newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הרשת בפרסית מגיבה לנאום נתניהו: "בחייך, ככה לא נראית עבודה איראנית"

בתקשורת הרשמית מדגישים את המחויבות האיראנית להסכם הגרעין לצד ביקורת חריפה על הניסיון הישראלי-אמריקאי לטרפד אותו. בכלי התקשורת הביקורתיים למשטר עוסקים בעיקר בסגירת אפליקציית טלגרם. וברשתות החברתיות האיראנים מגיבים בלא מעט סרקזם להתרחשויות

מאת:

אם ביקש נתניהו לעורר בנאום האימים שלו מאמש על מסמכי הגרעין האיראניים גם תהודה כלשהי בקרב הציבור האיראני עצמו, הרי שהעיתוי שלו היה מצער: רוב השיח בתקשורת וברשתות בפרסית היום מוקדש להחלטה הרשמית מאתמול לחסום את אפליקציית המסרים "טלגרם" באיראן. מגיבים לא מעטים אף קושרים בין שני הדברים. בין הסיבות שהוזכרו בצו הרשמי לחסימת האפליקציה: פגיעה באחדות הלאומית והסתה למרי; הפרת צנעת הפרט ואיסוף חומר מודיעיני לטובת גורמים זרים; הפצת דברי תועבה ועידוד זנות, ופגיעה בקדשי האסלאם ובערכי הרפובליקה האסלאמית.

האיראנים, כדרכם, מגיבים בלא מעט הומור וסרקזם הן לנאום נתניהו והן להחלטה לחסום את טלגרם. אזרח איראני בשם מג'יד מבקש בטוויטר מנתניהו שיעיף מבט לראות אם בין כל המסמכים שאסף מסתתר גם הספח של תעודת הזהות שלו. מצייץ אחר בשם פנאה פהראדבהמן משבח את המודיעין הישראלי המצוין שהצליח בתוך שש שנים לשפר את כישורי האילוסטרציה של נתניהו מקריקטורה של פצצה למדפים מלאי קלסרים.

איראני אחר בשם מחמד ג'ורנדי פונה ישירות לנתניהו: "תאמין לי, אם הייתי רואה באיראן פרויקט כלשהו שמגובה בכל כך הרבה מסמכים זה היה משמח אותי מאוד. ככה לא נראית עבודה איראנית", וברוח דומה כותב מצייץ אחר "אנחנו צריכים להתרוצץ חודשים בשביל מסמך של נייר אחד במדינה הזו, איך נתניהו השיג כל כך הרבה ניירת איראנית?". איראנית אחרת כותבת "הלך עלינו. נתניהו חשף את התכנית האיראנית לשגר לעבר ישראל 50000 מטוסי נייר".

אחרים לועגים לעובדה שבכל סמטה בטהראן אנשים יודעים להתגבר על החסימות שהמשטר משית על הרשתות החברתיות במשחקי חתול ועכבר ידועים לכל. ככלל, החדשות על חסימת הטלגרם מעסיקות את הרשתות בפרסית הרבה יותר מנאום נתניהו. ועל כך מצייץ מהדי מירקאדרי: "כולם עסוקים בחסימת הטלגרם בעוד המדינה שלנו מתקרבת בצעדי ענק לקראת מלחמה כוללת. הפתרון היחיד: מרד כללי, אחדות עממית".

נתניהו והקלסרים. מג'יד, צייצן מאיראן, מבקש לברר אם אולי בין המסמכים נתניהו מצא גם את תעודת הזהות שלו. (מרים אלסטר / פלאש90)

בעיתונות המודפסת היוצאת לאור באיראן הכותרות הראשיות הבוקר מתחלקות בגדול לשניים: בעוד העיתונים המזוהים יותר עם קו ביקורתי נגד השלטון מדווחים בהרחבה על חסימת הטלגרם, על שערי העיתונים המזוהים יותר עם השלטון מופיעות תמונות מביקור שקיים אתמול, שני, המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי בתערוכה של תוצרת התעשייה האיראנית, תחת הציטוט מדברים שאמר בפגישה עם העובדים: "משרד האוצר האמריקני הפך לחדר מלחמה נגד הכלכלה האיראנית". דיווחים אלה אמנם לא מתייחסים ישירות לנאומו של נתניהו, אבל ההדגשים שבחרו לפרסם מתוך דברי ח'אמנהאי, שהוקדשו ברובם לחשיבות החיזוק של התוצרת האיראנית, אינם מקריים: "אני אמרתי את הדברים האלה גם בזמנו של הנשיא האמריקני הקודם, שהיה רע מזג כמו הנוכחי: הימים של 'פגע וברח' חלפו. הם יודעים שאם ייכנסו לעימות צבאי עם איראן, הם ייפגעו קשות. אני לא מעוניין בניתוק היחסים עם העולם, אבל אסור לנו להסתמך על כלכלת-חוץ. חשוב שנשמור על קשרים על העולם – בצורה אחראית, מפוקחת ונבונה, אבל צריך גם לזכור שהעולם איננו רק ארה"ב וכמה מדינות אירופאיות. העולם גדול ואנחנו צריכים לקיים קשרים עם מגוון של מדינות".

בהתייחס להתפתחויות האחרונות באזור אמר ח'אמנהאי: "האמריקנים מנסים להסית את סעודיה ועוד כמה מדינות באזור לעימות עם איראן, אבל אם יש למדינות האלה שכל הן צריכות להבין שלא כדאי להן ללכת שולל אחרי אמריקה. אם הן תיכנסנה לעימות מול איראן, הן תיפגענה קשות. צריך לגדוע את רגלה של אמריקה מהאזור. מי שצריך להסתלק מאזור מערב אסיה היא ארצות הברית, לא איראן. אנחנו אנשי המקום, המפרץ הפרסי ומערב אסיה זה הבית שלנו".

המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי בתערוכה של תוצרת התעשייה האיראנית: "משרד האוצר האמריקני הפך לחדר מלחמה נגד הכלכלה האיראנית".

המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי בתערוכה של תוצרת התעשייה האיראנית: "משרד האוצר האמריקני הפך לחדר מלחמה נגד הכלכלה האיראנית".

והיו, כמובן, גם התייחסויות רשמיות ישירות לדברי נתניהו. דובר משרד החוץ האיראני, בהראם קאסמי, אמר בתגובה לנאום: "ההצגה המגוחכת של ראש הממשלה של המשטר הציוני היא האחרונה בשידורים החוזרים של סדרת הצגות חסרות בושה בנוגע ל'תוכניות הגרעין הסודיות של איראן'. מדובר בפרפורים חסרי תוחלת של פיזור שקרים ומחזור סחורות. ראשי המשטר הציוני מנסים לעגן את השלטון הלא חוקי שלהם באיומים, תוך שימוש בשרלטנות שקופה שרוצה לנצל איזו בורות בינלאומית, אבל נתניהו והמשטר הילדותי שלו צריכים כבר להבין שלציבור הבינלאומי יש מספיק מידע, הבנה והיגיון".

ג'וואד זריף, שר החוץ האיראני עצמו הגיב בציוץ לעגני: "הילד שלא מסוגל להפסיק לצעוק 'זאב' מכה שנית. לא הספיקה לו פארסת האיור באו"ם. אפשר לרמות רק חלק מהאנשים חלק מהזמן".

סגנו של זריף, סיד עבאס עראקצ'י, אמר בתגובה לנאום נתניהו: "מה שראינו היה הצגה ילדותית ומטופשת כמוה ראינו גם בעבר. העובדה שנתניהו מעלה את ההצגה הזו עשרה ימים לפני מועד החלטת נשיא ארה"ב לגבי הסכם הגרעין עם איראן מעידה על כך שמדובר בתיאטרון מבויים היטב כדי להשפיע על החלטתו של טראמפ או לספק את האמתלה להשמדת ההסכם. מעניין לראות איך המשטר הציוני הפך לשחקן ראשי בהצגה הזו". עראקצ'י הדגיש כי איראן מוכנה לכל תרחיש והוסיף: "עצם הטענות המופרכות האלה מעידות עד כמה אמריקה, המשטר הציוני וסעודיה מודאגות וכועסות בעקבות הסכם הגרעין והאפשרויות שהוא יצר עבור איראן".

סוכנות הידיעות הרשמית של איראן, irna, בחרה להדגיש בעקבות נאום נתניהו את העמדה האירופאית הגורפת בעד הסכם הגרעין. לצד ציטוטים נרחבים של עיתונאים ופרשנים זרים המדגישים כי אין במידע שנתניהו חשף כביכול כל חדש, סוכנות הידיעות מביאה את תגובתה של שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני: "הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית היא הגוף הנייטרלי היחיד המוסמך לפקח על התחייבויותיה של איראן. הסכם הגרעין לא נחתם בהסתמך על כוונות טובות או אמונה, אלא על סמך התחייבויות קונקרטיות ופיקוח הדוק ומדויק המתבצע על ידי הסוכנות. אם למי מהצדדים או למדינה כלשהי יש מידע על הפרת ההתחייבויות – מכל סוג שהוא – הם יכולים וצריכים להביא זאת בצורה מסודרת לידיעת הגורמים המקצועיים, החוקיים והמוסמכים, כלומר סבא"א והוועדה המפקחת. יש לנו את המנגנונים המתאימים כדי לטפל בדאגות כאלה".

בהמשך סוכנות הידיעות האיראנית מדגישה כי המדינה הראשונה והיחידה שתומכת בעמדה הישראלית בעניין הסכם הגרעין היא ארה"ב, ומסיבה את תשומת הלב לשינוי קטן אך משמעותי, לטענתה, בתגובה האמריקנית: בהודעה הראשונה שפרסם הבית הלבן בעקבות נאום נתניהו, לפי אירנ"א, נאמר כי "ראיות אלה עולות בקנה אחד עם מה שהיה ידוע לארה"ב מזה זמן, וחושפות פרטים חדשים ומשכנעים אודות חתירתה של איראן לייצר נשק גרעיני". ואילו כעבור מספר שעות השתנתה הודעת הבית הלבן מ"לאיראן יש תכנית סודית לייצור נשק גרעיני" ל"לאיראן היתה תכנית סודית לייצור נשק גרעיני", לטענת סוכנות הידיעות האיראנית.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf