newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

באים לקבלנים: מחאה מול מנכ"ל "אלקטרה" בשל מותם של פועלי בניין

בשבוע שעבר נהרגו שני פועלים באתר החברה בראש העין. מאז 2015 נהרגו באתרי "אלקטרה" תשעה בני אדם. הפעילים, שהפגינו מול ביתו של מנכ"ל החברה, דרשו ממנו לקחת אחריות: "דם על הידיים שלך"

מאת:

כ-15 מפגינים מחו אתמול בערב (שני) מול ביתו של איתמר דויטשר, מנכ"ל חברת הבנייה אלקטרה, וקראו לו לקחת אחריות על מותם של עובדים בתאונות. בשבוע שעבר נהרגו ארבעה פועלים בתאונות באתרי בנייה, מתוכם שניים באתר בנייה של חברת אלקטרה בראש העין. המפגינים שהתכנסו מחוץ לביתו שבשכונת צהלה בצפון תל אביב קראו: "אדוני המנכ"ל הדם נשפך הכסף קל", "אנשים לפני רווחים". על שער ביתו תלו המפגינים שלט ועליו הכיתוב "דם על הידיים שלך".

ספיר סלוצר-עמראן, אחת ממארגנות ההפגנה (ובלוגרית ב"שיחה מקומית") אמרה "בשבוע שעבר שני עובדים נהרגו בתאונת בניין בראש העין, וסך הכל באלקטרה נהרגו תשעה עובדים וקשה לעקוב אחרי מספר הפצועים". כשקורה כזה דבר, אמרה סלוצקר-עמראן "החברות לא עוצרות את העבודות. הן מקבלות קנס קטן על הפרות בנייה וממשיכות. הקנסות הם בסדר גודל של 35 אלף שקל כשמנכ"ל מרוויח בשלוש שנים 35 מיליון".

לגבי ההפגנה, הראשונה מסוגה, הסבירה כי השאיפה היא ליצור שורה של פעולות במטרה "להגיע לבתים של המנכ"לים של החברות, ולהכניס לשיח את האחריות שלהם. להזכיר לאותם מנכ"לים שהם עושים הון על חשבון מישהו. ואלה אנשים. פלסטינים, עובדים זרים, את שמם של חלקם אנחנו אפילו לא יודעים כי אף אחד לא טרח לחקור ולפרסם. אנחנו נתחיל להלחיץ את המערכת".

נרות זיכרון לזכר תשעת ההרוגים באתרי חברת הבניה "אלקטרה" (אורן זיו / אקטיבסטילס)

נרות זיכרון לזכר תשעת ההרוגים באתרי חברת הבניה "אלקטרה" (אורן זיו / אקטיבסטילס)

במהלך משמרת המחאה, המפגינים הדליקו נרות זיכרון, ותלו שלטים עם שמות ההרוגים על חומת ביתו של המנכ"ל. אשתו של איתמר דויטשר, רונית ברזילי, היא סמנכ"לית בחברה והמפגינים פנו בקריאות גם אליה. המפגינים קראו לשכנים לצאת ולמחות נגד מי שגר לידם, אך נתקלו באדישות. לאחר כשעה, הגיע למקום צוות הביטחון של צהלה וכמה ניידות משטרה.

חייו של עמי קאופמן, עיתונאי ובלוגר במגזין 972+ (האתר האח של שיחה מקומית), ניצלו בשנה שעברה לאחר שמנוף של אתר בנייה קרס על הרכב שלו בבת ים. מאז התאונה הפך לפעיל בנושא של תאונות עבודה. הערב הוא הגיע להפגנה "כדי להוציא אנשים מהאדישות. כי לא יכול שנהרגו שלושים איש השנה – יותר משלושים אחוז יותר מאשר בשנה שעברה – והממשלה לא עושה כלום בעניין. בשיתוף עם קבלנים הם מפקירים חיי אדם, ואני לא אשב בשקט".

מפגינים מול ביתו של איתמר דויטשר, מנכ"ל חברת הבנייה אלקטרה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מפגינים מול ביתו של איתמר דויטשר, מנכ"ל חברת הבנייה אלקטרה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

יום שני ה-13 באוגוסט היה יום קטלני לעובדים באתרי הבניה. במהלך אירעו לפחות ארבע תאונות בארבעה אתרים שונים, שגבו את חייהם של שלושה עובדי בניין. עוד שני עובדים נפצעו, אחד מהם קשה. על פי המידע שאספו פעילי פרויקט "נרתמים- בטיחות לפועלי הבניין", כבר בשעה תשע בבוקר נפצע קשה עובד בן 22, כאשר נפל מגובה חמישה מטרים באזור התעשייה של שדרות. הוא פונה לסורוקה, מורדם ומונשם, עם חבלת ראש. שעתיים מאוחר יותר, נהרגו שני עובדים ברחוב המעיין 15 בראש העין, כשפיגום ממוכן עליו עמדו קרס ונפל. העובדים – אבראהים זכריא מוחמד אלחדידי (32), וראמי עבדללה עלי בדר (34) הגיעו באותו בוקר מהכפר בית לקיא, שליד רמאללה.

מאוחר יותר, באותו היום, נהרג בן יאג'ון, אזרח סיני בן 36 שנפל אל מותו מהקומה הרביעית של אתר בנייה בשכונת אחיסמך שבלוד. עוד באותו היום בתאונה שהתרחשה בהתנחלות עלי זהב מערב נפצע פועל פלסטיני כבן 25, שנפל מגדר, טופל במקום והופנה לקבלת טיפול בשכם. ביום למחרת מת מפצעיו ויסאם מחאמיד, בן 22, אשר התחשמל שבוע קודם לכן באתר בנייה בתלמי אלעזר. בכך עלה מספר ההרוגים בתאונות באתרי בניה מתחילת 2018 לשלושים – 20 פועלים ועוד שני עוברי אורח.

באתר כלכליסט פורסם שהתאונה בראש העין התרחשה בפרויקט של החברה היזמית נצבא שהחברה המבצעת בו היא אלקטרה. מחברת "אלקטרה" נמסר ביום התאונה כי "אנו מביעים צער עמוק על התאונה הטראגית ומשתתפים בצער המשפחות. הרקע לאירוע עדיין נבדק בשטח על ידי הגורמים המקצועיים הרלוונטיים, ויש להמתין לממצאי בדיקתם".

באותו אתר בדיוק נהרג לפני שנה באוגוסט 2017 פועל סיני. מאז שנת 2015 נהרגו תשעה בני אדם, בשבע תאונות שונות שאירעו באתרים שבהם משמשת החברה כקבלנית ויזמית. בכך מקבלת אלקטרה את התואר הלא מחמיא של החברה המחזיקה במספר הרב ביותר של הרוגים בזמן הזה.

שמות עובדי הבניין שנהרגו באתרי חברת הבנייה אלקטרה תלויים על חומת ביתו של מנכ"ל החברה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

שמות עובדי הבניין שנהרגו באתרי חברת הבנייה אלקטרה תלויים על חומת ביתו של מנכ"ל החברה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

אלו שמות ההרוגים באתרי הבנייה של אלקטרה מאז שנת 2015:

מידטאון תל אביב: אנדריי קידובסקי, מיכאל מיכאלוב (12 בנובמבר 2015).

נצבא סיטי ראש העין: דונג גוואן צ׳ינג (17 באוגוסט 2017), איברהים זכירא מחמד אלחדידי, רמי עבדאללה עלי בדר (13 באוגוסט 2018).

תחנת הכוח גלבוע: סולימאן עלי פאייד (17 במאי 2016) עאהד זיאדאת (13 ביולי 2018)

פרויקט "אגירה שאובה בגלבוע": שם לא ידוע, פועל ממולדובה (17 ביוני 2016)

פרויקט "איינשטיין BLVD", תל אביב: דוד יגודייב (18 במאי 2018)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf