newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בתמונות: ת"א ציינה את יום המאבק העולמי באלימות נגד נשים

לפי הלשכה במרכזית לסטטיסטיקה, מספר הנשים הנרצחות בישראל מדי שנה מסרב לרדת, ו-97 אחוזים מנשים שהוטרדו מינית לא דיווחו על כך. על זה ועוד הרבה יותר, כאלפיים נשים וגברים הפגינו הערב בת"א

מאת:

כאלפיים צועדות וצועדים הפגינו הערב בתל אביב לציון יום המאבק העולמי באלימות נגד נשים. הצעדה בתל אביב מצטרפת לצעדות המתקיימות במוקדים אחרים בעולם. מפגינות חסמו במהלך הצעדה את רחוב אבן גבירול.

המפגינות והמפגינים צעקו סיסמאות כמו "לא אנחנו לא שקופות, בסקסיזם בועטות", "לא זה לא! איזה חלק מה'לא' לא הבנת עד לפה". בהפגנה נכחו הרבה בני נוער וקבוצה גדולה שלהם קראה: "גבר תשאל! זה לא קשה בכלל!".

"אני באתי להפגין נגד הטרור המגדרי", אומרת יעל אפריאט מהמרכז לסיוע נפגעות ונפגעי תקיפה מינית בת"א. "אנחנו חיים במדינה בה בעשר השנים האחרונות נרצחות בממוצע מעל עשרים נשים בשנה והמדינה לא עושה עם זה כלום. אנחנו רואים את זה במישורים שונים של החברה ובמיוחד באוכלוסיות מוחלשות. תערוכת 'לביאות' של נשות הדיור הציבורי שקיימת עכישו היא סוג מסוים של זה. הצעדה הזו התחילה בעבר עם כמה אקטיביסטיות ופמיניסטיות מודעות והיא גדלה משנה לשנה ככל שהמודעות גדלה עם תנועות כמו MeToo ו- 'לא התלוננתי".

"דמנו לא הפקר". ההפגנה לציון יום המאבק העולמי באלימות נגד נשים, הערב (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

"דמנו לא הפקר". ההפגנה לציון יום המאבק העולמי באלימות נגד נשים, הערב (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

מיכל גרא, יושבת הראש של שדולת הנשים בישראל, אמרה: "לא יכול להיות שראש הממשלה לא שמע על התופעה הזו. אני פונה אליו ודורשת ממנו ממחר בבוקר לקחת אחריות אישית על תקצוב תוכנית של 250 מליון ש"ח לטיפול בתופעה הזו ולהוסיף סכום דומה כדי למנוע את האלימות".

חלק גדול מהנשים לבשו כובעים ורודים בסולידריות עם המאבק הפמיניסטי ברחבי העולם כשאת הכובעים סרגו במרכז לנשים אריתראיות בדרום תל אביב.

חנה הרצוג, פעילה ותיקה במאבק באלימות נגד נשים, אמרה כי "אני שמחה לראות פה גברים. בגברים אלימים נגד נשים לא תמיד יש רוע, אבל אין הכוונה או חינוך ליחס מכבד כלפי נשים".

את מרגישה גאה כשאת רואה שהנוכחות גדלה? 

"האופטימיות היא שיש נוכחות. הפסימיות בזה היא שמספר הנרצחות לא יורד. מה שאנחנו יודעות זה הקצה, הלא הוא הרצח. אבל עד לרצח יש כל כך הרבה תהליכים של אלימות גם כלכלית גם פיזית וגם רגשית ואותה צריך למגר. התהליכים האלה לא קיימים במרחב הציבורי בדרך כלל אלא בבית. חשוב שנשים ידווחו על זה וידעו שיש להן למי לפנות".

עורכת הדין גבי לסקי אמרה: "21 נשים שנרצחו מתחילת השנה זה בושה לחברה הישראלית. העובדה שהכנסת מנסה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית כדי לבחון את האלימות כלפי הנשים ושורת וחברות כנסת מצביעות נגד זו בושה לחברה הישראלית. אם לא אנחנו נקום ונגיד די לאלימות נגד נשים הסיטואצחה הזו תימשך.

כובעים ורודים שסרגו נשים אריתראיות. ההפגנה הערב (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

כובעים ורודים שסרגו נשים אריתראיות. ההפגנה הערב (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

לסקי קצת פחות מתלהבת מכך שמספר המשתתפות והמשתתפים עולה מדי שנה. "אני אוכל להגיד שהנושא כבר חודר רק כאשר לא יהיה יותר רציחות נשים. כל עוד נשים ממשיכות להתלונן ולא עוצרים את הגברים, כל עוד החברה שלנו לא מוכנה לשים את זה בראש סדר העדיפויות שלה, אסור לנו להפסיק".

מדו"ח חדש שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לציון יום השנה למאבק באלימות נגד נשים עולה כי כ-100 אלף נשים הוטרדו מינית במהלך שנת 2017. 97% מהנשים שהוטרדו מינית לא דיווחו על כך למשטרה מסיבות שונות.

על פי נתונים שמפרסם ארגון ויצ"ו, מאז תחילת 2018 נרצחו 21 נשים בידי קרוביהן – עלייה של כ-30% מהשנה שעברה. כמעט מחצית מהנשים שנרצחו בשנתיים האחרונות הגישו תלונות למשטרה בשל אלימות שהופנתה נגדן. הגשת התלונה לא עזרה למנוע את הרצח שלהן. בכל יום נפתחים בישראל בממוצע 50 תיקים בשל אלימות במשפחה. יותר מ-13 אלף נשים נפגעות אלימות טופלו בשנה האחרונה ברשויות השונות.

21 נשים שנרצחו מתחילת השנה. ההפגנה הערב (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

21 נשים שנרצחו מתחילת השנה. ההפגנה הערב (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

המפגינים מתארגנים לקראת ההפגנה הערב (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

המפגינים מתארגנים לקראת ההפגנה הערב (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

מודעות שעולה משנה לשנה, אבל זה לא מספיק. (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

מודעות שעולה משנה לשנה, אבל זה לא מספיק. (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

בצפון עזה, 1 מכל 3 ילדים מתחת לגיל שנתיים סובל מתת תזונה חריפה. פלסטינים ממתינים לארוחה חמה שבושלה על ידי מתנדבים ברפיח, 20 בפברואר 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

עזה, כרוניקה של הרעבה

הרעב הכבד שישראל משיתה על עזה מאז 7 באוקטובר הגיע לממדים חסרי תקדים, אך המדיניות עצמה איננה חדשה: מאז 1967, ישראל שולטת בסל המזון הפלסטיני ברצועה ומשתמשת בו כנשק לניהול האוכלוסייה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf