newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מפגינים מול פגישת ריבלין-דוטרטה: לא לסחר בנשק עם רוצח אזרחים

עשרות מפגינים קיבלו את פניו של נשיא הפיליפינים דוטרטה בכניסתו לפגישה עם הנשיא ריבלין בקריאות: "דיפלומטיה לא עושים עם רוצחים ואנסים"

מאת:

כמה עשרות פעילים מפגינים מול בית הנשיא בירושלים במחאה על אירוח הכבוד לו זוכה נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה המכונה גם "המעניש". בין הפעילים והפעילות, חברי הארגונים "חמושים", אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, תג מאיר, וגם מספר פעילי מרצ שאוחזים בשלט עליו הודפס ציטוט של הנשיא מהפיליפינים: "אהיה עבור הפיליפינים כמו שהיטלר היה לגרמניה". המפגינות והמפגינים אוחזים בשלטים עליהם מתנוססת תמונתו של דוטרטה אוחז בנשק ישראלי, והכיתוב "עצרו את ההרג", במחאה על כך שישראל מוכרת נשק שישמש את מפעלותיו של דוטרטה.

דוטרטה הגיע לפגישה כשהוא מלווה באנשי צבא. המפגינות והמפגינים קיבלו את פניו בקריאות: "למה עוד מוכרים רובים לרוצחים ואנסים", "ריבלין, הקשב, אפשר גם לסרב", ו"דיפלומטיה לא עושים עם רוצחים ואנסים".

שחף ויסבין, מפרויקט "חמושים" של קואליציית נשים לשלום הסבירה ל"שיחה מקומית" מדוע החליטו לקיים את ההפגנה: "בשם הסחר הישראלי בנשק, ישראל משתפת פעולה עם משטרו הדכאני של רודריגו דוטרטה, ונותנת יד להוצאות להורג ללא משפט, הפרות זכויות אדם חמורות, ותמיכה באונס ומיליטריזם. אנחנו מפגינים היום מול בית הנשיא ריבלין בדרישה להפסקת שיתוף הפעולה עם המשטר הדכאני ולמכירת נשק ישראלי".

עו"ד איתי מק, אחד המפגינים, אמר ל"שיחה מקומית" כי "בשנתיים האחרונות דוטרה מתגאה שהוא רכש כמויות גדולות של רובים מישראל שמשמשים למה שהוא מכנה "המלחמה בסמים". המשמעות של זה היא הרג של אנשים שחיים בשכונות עוני בפיליפינים. עד עכשיו נטבחו כבר 12 אלף איש. אנחנו מתנגדים לביקור שלו. אנחנו מתנגדים להמשך הרציחות בפיליפינים. ואנחנו מתנגדים למעורבות הישראלית בהן". מק המשיך והסביר, "אין לי צל של ספק שבמוקדם או במאוחר הקהילה הבינלאומית תגדיר את מה שדוטרטה עושה כפשעים נגד האנושות. הוא לא מתבייש במה שהוא עושה. ושוב אנחנו נמצא במצב שישראל מוכרת נשק שמשמש לפשעים נגד האנושות. הנשיא ריבלין לא הפיק לקחים מן הפגישה שלו עם ראש החונטה הבורמזית ב-2015". מק מכוון לפגישה שקיים ריבלין בספטמבר 2015 עם ראש החונטה הבורמזית, שלאחרונה קבעה ועדה מיוחדת של האו"ם, כי הוא אחראי בשנים האחרונות להשמדת העם של קבוצת המיעוט המוסלמי בבורמה, הקרויה רוהינגיה.

בין המפגינים גם ח"כ מוסי רז, שהסביר אתמול מדוע הוא מגיע להפגין מול בית הנשיא: "אמור לי מי חברך, אומר לך מי אתה. דבר רע קורה לנו: חברים מסרבים לבוא לכאן, גם אחת שנולדה כאן כמו נטלי פורטמן. אמש הגיע לכאן חבר מפוקפק שהצהיר שהוא חולק ערכים משותפים עם נתניהו. בארץ מתארח אדם שהשווה את עצמו להיטלר, תמך באונס והציע לירות באיברי מין של נשים. נתב"ג, שנסגר לא אחת בפני פעילי זכויות אדם, נפתח לרווחה כדי להכניס את החרפה".

ח"כ מוסי רז בהפגנה נגד ביקורו של דוטרטה בישראל מול בית הנשיא בירושלים. 4 בספטמבר 2018 (חמושים)

ח"כ מוסי רז בהפגנה נגד ביקורו של דוטרטה בישראל מול בית הנשיא בירושלים. 4 בספטמבר 2018 (חמושים)

על-פי ההערכות דוטרטה אחראי לרצח כ-12 אלף איש מאז שנבחר לנשיאות ביוני 2016, תומך באונס נשים, בירי באיבר המין של מורדות קומוניסטיות, ובהפצצת בתי ספר של האוכלוסייה הילידית, וטען כי השתתף ברצח בשביל הכיף.

לפי דיווח תנועת אמנסטי אינטרנשיונל: "אלפי אזרחים נרצחו ישירות כתוצאת המדיניות הרצחנית של דוטרטה, ורובם המוחלט של מקרי רצח זה מכוון כלפי משתמשי סמים עניים וסוחרי סמים, המתגוררים באזורים עירוניים צפופים. זה אינו מאבק בסמים, אלא מלחמה נגד עניים. הטענות של דוטרטה שזוהי הגנה על דורות של אזרחים ועל חייהם, אינה אלא עלבון למשפחות של הקורבנות, ובמיוחד שהוא נשבע להמשיך במדיניות הרצחנית נגד אזרחיו העניים".

כוחות הביטחון של דוטרטה רכשו בשנתיים האחרונות מישראל כמויות משמעותיות של רובי תבורגלילגלבוע, מקלעי נגב, ואקדחי מצדה. גם חלק ניכר מהביקור הנוכחי בישראל עוסק בסחר בנשק. רכישת הנשק מישראל אמורה לעזור במימוש הבטחותיו של דוטרטה: באוקטובר 2016, דוטרטה אמר כי ייהרגו עוד כ-20 או 30 אלף איש, וקודם לכן במסגרת קמפיין הבחירות לנשיאות הוא הבטיח שאם ייבחר יהרוג כ-100 אלף איש.

במסיבת עיתונאים ב-30 לספטמבר 2017 השווה עצמו דוטרטה להיטלר. "היטלר טבח ב-3 מליון יהודים, יש 3 מליון מכורים לסמים. אני אשמח לשחוט אותם. אם לגרמניה היה את היטלר… אולי לפיליפינים יהיה…" אמר והצביע על עצמו. מאוחר יותר התנצל על דבריו, במסיבת עיתונאים שערך בבית כנסת אמר שהוא מתנצל על השימוש במילה "יהודים" אך עדיין מתכוון לרצוח שלושה מליון אנשים. באותו מעמד הצהיר כי הורה לצבאו לרכוש נשק – רק מישראל.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf