבלו צו גירוש והוצגה בפניהם הברירה לעזוב "מרצון" לרואנדה או להיכנס לכלא. הם בחרו להקשיב לאזהרות של מגורשים שכבר הגיעו למדינה שלישית ולהמר על הישארות בכלא. נכון לעכשיו, ההימור שלהם השתלם.

בסהרונים נותרו מבקשי מקלט שנכלאו לאחר שנתפסו ללא אשרה בתוקף ומבקשי מקלט שסרבו להצעה לעבור לאוגנדה, שהיא על פי הדיווחים המדינה השלישית החדשה עימה מנסה נתניהו לסגור עסקה לסחר בבני אדם. אלו ממתינים בכליון עיניים לכשלון המגעים של ישראל עם אוגנדה, אליה יצא שליח מיוחד מטעם ראש הממשלה, שכן אם יתברר שאי אפשר לגרש אותם לאוגנדה – הם ישוחררו.

> דיווח מיוחד מאוגנדה: "לא נהפוך לפח זבל של מדינה שלא רוצה פליטים"

מעל לאלף מפגינים בירושלים נגד הגירוש (שירז גרינבאום / אקטיבסטילס)

מעל לאלף מפגינים בירושלים נגד הגירוש (שירז גרינבאום / אקטיבסטילס)

את רחבת המשביר הישן במרכז ירושלים מילאו מבקשי מקלט רבים מהקהילה הירושלמית, וגם כאלו שהגיעו מערים אחרות. הרבה משפחות, נשים, ילדים, גברים מבוגרים. את ההפגנה הובילו הוועדות המארגנות של קהילות מבקשי המקלט לצד קבוצת "עוצרים את הגירוש". הם קראו, "ספינים ומשחקים – לא על חשבון פליטים", "די להפקרות, דורשים מדיניות", "הגירוש הוא אסון, הסכם הוא פתרון", "חיי אדם – לא משחק פוליטי".

המפגינים קראו למדיניות של ממשלת ישראל שתיתן הגנה וזכויות למבקשי המקלט ותדאג לשיקום של דרום תל אביב. "אנחנו כאן כי אנחנו בעד מבקשי המקלט, אנחנו כאן כי אנחנו בעד תושבי דרום תל אביב", הם קראו. במהלך ההפגנה הם ניסו לחסום לרגע אחד את הכביש, אבל מיד צצו במקום תותח מים וקבוצה של שוטרי מג"ב שאיימו במעצרים מיידים. החסימה פוזרה.

"ביבי, למה אתה לא מקבל אותנו?", פנתה סנאית, אחת הדוברות בהפגנה ישירות לראש הממשלה נתניהו. היא תהתה אם זה בגלל צבע העור, או כי מבקשי המקלט פשעו, והזכירה: "לא עשינו שום דבר רע". בין הדוברים היה גם ברהנה שאמר: החיים שלנו תלויים בעם היהודי. בעם ישראל. נמשיך לעמוד ולא ניכנע. לא נסכים לגירוש לרואנדה או למדינות אחרות. אנחנו לא מפחדים ממאבק".

בהפגנה נכח גם ח"כ מוסי רז (מרצ), שאמר לשיחה מקומית על אירועי הימים האחרונים: "אנחנו בחג החירות והמאבק האזרחי המרשים ביותר שהיה פה בשנים האחרונות מתקרב לתוצאות חיוביות. אין מדינה שלישית, רואנדה ברחה, גם אוגנדה תודיע שהיא בורחת, אם היא לא כבר הודיעה את זה היום. אין לאן לגרש, ואנחנו נשמח לקלוט את האנשים הטובים האלה כאן, יחד עם שיקום וחיזוק של דרום תל אביב".

רז, שנסע לאחרונה יחד עם ח"כ מיכל רוזין לביקור ברואנדה ואוגנדה כדי להתחקות אחר גורל הפליטים שנשלחו לשם, התייחס גם להתקף ההאשמות של נתניהו כלפי הקרן החדשה וגורמים בשמאל שהובילו לביטול ההסכם עם רואנדה: "קודם כל אני לא רואה בזה האשמות. אם יש לי חלק ולו קטן, זערורי, יחד עם כל האלפים פה, בביטול של עונש או מעשה כל כך לא מוסרי, אז אני יכול רק לשמוח בזה. ואם לקרן החדשה יש חלק, אז גם הם צריכים לשמוח בזה ולהתגאות בזה".

> מהפך: כך התאחד מאבק מבקשי המקלט עם מאבקי השכונות

מפגינה נגד גירוש מבקשי המקלט בירושלים (שירז גרינבאום / אקטיבסטילס)

מפגינה נגד גירוש מבקשי המקלט בירושלים (שירז גרינבאום / אקטיבסטילס)

ההפגנה נגד הגירוש ובעד ההסכם עם האו"ם, ירושלים (שירז גרינבאום / אקטיבסטילס)

ההפגנה נגד הגירוש ובעד ההסכם עם האו"ם, ירושלים (שירז גרינבאום / אקטיבסטילס)

כמו רבים מהדוברים, גם לתומאס יוהנס, ממנהיגי הקהילה האריתראית היה חשוב מאוד לחזק את מבקשי המקלט וגם את הפעילים התומכים בהם. "אנחנו לא מרימים ידיים. לא מאבדים תקווה. לא באנו לחגוג ולא באנו להתאבל. אנחנו כאן היום כי אנחנו מחויבים להמשיך ולהיאבק למען חיים בטוחים", הוא פתח ואמר לקהל.

"אף אחד לא עוזב את המשפחה והבית ויוצא למסע מסוכן, אלא אם יותר מסוכן לו להישאר בבית. אף אחד לא בוחר חיים של קושי לילדיו, אלא אם הבית קשה אפילו יותר. אף אחד לא בוחר להיות זר, מבקש מקלט, באדמה של אחרים – אלא אם נרדף מהאדמה שלו", הזכיר תומאס. הוא דיבר על החיים בישראל כמבקש מקלט ועל התעמרות הממשלה לאורך שנים, על החלטות ממשלה שמונעות ממבקשי מקלט להתפרנס, תחושת חוסר האונים למול מתקני הכליאה, הניסיונות לגרש אותם, השקרים, הגזענות וההשפלה על בסיס יומיומי "במיוחד על ידי משרד הפנים הישראלי".

"ועכשיו הממשלה מבטלת את ההסכם עם האו"ם שיכול היה סוף סוף לעזור באמת למבקשי המקלט ותושבי שכונות דרום תל אביב", אמר תומאס. "ההסכם עם האו"ם מכיר בכך שאנחנו פליטים ומציע לנו לראשונה פתרון אמיתי. ישראל חייבת ומחויבת להתייחס אלינו בהתאם לחוק הבינלאומי ואמנת הפליטים".

"אנחנו לא כלי משחק בידי פוליטיקאים, אנחנו בני אדם. תסתכלו עלינו. תראו אותנו. תתייחסו אלינו כאל בני אדם. כמו שהייתם רוצים שיתייחסו אליכם", הוא זעק.

"הדרך שבה ישראל בוחרת להתנהג כלפי הזרים בתוכה היא לא שאלה של פוליטיקה – היא החלטה של חיים ומוות", הוא סיים את דבריו והציע לישראלים לחשוב מה יגידו יום אחד לילדיהם: "מה אתם תענו כשישאלו אתכם איפה הייתם כשממשלת ישראל החליטה לשלוח אנשים אל מותם? איפה אתם הייתם שמנעו מהשכנים שלך זכויות אדם בסיסיות? איפה הייתם כאשר פחד וגזענות השתלטו על המדינה והחליטו לשלוח אותנו, השחורים, לחיות שנה בלב המדבר רק בגלל שחיפשנו מקלט בארצכם?"

תכף מתחיל יום חדש. ערב חג שני של פסח ליהודים. הרבה מאוד אנשים הלכו הלילה לישון כשהם חרדים לקום בבוקר ולגלות מה תהיה המכה הבאה שינחית עליהם נתניהו.

> בשביל מה צריך צנזורה, אם התקשורת בוחרת לשתוק

ילדי מבקשי מקלט בהפגנה נגד הגירוש, ירושלים (שירז גרינבאום / אקטיבסטילס)

ילדי מבקשי מקלט בהפגנה נגד הגירוש, ירושלים (שירז גרינבאום / אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf