newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הגזענות של טראמפ נגד מהגרים הביאה לטבח בפיטסבורג

הסתה פרועה נגד מהגרים ונגד כל מי שאינו "לבן" הביאה לפיגוע הטרור נגד הקהילה היהודית בארה"ב. הממשלה הישראלית נותנת לכך לגיטימציה, וכעת כולנו משלמים את המחיר

מאת:

בואו נדבר בעברית על הטבח בפיטסבורג, אנטישמיות ועל איך היא פועלת.

חשוב לדבר על זה כי כבר שנתיים אני מדברת עם ישראלים (שמאלנים-רדיקליים) על המציאות האנטישמית: או שאנשים לא מאמינים שזה קורה או שיודעים שזה קורה אבל לא מצליחים לתפוס איך זה עובד. זה מאוד הגיוני, כי להגיע למצב בו אפשר באמת להבין זאת נדרש שנהיה מיעוט, אך כאן בארץ אנחנו לא מיעוט אלא בעיקר השלטון והמדכאים.

אנטישמיות עובדת בצורה שונה מרוב סוגי גזענות. גזענות קלאסית פועלת מלמעלה למטה – והיא תמיד ניסיון להשאיר את החלש במקומו החלש ובאופן סמוי או גלוי למצוא מנגנונים כדי לשרת מטרה זו.

אנטישמיות, לעומת זאת, היא מעגלית. אחרי תקופה לא טובה ליהודים (פוגרומים, שואה, וכו'), יהודים נהנים מעושר כלכלי בתפקידי מפתח ותפקידי כח. השלטון מאפשר את זה, הם לא ממציאים מנגנונים לאורך זמן להשאיר אותנו מחוץ למקומות האלה. זה מאוד חשוב – הלבנים-נוצרים בשלטון צריכים שנהיה כיהודים בתפקידים אלה. אך מדוע?

אז את מי להאשים?

יבוא מצב, כמו שאנחנו רואים היום, בו יש או רוב או חלק גדול מהאוכלוסייה הלבנה-נוצרית שלא נהנה ממצב סוציו-אקונומי טוב. או לחילופין, אולי הם כן נהנים מרווחה כלכלית אך מרגישים שמיעוטים מתקדמים בחברה ואז הם מפחדים מאובדן המעמד הפריווילגי שלהם. כך או כך, הם מתחילים תחילה להאשים מיעוטים לא יהודים. מהגרים, למשל.

אנחנו יודעים שטראמפ הסית נגד מהגרים לא מעט פעמים מאז שהחל לרוץ לנשיאות, ואף מאז הפך להיות נשיא. העניין הוא שאם הוא מסית נגד מיעוטים, וכאן נביא את הדוגמא של מהגרים, הכי הגיוני אז שהעם יאשים את האנשים בתפקידים בכירים בממשלה. הרי הם אלה האחראים ל"בעיה" הזו ולכן "הכי הגיוני ונכון" להאשים אותם. אבל כמובן שהאחראים בממשל האמריקאי הם לבנים-נוצרים עם המון כוח (נכון, אובמה היה נשיא. אך תפקיד אחד לא משנה את העובדה שרוב האנשים בעלי הכוח היום בארה"ב הם גברים-לבנים-נוצרים-עשירים) ולכן הם לא רוצים שהעם (העם הלבן הנוצרי בעיקר) יתקומם נגדם. הגיוני.

אז השלטון מוצא עוד קבוצה בתפקידי כח כדי שיאשימו אותה. מי זה יכול להיות? יהודים. ואז מתחיל מהלך בו השלטון מאשים את היהודים בשלל תחלואי החברה האמריקאית.

זוהי אותה אנטישמיות שהייתה באירופה לפני השואה ולפני פוגרומים. שמו אותנו בתפקידים בהם עסקנו בכסף וכשהכלכלה קרסה, היי! יש כאן יהודים ששולטים בכסף!

מזין את האנטישמיות. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (גייג' סקידמור)

מזין את האנטישמיות. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (גייג' סקידמור)

אז מה קרה בפיטסבורג?

טראמפ הסית נגד מהגרים, מה שגרם לאנשים רגילים בחברה לחשוב שמהגרים הם מקור הבעיות הכלכליות והחברתיות שלהם. טראמפ הצביע על יהודים כמקור לבעיה, למשל כשהאשים את המיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס בזה שהוא מכניס מהגרים. תומכי העליונות הלבנה ראו את היהודים כמקור לבעיה הזו. מישהו שמגדיר את עצמו כתומך עליונות לבנה (white supremacist) הכריז על כך שהוא לא יכול לאפשר ליהודים להכניס עוד מהגרים שבאים להרוג אותו ואת החברים והמשפחה שלו. אותו גזען מבצע פיגוע בבית כנסת נגד יהודים.

דוגמא נוספת היא מה שקרה בשרלוטסוויל, וירג'יניה, לפני שנה וקצת. תומכי עליונות לבנה הפגינו וצעקו "יהודים לא יחליפו אותנו". כלומר, יהודים לא יחליפו לבנים-נוצרים בשלטון. זה הפחד שלהם, הם חוששים שדווקא יהודים ישתלטו עליהם, ולכן צריכים לדכא אותם שוב. לא אומרים את זה על שחורים, מהגרים, ערבים וכו' כי זה מאוד ברור שלקבוצות מיעוט אלה אין אפשרות או כוח כדי "להחליף אותם". בגלל שיש לקהילה היהודית שפע כלכלי, תפקידי כוח וחלק גדול מיהודי ארה"ב ובאירופה הם אשכנזים ולבנים, יש הרגשה שיש ליהודים יכולת ורצון להשתלט. אבל הגענו כיהודים למצב סוציו-אקונומי זה כי השלטון מבין שחכם לשים אותנו שם כדי שכאשר הרגע יבוא, יהיה את מי להפיל חזרה.

זו אנטישמיות, והיא עובדת מצויין. אז איך מגיבים?

אנטישמיות כמעט תמיד באה במקביל לסוגי גזענות אחרים. ולכן הפתרון היחיד הוא סולידריות עם מיעוטים אחרים בעולם. בנוסף, שר התפוצות נפתלי בנט נמצא עכשיו בפיטסבורג וישתמש בביקורו כדי להעלות יהודים לארץ במקום להיאבק באנטישמיות בעולם. אלב הרי בנט מסית נגד פליטים כאן בדיוק כפי שטראמפ עושה שם. לכן, עליה לארץ היא לא פתרון לאנטישמיות כל עוד ההסתה גם בארץ וגם בארה"ב נמשכות.

יש סולידריות בין שלטונות הימין בעולם. במקומות כמו פולין למשל, רוצים להיפטר מהיהודים במקום להתמודד עם האנטישמיות בחברות שלהם. הממשלה הישראלית נותנת לכך לגיטימציה על ידי הסכמים ושיתופי פעולה עם ממשלת פולין במקום לערער את האנטישמיות שלה. וכך באופן לא מפתיע, האנטישמיות ממשיכה ופוגעת ביהודים.

כישראלים, הדבר הכי חזק בעיניי שאפשר לעשות זה להמשיך להיאבק נגד הדיכויים בישראל: נגד הכיבוש, בעד שוויון זכויות לפלסטינים אזרחי ישראל, נגד הדיכוי המזרחי, בעד המאבק הלהט"בי, האתיופי, והפמיניסטי (וזו רשימה חלקית ביותר). כי כל המאבקים האלה קשורים.

הגיע הזמן למרד.

בקה סטרובר היא ישראלית-אמריקאית פעילה נגד הכיבוש שגדלה בפנסילבניה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf