newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הברקזיט מסכן את כלכלת צפון אירלנד ואת עתיד הסכמי השלום

גורלו של האזור שיושפע יותר מכל אזור אחר בממלכה מהסדרי הברקזיט נמצא בידיים של מקבלי החלטות שלא רק שלא אכפת להם ממה שיקרה בו, אלא שאין גם עדות לכך שהם מבינים בכלל את המורכבות שלו במלואה

מאת:

על רקע השלמתו הקרובה של תהליך יציאת הממלכה המאוחדת מהאיחוד הבריטי, הצפוי להסתיים במרץ 2019, בצפון אירלנד עוקבים בחרדה הולכת וגוברת אחרי התנהלותה של ממשלת תרזה מיי. הברקזיט, לדעת כל המומחים, הינו מהלך סבוך שמעלה המון שאלות, ונראה שאין תשובות ברורות או קלות לגבי אף אחת מהן. הסוגיות הבלתי פתורות נעות מגורלם של הסכמי הסחר של הממלכה המאוחדת לאחר התנתקותה מהאיחוד האירופי, דרך שאלות לגבי הגירה ותושבות ועד לשאלות לגבי חקיקה וגורלם של שיתופי פעולה שנהנים כיום מהחסות של האיחוד. אך צפון אירלנד, כך נראה, מציבה את הסוגיה הסבוכה מכולן.

לפי תסריטי הבלהות, הברקזיט יוביל לקריסת הסכמי השלום, ולחזרתו של הקונפליקט האלים. הפגנה נגד גבולות קשיחים בצפון אירלנד (ויקיפדיהCC BY 2.0)

הסכמי יום שישי הטוב שנחתמו במסגרת תהליך השלום בשנת 1998 ביססו בין השאר את המעמד המיוחד של צפון אירלנד ביחס לשתי השותפות הנוספות להסכמים: הממלכה המאוחדת והרפובליקה האירית. כך, לדוגמה, ההסכמים קבעו כי ילידי צפון אירלנד זכאים לבחור לקבל אזרחות בריטית, אזרחות אירית או גם וגם. החלטה ייחודית זו משקפת את ההכרה שניתנה בהסכמים לזיקה החזקה של חלק ניכר מתושבי צפון אירלנד לזהות האירית. ההשתייכות של הממלכה המאוחדת והרפובליקה האירית לאיחוד האירופי לא רק הכתיבה את המסגרת המשפטית של ההסכמים, אלא גם סיפקה פתרונות ברורים ופשוטים להסדרי הגבול על האי מעצם העובדה ששתי הישויות המדיניות האלה שייכות לאותה מסגרת חוקית ולשוק משותף אחד. אך אם הברקזיט ישנה את כל זה, הדבר לא רק יהווה הפרה של הסכם השלום, אלא גם יצור פלונטר כלכלי ומדיני כמעט בלתי פתיר.

ליצירת גבול קשיח בין צפון אירלנד והרפובליקה האירית יהיו השלכות הרות אסון על האזור. גבול שכזה עלול להחריב את הכלכלה של צפון אירלנד, כלכלה שהיא כבר עכשיו שברירית, שנסמכת בעיקרה על קשרי מסחר ועבודה בין שני חלקי האי. רבים מתושבי שני חלקי האי חוצים את הגבול הזה, שכיום הוא כמעט בלתי מורגש, באופן יומיומי עם סחורות או בדרכם לעבודה. בה בעת, העדר גבול שכזה ירוקן את כל המהלך של ברקזיט מתוכן, שהרי כל המטרה של הברקזיט היתה לאפשר לממלכה הבריטית להחליט על חוקים משל עצמה לגבי נושאים אלה. אם המעבר החופשי של סחורות ואנשים בין צפון אירלנד והרפובליקה האירית ימשיך, לא ניתן יהיה ליישם את אותן ההחלטות.

על פניו, הפתרון הפשוט יהיה להחריג את המעמד של צפון אירלנד ביחס לשאר חלקי הממלכה המאוחדת, כך שלא יחולו על אזור זה אותם החוקים ביחס לתנועה של אנשים וסחורות כמו על אנגליה, סקוטלנד או וולס. בלי החרגה שכזו, שאלת הגבול שמחלק את האי האירי נשארת בלתי פתירה.

אך מה שמסבך עוד יותר את הסיפור הוא התלות של ממשלת השמרנים בווסטמינסטר במפלגה היוניוניסטית מהימין הקיצוני של צפון אירלנד, ה-DUP. עיקר מעייניה של מפלגה זו נתונים לניסיון לשמר את הזהות הבריטית של צפון אירלנד. חלק ממנהיגי המפלגה אף היו פעילים בארגונים הפרה-מיליטריים שנאבקו לשמר את צפון אירלנד כחלק מבריטניה וכנגד איחוד האי האירי בשנים שלפני הסכם השלום. כך שעבורם המחשבה על החרגת צפון אירלנד ביחס לשאר חלקי הממלכה המאוחדת, ויצירה בפועל של גבול בים האירי, בין שני האיים (בריטניה ואירלנד), היא בלתי נתפסת. מנהיגי ה-DUP כבר הבהירו שהם יאפשרו לדבר שכזה לקרות רק על גופתם המתה.

צפון אירלנד מעולם לא עמדה בראש מעייניהם של תושבי בריטניה ומנהיגיהם. האחיזה האיתנה של הבריטים בצפון אירלנד לא נבעה מתחושת זיקה כלשהי של תושבי בריטניה לאזור. צפון אירלנד נתפסת כפינה מרוחקת וזנוחה של הממלכה המאוחדת, גם גיאוגרפית וגם תודעתית. למרות שזה רחוק מאוד מהמציאות, צפון אירלנד עדיין נחשבת על ידי הרבה מתושבי בריטניה כמקום מפגר חברתית, כלכלית ופוליטית, שנשלט על ידי קיצונים משני הצדדים עם נטיה מסוכנת לאלימות.

הרוב המוחץ של האנגלים, לדוגמה, מעולם לא ביקר בצפון אירלנד ואינו בקיא בפוליטיקה הסבוכה של האזור. אפילו דיוויד דייויס, תומך ברקזיט נלהב שמונה במקור על ידי תרזה מיי להיות השר לענייני ברקזיט גילה בורות מדאיגה בנוגע לסטטוס המדיני של הגבול בין צפון אירלנד לרפובליקה האירית. בעוד שמדובר בגבול מדיני לכל דבר ועניין, כמו בין כל מדינות שכנות בתוך האיחוד האירופי, דייויס כינה את הגבול הזה ׳גבול פנימי׳, כאילו מדובר בגבול בין אנגליה וסקוטלנד. נראה שהמודעות לגבי העובדות הבסיסיות אודות הסטטוס של צפון אירלנד לא השתפרו עם הזמן. כפי שנחשף לאחרונה, דוברים בולטים מתוך תומכי ברקזיט במפלגה השמרנית הפגינו בורות עמוקה ביחס לסטטוס של צפון אירלנד ולמעמדה החוקי.

כך הגורל של האזור, שיותר מכל אזור אחר בממלכה יושפע באופן חריף מכל הסדר ברקזיט (או העדרו), נמצא בידיים של מקבלי החלטות שלא רק נדמה שאכפת להם מעט מאוד ממה שיעלה בגורלו, אלא שאין גם עדות לכך שהם מבינים בכלל את המורכבות שלו במלואה.

יש לזכור שרוב תושבי צפון אירלנד הצביעו נגד הברקזיט, אם מתוך אהדה לאיחוד האירופי והזדהות חזקה יותר עם הזהות האירופית, או אם מתוך הבנה של ההשלכות החמורות של הברקזיט על האזור. למרות זאת הם נסחפים עכשיו בעל כורחם לתוך תסבוכת רבת נזקים. ללא הסדר מתקבל על הדעת, הברקזיט עלול לדרדר את צפון אירלנד למיתון קשה גם לפי התסריט האופטימי ביותר. לפי תסריטי הבלהות, הברקזיט יוביל לקריסת הסכמי השלום, ולחזרתו של הקונפליקט האלים.

ד"ר מירב אמיר היא מרצה לגיאוגרפיה ורכזת פעילים באיגוד המרצים של אוניברסיטת קווינס, בלפסט.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf