newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

האם הסינדרלה של המונדיאל תגיע מהמזרח התיכון?

המונדיאל ברוסיה שובר שיאים מבחינת השתתפות ערבית. מי תהיה הפתעת האזור? האם מרוקו אכן תוכתר כ"סוס השחור"? האם מוחמד סלאח יבכה או יצחק? ומי מנסה לסכסך בין סעודיה למצרים? מדריך לאוהדי הכדורגל האזורי במונדיאל 2018

מאת:

מונדיאל 2018 שייפתח היום ברוסיה שובר כמה וכמה שיאים בנוגע לעולם הערבי. ראשית, לראשונה בתולדות גביע העולם בכדורגל, ישתתפו באליפות ארבע נבחרות ערביות: סעודיה, מצרים, תוניסיה ומרוקו. שנית, העובדה שבמשחק הפתיחה יתמודדו המארחת רוסיה נגד סעודיה, שמה את העולם הערבי – בפעם הראשונה בתולדות המונדיאל – במשחק הפתיחה של האליפות. ואם בזה אין די, אפשר לתת עוד נתון נוסף עם הרבה כבוד לאיזור: במונדיאל 2018 ישתתפו הכי הרבה שופטים מהמזרח התיכון אי פעם: מתוך 36 שופטים בינלאומיים, 5 מהם מגיעים מהעולם הערבי: מוחמד עבדאללה מאיחוד אמירויות ערב, פהד אלמרדאסי מסעודיה, נוואף שכּר אללה מבחריין, גִ'האד ג'רישה ממצרים, ומהדי עביד שארף מאלג'יריה. ובמילותיו של קפטן נבחרת מרוקו, אל-מהדי בן עטיה: "רוסיה תתכונני, אנחנו באים".

אז מה בעצם הסיכויים של כל אחת מהנבחרות מהאזור להצליח ולהעפיל מהבית המוקדם לשלב שמינית הגמר, ואולי אפילו לחלום על שלבים מאוחרים יותר? ומה לגבי הקשר בין ספורט לפוליטיקה? להלן סקירה של ארבע הנבחרות הערביות, ולטובת הקוראת אורלי נוי – גם של נבחרת איראן, ושרטוט סיכויים, אפשרויות וחלומות.

סעודיה

"הירוקים" מסעודיה מגיעים לרוסיה מעוּדדים ממשחקי האימון שקיימו לפני המונדיאל. הם ניצחו את אלג'יריה 2-0 ובאותה תוצאה גם את יוון, והפסידו הפסדים מכובדים מאוד לאיטליה (2-1) ולגרמניה (2-1). המאמן של סעודיה הוא חואן אנטוניו פיצי, שחקן עבר ממוצא ארגנטינאי-ספרדי, והכוכב של הקבוצה הוא תייסיר אל-ג'אסם המשחק באל-אהלי שבליגה הסעודית. "הירוקים" חוזרים למונדיאל אחרי היעדרות של 12 שנה, ועם רצון לשחזר את הישג השיא שלהם, מהמונדיאל ב-1994, אז סיימו את הבית שלהם במקום השני – ניצחונות על מרוקו (2-1) ועל בלגיה (1-0) והפסד להולנד (2-1) – והעפלה היסטורית לשמינית גמר (שם הפסידו 3-1 לשבדיה).

ארבעת הנבחרות הערביות במונדיאל. מימין למעלה בכיוון השעון: מצרים, מרוקו, תוניסיה, סעודיה

במונדיאל הנוכחי הם יתמודדו בבית א' מול רוסיה, אורוגוואי ומצרים, ולמען האמת רק אורוגוואי היא באמת עולה בטוחה מהבית הזה. ככה שהסיכויים של הסעודים – אם ינצחו את רוסיה – לא רעים בכלל. הסעודים מציגים בסגל הנוכחי שלהם שלושה שחקנים המשחקים בספרד: פהד אלמווולד המושאל ללבנטה, סאלם אלדוסרי המושאל לוויאריאל, ויחיא אלשהרי המושאל ללגאנס. למעשה, הסעודים הם מאוד בעד השאלות: זהו חלק ממהלך רחב יותר של התאחדות הכדורגל הסעודית במסגרתו הושאלו ב-2018 תשעה שחקני נבחרת לקבוצות בספרד.

הסעודים יפתחו כאמור את המונדיאל נגד נבחרת רוסיה, ואם להאמין לכותרת של העיתון אל-שרק אל-אווסט, הרי ש"סעודיה לא חוששת מרוסיה בהופעה הראשונה של נבחרת ערבית במשחק הפותח של המונדיאל". סעודיה מקדימה את רוסיה גם במיקום העולמי של פיפ"א, כשהיא ניצבת במקום ה-67, ורוסיה במקום ה-70. זאת ועוד, רוסיה אמנם מארחת, אבל לא כזו שמגיעה עם ביטחון עצמי מופרז: מאז הניצחון 4-2 על דרום קוריאה לפני שמונה חודשים, לא השיגו הרוסים ניצחון באף אחד ממשחקי הידידות שלהם. מנגד, לדברי המאמן הארגנטיני של סעודיה, "אחרי ההופעה המכובדת שלנו מול גרמניה, אנחנו מגיעים לרוסיה מרוכזים ומוכנים מאי פעם".

ההתרגשות בממלכה הסעודית לא פסחה גם על הדרג הפוליטי. תורכי אל-שייח', ראש המועצה הסעודית לספורט ומשורר חובב, החליט לשבת ולכתוב שיר במיוחד לכבוד המונדיאל, "יא סעודי", בלחן וביצוע של הזמר ראבח סקר. השיר הזה, וגם הקליפ, הוסיפו לסעודים עוד תקווה לקראת שריקת הפתיחה. בנוסף, מספר ימים לפני המשחק, הפתיע יורש העצר והאיש החזק בממלכה הסעודית, מוחמד בן סלמאן, ואישר כי יגיע למשחק הפתיחה במוסקבה, היום ב-18:00. בן סלמאן, מנהיג צעיר שקידם בתקופה קצרה מספר רב של רפורמות לצד התנהלות כוחנית מול יריבים פוליטיים, ממעט מאוד בנסיעות לחו"ל, ולכן ההודעה הזו הייתה חסרת תקדים בממלכה. כך או כך, כשבן סלמאן ביציע אחד, ופוטין בשני, המשחק בין סעודיה לרוסיה נשמע כבר הרבה יותר מעניין.

שיר המונדיאל הסעודי:

מצרים

באותו הבית, ויום לאחר מכן, תשחק מצרים (הממוקמת 45 בדירוג פיפ"א) מול אורוגוואי החזקה (מקום 14 בדירוג). מצרים מגיעה אחרי שלושה משחקי אימון שכללו תיקו 1-1 עם כוויית, תיקו 0-0 מול קולומביה, והפסד 3-0 לבלגיה החזקה. את "הפרעונים", שנעדרו מהמונדיאל מאז איטליה 1990, מאמן הקטור קופר הארגנטינאי.

כוכבים מצרים מוכרים הם מרואן מוחסן המשחק באל-אהלי המצרית, הקשר רמדאן סובחי ששיחק בלסטר-סיטי האנגלית ועבר לאחרונה להאדרספילד, ועוד שחקן – אחד בשם מוחמד סלאח – שמשחק בליברפול וזכה בתואר שחקן השנה באנגליה. במצרים, די ברור, כל העיניים נשואות אליו, גיבור מקומי שגדול הרבה יותר מדמותו הספורטיבית. סלאח, אבו-מֶכַּה (בתו הבכורה נקראת על שם העיר הקדושה לאסלאם) הוא כל כך פופולרי במצרים שבבחירות האחרונות שנערכו במדינה, ולמרות שלא התמודד, יותר ממיליון מצרים רשמו על פתק לבן את המשפט "מוחמד סלאח גיבור מצרים". בכך הביעו בדיוק את מה שהם חושבים על הבחירות, בהן ניצח אל-סיסי, כשהוא גורף 97 אחוזים מהקולות מתוך אלו שהטריחו את עצמם לקלפי.

בכל מקרה, גם אם תפסיד לאורוגוואי במשחק הראשון, צפויים לה שני משחקים שבהם היא יכולה לשנות את גורלה: אם תשכיל לנצח את רוסיה ואת סעודיה, תעלה מצרים לשלב שמינית הגמר. מה שמעניין הוא שבעוד המשחק עם רוסיה יהיה המשחק השני של נבחרת מצרים, המשחק השלישי – המכריע ביותר – יהיה מול סעודיה.

נבחרת מצרים מגיעה למונדיאל:

העובדה ששתי נבחרות ערביות יתמודדו במשחק שעשוי להיות כל כך מכריע במונדיאל מעוררת כבר התרגשות רבה, שלא להגיד לחץ. אם לשפוט לפי המאמר של עבד אלמוחסן סלאמה בעיתון אל-אהראם המצרי, הרי שיש כבר אפילו תיאוריות קשר בנוגע למשחק הזה. תחת הכותרת "מזימה במונדיאל" מפרט סלאמה את יחסי הידידות בין שתי המדינות, ואת הקשר ההיסטורי ביניהם. לאחר מכן, תוך התייחסות למתיחות שבאה בעקבות משחק כדורגל בין מצרים לאלג'יריה במוקדמות המונדיאל הקודם, טוען סלאמה כי "האויבים של סעודיה ומצרים ביקשו לתקוע טריז בין שתיהן… ורק כך יש להבין את העובדה שהן הוגרלו לאותו הבית".

במאמרו מפרט סלאמה את מבול השמועות לגבי המשחק הזה – מכביכול הסכמה של מצרים למכור את המשחק לסעודים תמורת מיליון ריאל, ועד "הבטחה" של ראשי מצרים לעודד את רוסיה במשחקה נגד סעודיה כדי להתיידד עם פוטין ולהחזיר את התיירים הרוסים לסיני (שחוששים להגיע מאז תקרית פיצוץ המטוס ב-2015) – וטוען כי כל אלו הם חלק מאותה מזימה שמטרתה לזרוע איבה בין סעודיה למצרים.

אוהדי מצרים כובשים את רוסיה בשירי עידוד:

מרוקו

מרוקו, רִיד מָיי לִיפְּס, עומדת להיות ההפתעה הגדולה של המונדיאל. זה הימור גדול לקחת, שכן בבית ב' אליו הוגרלו "אריות האטלס", המדורגים 41 בעולם, משחקות שתי נבחרות חזקות מאוד: פורטוגל של כריסטיאנו רונאלדו, המדורגת רביעית בעולם, וספרד של ראמוס ואינייסטה המדורגת עשירית בעולם. הנבחרת הרביעית בבית היא בינונית אך יציבה: איראן (המדורגת 37 בעולם). מרוקו, אם כן, על הנייר, היא הנבחרת החלשה בבית, אבל היא מגיעה לרוסיה על הילוך גבוה.

בשלושת משחקי האימון של המרוקאים הם לא הפסידו, והשיגו ניצחון 2-1 על סלובקיה, ניצחון 3-1 על אסטוניה ותוצאת תיקו 0-0 מול אוקראינה. תוסיפו לזה שבמוקדמות אפריקה למונדיאל, בבית ג' בו שיחקו חוף השנהב, גאבון ומאלי, לא ספגו המרוקאים ולו שער בודד (סיימו עם יחס שערים +11), ושהמאמן הצרפתי של הנבחרת המרוקאית, הרווה רנארד, נחשב לעילוי – היחיד שזכה באליפות אפריקה לאומות עם שתי נבחרות שונות (זמביה ב-2012 וחוף השנהב ב-2015) והמאמן שב-19 המשחקים האחרונים שלו עם מרוקו לא הפסיד ולו פעם אחת – ויש תחושה שאולי אולי זו תהיה הסינדרלה של הטורניר. מי יודע, אולי גם החלוץ המרוקאי עזיז בוהאדוז שמשחק בקבוצה הכי השמאלנית בעולם – סט. פאולי הגרמנית – על אוהדיה האנרכיסטיים והאנטי-פשיסטים, יוסיף משהו לאנרגיה החיובית של המרוקאים.

שחקני נבחרת מרוקו חוגגים. במרכז: מספר 7 חכים זייש

המרוקאים, חשוב לציין, חוזרים למונדיאל אחרי היעדרות של עשרים שנה, והם אחת הנבחרות הייחודיות בטורניר – עם רוב של שחקנים שלא נולדו במרוקו, אלא באירופה להורים ממוצא מרוקאי. כמו אלג'יריה במונדיאל הקודם, גם התאחדות הכדורגל המרוקאית קיבלה החלטה אסטרטגית לאתר את הכוכבים שלה באירופה: ליצור קשר עם כדורגלנים ממוצא מרוקאי, חלקם אחרי שכבר שיחקו בנבחרות הלאומיות הצעירות של המדינות באירופה אליהם נולדו, ולקרוא אותם אל הדגל. אמית חארית' בן ה-20, הקשר המבטיח של שאלקה הגרמנית, נולד בצרפת; יונס בלהאנדה, הקשר המעולה של גלאטסראיי, נולד גם הוא בצרפת; כרים אל-אחמדי, המשחק בפיינורד, נולד בהולנד; והם מדגם מייצג של האדומים-ירוקים ממרוקו.

כך או כך, שחקני נבחרת מרוקו מקווים שיצליחו לשחזר את הישג השיא שלהם – שמינית גמר בגביע העולם בשנת 1986. אז, במקסיקו, הם סיימו במקום הראשון בבית שלהם, והפסידו – כמו כולם מתישהו – לגרמניה, 1-0. את הטורניר הנוכחי הם יפתחו במשחק מול איראן, ביום שישי ב-18:00, באצטדיון בסנט פטרסבורג, ואם הם ינצחו אותו ואחר כך יצליחו לעשות את הבלתי יאומן מול ספרד או פורטוגל, אזי הם באמת ירגישו שהשמיים הם הגבול. כך גם חשב פרשן הספורט המרוקאי יוסף אל-שאפעי. לדבריו, "דבר ראשון, צריך להיות מציאותיים. אנחנו בבית סוּפֶּר קשה. אולי הכי קשה בטורניר. אבל הכל יקום וייפול במשחק שלנו מול איראן.. הפסד או תיקו יגמרו את הסיפור שלנו… אבל אם ננצח, צריך לעלות מול ספרד ופורטוגל ולא להתרגש מהשמות הגדולים שמולנו".

אוהדי נבחרת מרוקו ברוסיה:

דבר אחד שבכל זאת מעיב על התרגשות המרוקאים הוא ההפסד שלהם במכרז לאירוח המונדיאל בשנת 2026. המרוקאים הגישו מועמדות למונדיאל שאחרי הבא (המונדיאל הבא, ב-2022, אמור להיערך בקטאר) אבל הפסידו להצעה משותפת של צפון אמריקה: קנדה, ארה"ב ומקסיקו זכו לארח יחדיו את המונדיאל של 2026. המרוקאים, כך נראה, כועסים במיוחד על סעודיה, שכן הממלכה הצביעה בעד אירוח המונדיאל בצפון אמריקה ולא באחות הערבית מרוקו. הסיבה לכך הייתה כנראה חוסר המוכנות של מרוקו לתמוך במדיניות המצור של סעודיה ואיחוד אמירויות ערב נגד קטאר, במשבר שהחל באיזור ביוני 2017. סעודיה אמרה כבר בעבר כי אין לה שום מחויבות לעזור למרוקו ולתמוך בה אחרי שזו לא עזרה לה.

תוניסיה

הנבחרת הערבית הבחירה ביותר מבחינת דירוג פיפ"א (21 בעולם) הוגרלה גם היא לבית קשה ביותר. בבית ז' תפגוש תוניסיה את אנגליה במשחק הראשון, את בלגיה הלוהטת במשחק השני, ואת פנמה במשחק השלישי. את "הנשרים של קרתגו", הנבחרת של המדינה אליה נשואות תקוות פוליטיות רבות בעולם הערבי – במיוחד מאז האביב הערבי ותהליכים ייחודיים שהתרחשו רק בתוניסיה – מאמן נביל מעלול, הערבי היחיד שמאמן את הקבוצה של ארצו. משחקי האימון של תוניסיה היו קשים, אך בכולם השיגה תוצאות טובות: תיקו 2-2 מול פורטוגל, הפסד 1-0 לספרד ותיקו 2-2 מול תורכיה.

מאמן נבחרת בלגיה, רוברטו מרטינס, שצפה במשחק הידידות בין תוניסיה לספרד, אמר בסיום: "ראיתי שמדובר בקבוצה טובה. תוניסיה הגיעו להרבה מצבים ויכלו גם להשוות ואף לנצח. כמו כן, זה שהם כבשו שני שערים נגד פורטוגל הוא הוכחה נוספת ליכולת שלהם. יש להם שחקנים עם יכולת טקטית טובה שזזים הרבה ומי יודע, יכול להיות שהם יהיו ההפתעה של המונדיאל".

נשיא תוניסיה, אלבאג'י קאיד אלסבסי, בן ה-96, לא ויתר על הזכות הגדולה שנפלה בחלקו ואירח את שחקני הנבחרת לפני צאתם לרוסיה. בסרטון שהופץ מהמפגש נראים המאמן מעלול והשחקנים לוחצים את ידו של הנשיא הקשיש, מנשקים אותו ומעניקים לו חולצה של הנבחרת. הנשיא ביקש משחקני הנבחרת לעשות כמיטב יכולתם כדי לחזור הביתה עם תוצאות ראויות "המשקפות את הרמה המצוינת של הספורט התוניסאי וכדי להכניס שמחה ללבבות מיליוני תוניסאים".

נשיא תוניסיה מקבל בארמונו את הנבחרת לקראת המונדיאל:

איראן

עדיין מהאזור, גם אם לא חלק מהעולם הערבי, איראן מגיעה למונדיאל גם היא עם הרבה ביטחון. את עשרת המשחקים האחרונים שלה היא סיימה ללא הפסד (6 נצחונות ו-4 תוצאות תיקו), והמאמן של הנבחרת בשבע השנים האחרונות – קרלוס קיירוש הפורטוגלי – הוא אחד המנוסים בטורניר. בעברו הוא אימן את נבחרת דרום אפריקה, נבחרת פורטוגל, ריאל מדריד, ספורטינג ליסבון, והיה עוזר מאמן במנצ'סטר יונייטד (בתקופת אלכס פרגוסון).

כוכב הנבחרת, סרדאר אזמון, זכה לכינוי "מסי האיראני" בשל שליטתו בכדורגל ותנועתו על המגרש. את מסי האמיתי בכל מקרה, זוכרים האיראנים היטב. הם שיחקו בארבע אליפויות עולם עד כה, אבל במונדיאל האחרון בברזיל, במשחק נגד ארגנטינה, בתוך זמן הפציעות הצליח ליאו מסי לכבוש את השער האיראני, ולהשאיר אותם עם המחמאות אבל בלי נקודות. איראן תשחק ברוסיה ב"בית המוות" עם ספרד, פורטוגל ומרוקו, וגם בטהרן מקווים, כמו במרוקו, שניצחון במשחק הראשון יוכל לפתוח את האופציות להמשך.

אוהדי איראן במוסקבה:

"הקֶשֶר הישראלי" של נבחרת איראן הוא סיפור הרחקתו של קפטן הנבחרת, מסעוד שוג'אעי, המשחק בקבוצת א.א.ק. אתונה בליגה היוונית. בשנה שעברה, כששיחק בקבוצת פאניוניוס, הוא עלה למשחק נגד מכבי תל אביב במוקדמות הליגה האירופית. לאחר מכן, בעקבות המשחק, החליטה התאחדות הכדורגל האיראנית להרחיקו מהנבחרת, על כך שבחר להשתתף במשחק נגד קבוצה ישראלית. המאמן הפורטוגלי של נבחרת איראן ניסה להתנגד, אולם בסופו של דבר, שוג'אעי לא נכלל בסגל הנבחרת, כנראה בשל לחץ פוליטי שהגיע מהדרגים הגבוהים ביותר.

סיבה נוספת עשויה להיות קשורה להערה שהשמיע שוג'אעי במהלך פגישה מצולמת עם נשיא איראן חסן רוחאני. במהלך הפגישה ביקש שוג'אעי מרוחאני להפעיל לחץ על התאחדות הכדורגל האיראנית כדי שזו תתיר כניסת נשים למשחקי כדורגל. "האם זה הגיוני", שאל שוג'אעי את הנשיא, "שכל האיראנים יכולים לבוא לראות אותי משחק, אבל אמא שלי לא?", ואז הוסיף: "בזמן שאפילו בסעודיה הולכים קדימה ומתירים לנשים להגיע למשחקי כדורגל, נדמה שאיראן היא היחידה שצועדת לאחור". שוג'אעי, כאמור, לא זומן בסופו של דבר לסגל הנבחרת.

***

עיד אלפיטר, שיחול בסוף השבוע יהיה ללא ספק מיוחד מבחינת כדורגל. בכל רחבי המזרח התיכון, תשתלב אווירת החג עם אווירת חג אחר, זה של גביע העולם. סעודיה, מצרים, תוניסיה, מרוקו ואיראן, חמש נבחרות המייצגות את האזור, על המתחים שבו ועל הכוחות המנוגדים שבו, על הסיכויים ועל התקוות שלו, יעלו על כרי הדשא של מוסקבה, סוצ'י, וולגוגרד, לוז'ניקי וסנט פטרסבורג. שיהיה לשחקנים ולנבחרות ולעמי האזור חג שמח: בין אם הם מציינים את עיד אלפיטר או את המונדיאל או את שניהם.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ואנואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

"התחלתי לבנות את הבית ב-2020 וסיימתי השנה בכוונה להתחתן וגור פה". אנוואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

פרעות בדומא: "אלמלא ברחו, משפחות שלמות היו נשרפות בבתים"

עם מציאת גופתו של הנער בנימין אחימאיר ממאחז "מלאכי השלום", מתנחלים פשטו על הכפר דומא, שבו הוצתה משפחת דוואבשה לפני 9 שנים, וזרעו בו חורבן. לדברי התושבים, חיילים שנכחו במקום גיבו את הפורעים ולא עשו דבר למנוע את האלימות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf