newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מצעד גאווה שני בב"ש. דנילוביץ': לכל אחד הזכות לחיות בדרכו

בירת הנגב קיימה לפני שנה את מצעד הגאווה הראשון לאחר מאבק עיקש של הקהילה הגאה בעיר. השנה לקחו חלק במצעד חברי כנסת, הגוש הקווירי, וגם ראש העירייה רוביק דנילוביץ' שבירך את הצועדים בשם תושבי העיר

מאת:

כאלפיים צועדים השתתפו הערב (חמישי) במצעד הגאווה השני בבאר שבע. הצועדים התכנסו ליד בית החולים סורוקה וצעדו לאורך שדרות רגר עד בניין העירייה, שם התקיימו נאומים והופעות. הקריאות שליוו את הצעדה היו, בין היתר: ״הומופוביה גזענות, זו אותה האלימות״, ו״לסבית צועדת ולא מפחדת״. לראשונה עיריית באר-שבע תלתה דגלי גאווה לאורך תוואי המצעד.

זאת הפעם השניה שהמצעד מתקיים בבאר שבע. בשנה שעברה, לאחר מאבק של שנים, התקיים בבירת הנגב מצעד הגאווה הראשון בו השתתפו אלפי צועדים. שנה קודם לכן, ב-2016, בוטל המצעד לאחר שהמארגנים נדרשו, בלחץ גורמים דתיים בעיר, לצעוד ברחוב צדדי במסלול קצר ולקיים אירוע במתחם סגור, ובעקבות טענת המשטרה שיש בידה מידע קונקרטי על כוונת קיצוניים לפגוע בצועדים. באותה שנה התקיים אירוע מחאה מול בניין העירייה, במקום המצעד שבוטל.

מצעד הגאווה בבאר-שבע, 28.6.2018 (אורן זיו/אקטיבסטילס)

מצעד הגאווה בבאר-שבע, 28.6.2018 (אורן זיו/אקטיבסטילס)

מצעד הגאווה בבאר-שבע, 28.6.2018 (אורן זיו/אקטיבסטילס)

בצעדה הערב השתתפו חברי כנסת רבים ממרצ וממפלגת העבודה, ביניהם מירב מיכאלי, שלי יחמוביץ, מיכל בירן, מוסי רז, אילן גילאון, מיכל רוזין ותמר זנדברג. ח"כ מירב מיכאלי אמרה לשיחה מקומית: ״זאת בסך הכל השנה השנייה שצועדים בעיר, בשנה שעברה היתה התרגשות מטורפת אחרי כל המאבק של השנים לפני, אבל השנה זה מרגיש כאילו צעדנו פה מאז ומעולם, זה מדהים ומהמם ומעורר תקווה״.

ח"כ מיכל רוזין (מרצ), יו"ר שותפה בשדולה הגאה, שצעדה כשהיא מחזיקה ביחד עם פעילים של מרצ דגל גאווה ענק, אמרה: "ממשיכות את המהפכה בבאר שבע. מאות התגובות הלהט"בופוביות בעקבות תליית דגלי הגאווה בעיר לא מרתיעות אותנו, אלא מחזקות את אמונתנו בצדקת דרכינו. אני גאה בקהילה הגאה בבאר שבע ובארגונים שעומדים על זכותם הבסיסית לצעוד בביטחון בעירם ולקיים אורח חיים פלורליסטי ומגוון. יחד עם מרצ, נמשיך לצעוד בכל עיר ועיר בארץ ולהיאבק למען זכויות הקהילה הגאה, עד שננצח".

שלי יחימוביץ', מירב מיכאלי ואילן גילאון במצעד הגאווה בבאר שבע (אורן זיו/אקטיבסטילס)

את האירוע, שארגן הבית הגאה בבאר שבע, אבטחו מאות שוטרים. מחוסמים נפרסו לאורך כל המסלול בעוד עוברי אורח סקרנים מביטים במצעד מצד הדרך. ״בתל אביב זה קרנבל, כאן זה מצעד פוליטי״ הדגישה יפרה אירה, שצעדה עם שלט צבעוני עליו כתוב ״הבן שלי הומו, אז מה?"

״אנחנו דורשים את הזכויות שאין לנו, ויחס מכבד לקהילה בעיר. אם יעברו בעיר זוג בנים שמחזיקים ידיים תקום מהומה, עדיין מסוכן לקהילה בבאר שבע. אני גרה בעיר ופעילה בבית הגאה כבר עשר שנים, מהיום שהבן שלי יצא מהארון. לא שהיה לי קל. בקבוצות הפייסבוק של באר שבע אני רואה דברים נוראיים. השנה זאת פעם ראשונה לפני אירוע שלא היו איומים עלינו, בגלל זה צריך מצעד, בכל עיר ועיר״.

מצעד הגאווה בבאר-שבע, 28.6.2018 (אורן זיו/אקטיבסטילס)

בחלקו האחורי של המצעד צעדו קבוצה קטנה של מפגינות קוויריות בגוש לזכרה של הטרנסית המהפכנית דן וג. הן החזיקו שלט גדול עליו נכתב ״אנחנו מזדיינים בתחת ומזה לא נולדים חיילים", וכן שלטים נוספים המקשרים בין המאבק הלהטב״י למאבק בכיבוש. בין היתר הן קראו ״צדק חמלה אוננות״, ו״להחרים את ישראל ובתחת לקבל״.

מעין, שצעדה עם הגוש, סיפרה לשיחה מקומית: ״באר שבע היא הבית שלי כבר שמונה שנים, ולקח זמן כפול מהזמן שאני גרה פה כדי שיתנו לנו לצאת מהכלוב שבו התקיימו בעבר אירועי הגאווה בעיר. כל זה רק כדי שנוכל להגיד שהרחובות, שבדרך כלל אנחנו צריכים להתחבא בהם, הם גם שלנו ואנחנו תובעים עליהם זכויות לפחות כמו שסטרייטים קובעים את עצמם בתור עובדה במרחב״.

מצעד הגאווה בבאר-שבע, 28.6.2018 (אורן זיו/אקטיבסטילס)

מצעד הגאווה בבאר-שבע, 28.6.2018 (אורן זיו/אקטיבסטילס)

המפגינות החזיקו שלטים לזכרה של דן וג סיגאוי, אקטיביסטית טרנסית שגרה בבאר שבע והתאבדה לפני כשנה וחצי. מעיין: ״דן וג היא בדיוק הדוגמא איך ההצטלבות של להיות אישה, טרנסית, ענייה, מזרחית, במדינת ישראל זה מתכון לכל התנאים שירצחו אותך, שלא יהיה לך ברירה אלא לממש את הסטטיסטיקה האיומה של אובדנות בקהילה הטרנסית בפרט והקהילה הלהט"בית בכלל״.

בסיום המצעד נשא דברים ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', שאמר למשתתפים: "לכל אחת ולכל אחד יש את הזכות לחיות בדרכו. לכל קהילה יש את הזכות לחיות כדרכה. זה נכון שהיו אנשים שאמרו וכתבו דברים שאנחנו מגנים, אבל רוב התושבים בעיר שמחים שהעיר יודעת לקבל, לחבק ולאהוב. אנחנו רואים את ההתפתחות עם פתיחת הבית הגאה בעיר העתיקה. העיר באר שבע מברכת אתכם, ניפגש רק בשמחות".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

כן, זה רצח עם

ברוב המקרים של רצח עם, מבוסניה עד נמיביה, מרוואנדה עד ארמניה, מחוללי הרצח אמרו שהם פועלים מהגנה עצמית. העובדה שמה שקורה בעזה לא דומה לשואה, כותב חוקר השואה עמוס גולדברג, לא אומרת שזה לא ג'נוסייד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf