newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לקראת פינוי ח'אן אל אחמר: המשטרה הזהירה פעיל תעאיוש

על רקע המתיחות הגבוהה בכפר לקראת ההריסה הצפויה, שמועדה לא ידוע, קיבל גיא הירשפלד שיחת טלפון מפתיעה מקצין משטרה שהזכיר לו בנימוס כי אסור לו לנהוג בניגוד לחוק בהקשר זה. "שירות" משטרתי חדש לפעילי שמאל?

מאת:

היום (רביעי) אחר הצהרים קיבל פעיל תעאיוש, גיא הירשפלד, שיחת טלפון מפתיעה. הקול מהצד השני הציג עצמו כ"מתן סגל, קצין הבילוש של מטה יהודה". קצין הבילוש, מודע אולי לאפשרות שהשיחה שהוא מקיים מוקלטת, היה זהיר מאוד בלשונו, ושקל כל מילה ומילה שיצאה מפיו. "חס וחלילה, אין כאן שום איום", הוא הדגיש בפני הירשפלד.

"אתה לא חייב לדבר איתי", הוא הודיע להירשפלד בפתח הדברים, והדגיש בנימוס כי מדובר כרגע ב"שיחה ולא חקירה", וכי דבריו של הירשפלד במהלך השיחה הזאת לא ישמשו נגדו. "כמו שאתה בטח יודע, יש פינוי בח'אן אל אחמר. אתה מכיר"? שאל קצין הבילוש סגל. ואז הוא הגיע לעניין לשמו התקשר, "אני רוצה להתריע בפניך ולעדכן אותך כי כל מעשה, אמירה או התנהגות בניגוד לחוק בהקשר זה היא אסורה", אמר והדגיש כי במקרה כזה "ינקטו צעדים".

האזינו לשיחת האזהרה המלאה:

הירשפלד, בתגובה, החליט לנסות לפנות ללב של השוטר. "יש לי בקשה אליך. כשאתה בערב מוריד את המדים, תחשוב על השיחה הזאתי. ותחשוב שאנחנו חיים בדמוקרטיה", הוא ביקש.

הירשפלד הוא פעיל מוכר בתעאיוש ש"זכה" לא פעם להיות מובל לתחנת משטרה בשל הפעילות שלו בהגנה על חקלאים פלסטינים בגדה המערבית מפני התעמרות הצבא ואלימות מתנחלים. אין ספק שהנוכחות שלו בשטח מטרידה הן את המתנחלים ואת כוחות הבטחון, אולם עד כה המעצרים שלו הסתיימו ללא כתבי אישום, כפי שהזכיר לקצין הבילוש שהתקשר אליו. על האזהרה המנומסת שקיבל היום הוא אמר לשוטר "זה הרי כדי להראות לי שהאח הגדול שומר עלי. שאתם יודעים איפה אני… שמעתי, הבנתי את המסר".

בשבוע האחרון, עם תום ביקורה של אנגלה מרקל בישראל, ניכרת מידי לילה נוכחות מוגברת של מאות פעילים פלסטינים, בינלאומיים וישראלים בח'אן אל אחמר, שנמצאים במקום במטרה להתנגד להריסה הצפויה של הכפר. העצבים רופפים, וכל פיסת מידע או שמועה מציתים גל של ניחושים לגבי מועד הפינוי המתקרב ואופן התנהלות המשטרה. בינתיים נראה שכוחות הבטחון משחקים עם תושבי הכפר והפעילים משחק התשה. הם מגיעים לכפר, מפגינים נוכחות, מתקנים תקלות שונות, ומעבירים מסרים מרתיעים.

הבוקר פרסמה לשכת התובעת הראשית של בית הדין הבינלאומי בהאג אזהרה חריפה בנוגע לפינוי המתוכנן של הכפר. התובעת, פאטו בנסודה, הזהירה כי "הרס של רכוש ללא צורך צבאי והעברת אוכלוסין בשטח כבוש מהווים פשעי מלחמה על בסיס אמנת רומא". היא גם איימה כי לא תהסס "לנקוט בכל פעולה הולמת כחלק מסמכויותיי לפי אמנת רומא".

תושבי הכפר ופעילים פלסטינים, בינלאומיים וישראלים חוסמים בולדוזר בזמן עבודות הכנה להריסת ח'אן אל אחמר (אורן זיו/אקטיבסטילס)

שיחת אזהרה מהקצין המנומס. תושבי הכפר ופעילים פלסטינים, בינלאומיים וישראלים חוסמים בולדוזר בזמן עבודות הכנה להריסת ח'אן אל אחמר (אורן זיו/אקטיבסטילס)

ארגון בצלם פרסם בסוף השבוע האחרון מודעות הקוראות לציבור הישראלי להגיע לכפר להתנגד לפינוי. ״העברה כפויה של אוכלוסייה בשטח כבוש היא פשע מלחמה שבאחריות העיקרית לביצועו יישאו ראשי המדינה, הדרג הפיקודי הבכיר ושופטי בית המשפט העליון", נאמר בהודעה. "לנו יש את האחריות לשמור שהקו המוסרי האדום לא ייחצה". להודעה צורפה מפת הגעה ומספר טלפון שדרכו ניתן לקבל התראה בזמן אמת על הרס הכפר על ידי שליחת הודעה מראש: 052-9990466.

בשבוע האחרון הואץ קצב העבודות באתר שהמדינה מקימה ומציעה לתושבי הכפר לעבור אליו, ליד אתר הפסולת בעיירה עזרייה. לכל משפחה הוכנה חלקה קטנה ועליה הוצב מיכל מים. כרגע במקום אין תשתיות לחשמל, ביוב או מים זורמים. בנוסף, הוקם במקום בית ספר ממספר קרוואנים. בשבוע שעבר, נראו מספר עובדים פלסטינים מבצעים עבודות במקום כמו גידור השטח. לפי פסיקת בית המשפט, לא יהיה ניתן לחייב את התושבים לעבור לאתר הזה. תושבים ח'אן אל אחמר כבר הודיעו שיסרבו לעבור לאתר החלופי.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf