newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הודעת עבאס על בחירות לפרלמנט: מראית עין של קשב לציבור

על פי ההודעה בתוך חצי שנה יתקיימו בחירות למועצה המחוקקת, אבל לא לנשיאות. ההחלטה היא תגובת עבאס לחיזוק שלטון חמאס בעזה ושיתוף הפעולה עם ישראל

מאת:

מראית עין של דמוקרטיה ושלטון החוק מאפיינים את הודעתו של מחמוד עבאס אתמול על פיזור המועצה המחוקקת של הרשות הפלסטינית ועריכת בחירות תוך חצי שנה בהתאם להחלטת בית הדין לחוקה. לכאורה עבאס מרכין ראשו בפני בית הדין, אך למעשה צעד זה לא היה נעשה אלמלא הורה על כך הנשיא. בית הדין החל לפעול לפני כשנתיים כאשר חוקתית הוא משולל יכולת לבקר שיפוטית את הנשיא. עבאס מינה את שמונה עשר השופטים, כולם אנשי פת"ח או תומכי הארגון, והגדיר את סמכויותיהם. בהתאם לדרישת הנשיא הפקיע בית הדין את חסינותו הפרלמנטרית של מוחמד דחלאן וקבע כי אין ביכולתו של יושב ראש המועצה המחוקקת, איש חמאס עזיז דוויק, למלא את מקום הנשיא עד שיבחר יורשו. בית הדין אינו מוסד המגן על שלטון החוק אלא על השליט.

מראית עין של האזנה לציבור ויישום החלטות גופי אש"ף אף היא מאפיינת את הודעת עבאס. כמה פעמים בשנים האחרונות החליטו מוסדות אש"ף על קיצם של הסכמי אוסלו, הפסקת התיאום הביטחוני וחזרת אשף מהכרה בישראל עד אשר היא תכיר במדינה פלסטינית. מכול אלו בחר עבאס לבקש מישראל לפתוח למשא ומתן חדש את הסכמי פריז, הלא הם הפרקים הכלכליים של הסכם אוסלו. מבחינה כלכלית, כמו גם מכל בחינה אחרת בשטח, תלויה הרשות הפלסטינית לחלוטין בישראל. הסכמי פריז משרתים היטב את השליטה הישראלית בשטח והיא אינה צפויה להיעתר לבקשת עבאס.

הקדנציה של המועצה המחוקקת תמה לפני שמונה שנים יחד עם תקופת כהונתו של עבאס עצמו, אך עתה הוא אינו מכריז על בחירות לנשיאות. אילו עשה כן היה עליו להחליט האם יעמוד בהתחייבותו לא לרוץ לתקופת כהונה נוספת. על סמך כל סקרי דעת הקהל בשנים האחרונות, עבאס צפוי להפסיד אם יעמיד את עצמו לבחירה. ההפסד הצפוי היה מעצים את מאבקי הירושה שכבר מתחוללים ברשות הפלסטינית בתוך הממסד השליט ומחוצה לו. למרות בריאותו הרופפת אין לעבאס תכניות פרישה. הוא אינו מאמין שאיש מהמועמדים להחליפו ראוי לכתר.

החלטת עבאס על בחירות פרלמנטריות היא התשובה החד-צדדית של רמאללה לחיזוק שלטונו של חמאס בעזה בעזרת ישראל, מצרים וקטאר. המימון של קטאר, שיתוף הפעולה של ישראל בהעברת הכסף, הגיבוי של מצרים והצלחת הכוח הצבאי של חמאס לסכל פעולת מודיעין ישראלית הניבו שורה של הישגים לחמאס. ישראל נכשלה במאמציה להביא להפלת שלטון חמאס והיא משלימה עם העובדה שקיימת הרתעה הדדית ביניהם. ישראל חוששת להיכנס לרצועת עזה אך לעומת זאת עושה בגדה המערבית כרצונה, ואפילו פשטה על משרדי סוכנות הידיעות הרשמית ברמאללה.

הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס במהלך הדיון ברמאללה. 22 בדצמבר 2018 (פלאש 90)

הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס במהלך הדיון ברמאללה. 22 בדצמבר 2018 (פלאש 90)

הודעת עבאס על בחירות קוטעת שוב את שיחות הפיוס בין שני אגפי התנועה הלאומית הפלסטינית. עבור אבו מאזן, החמאס משתפת פעולה עם ישראל במזימה הישראלית-אמריקנית נגד הלאומיות הפלסטינית: תפעול חצי מדינה מטעם חמאס ברצועת עזה ואוטונומיה מוגבלת בגדה המערבית. חמאס צריך להחליט האם להשתתף בבחירות על פי כללי המשחק שקבע עבאס במחשבה לזכות בהן כפי שזכתה חמאס ב-2006 או לאתגר את שלטונו מבחוץ, להראות שהוא לא מוותר על הגדה המערבית ולהמתין ליום שאחרי עבאס.

גם לעבאס יש הישג אסטרטגי. הוא הצליח להקפיא את "עסקת המאה". החרם שלו על ארצות הברית אמנם לא הביא לשיפור מצבם המדיני של הפלסטינים אבל בהחלט מנע הרעה משמעותית. מתקפותיהם החריפות של ג'ייסון גרינבלט ונתניהו על עבאס מבטאות את התסכול העמוק שהממשלים בירושלים ובוושינגטון חשים. מבחינתם המשרת יורק בפני אדונו ואף מקלל אותו שיחרב ביתו.

הישגו של עבאס זוכה לתמיכה פלסטינית אבל לא משנה את דעת הקהל ביחס למעמדו הפוליטי. הרשות הפלסטינית מצויה בתקופת מעבר כפולה: בין כישלון המהלך האמריקאי ליוזמה מדינית שתבוא אחריו, ובין ממשל עבאס ליורשו. הבחירות למועצה המחוקקת, לכן, פותחות חזית חדשה בהתארגנות הפנימית ליום שאחרי עבאס. כל אחד מהיורשים בעיני עצמו ינסה לבסס את כוחו.

מנחם קליין הוא פרופסור למדע המדינה באוניברסיטת בר אילן. קליין היה יועץ למשלחת ישראל במשא ומתן עם אש"ף בשנת 2000 ונמנה על מובילי יוזמת ז'נבה. ספרו Lives in Common, Arabs and Jews in Jerusalem, Jaffa and Hebron נבחר על ידי ניו רפובליק כאחד מחמשת ספרי העיון הטובים ביותר של 2014. לאחרונה יצא הספר במהדורה עברית בקיבוץ המאוחד, תחת הכותרת "קשורים –הסיפור של בני הארץ".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf