newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עמוס עוז היה מוכן להיות שכפ"ץ מול הקונצנזוס

עמוס עוז היה איש של מלים. אבל הוא עשה מה שרבים במעמדו פחדו לעשות: הוא שם את עצמו כדי לקדם את מה שחשב שנכון וצודק. יולי נובק נפרדת מעמוס עוז שנפטר היום בגיל 79

מאת:

"אותו הים" פורסם כשהייתי בת 17. כשקראתי את היצירה הזו, מצאתי את עצמי בוכה הרבה מעומק הבטן. משהו התחבר שם בפנים – המסע, שבירת המשפטים, האהבות הלא הגיוניות והאכזריות שמהן נבנה הסיפור. והחיפוש. והטבע. זה הספר האהוב עלי, עד היום.

שנים אחר כך נסעתי עם עמוס עוז מירושלים לתל אביב אחרי ארוחת ערב ששנינו השתתפנו בה. דיברנו על הספרים שלו, על כתיבה בכלל, בעיקר על יצירת המופת הלא מעורערת "סיפור על אהבה וחושך". הרגשתי מעט נבוכה ופחדתי שזה ישמע ילדותי, אבל בסוף אמרתי שבשבילי דווקא "אותו הים" הוא הספר הכי משמעותי. הוא סובב אלי את הראש מהמושב הקדמי ואמר שזה הספר הכי אישי שלו, ושהוא מאד גאה בו. נשמתי לרווחה.

הוא היה איש של מילים, ואשרי האיש שהצליח לעטוף ולהזיז כל כך הרבה לבבות באמצעות המילה הכתובה. אבל עמוס עוז לא עצר במילים. הוא עשה מה שרבים אחרים מפחדים לעשות: הוא שם את עצמו, האדם ולא היצירה, כדי לקדם את מה שחשב שנכון וצודק. הוא לקח את ההצלחה והאהדה וההקשבה אליו בשביל להרבות עוד טוב בעולם.

בפעם הראשונה שהרמתי לו טלפון קצת רעדתי. יש משהו מלחיץ בשיחה עם מישהו שגדלתי עליו, שגדלתי דרך היצירה שלו, שהוא מהליגה של הגדולים באמת. הצגתי את עצמי ושאלתי אם הוא מוכן לחתום על איזו עצומה. לא תוכן התשובה שלו הפתיע אותי ("כן, בוודאי"), אלא האופן בו השיחה התנהלה, שהיה מאד חריג: הוא הקשיב בקשב רב להסבר שלי על מה מדובר, שאל כמה שאלות הבהרה ובסוף רק ביקש לתקן משהו קטן בעברית, לדייק את הכותרת, אם אפשר. והנחמדות. איש מאד מאד נחמד.

היה מוכן להשתמש במעמד שלו לקדם את מה שהאמין בו. עמוס עוז מקריא מתוך "אותו הים", הספר הכי אישי שלו (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)

מאז התקשרתי עוד כמה פעמים. תמיד עם בקשות, ותמיד משחילה גם איזו התייעצות. כמעט תמיד התשובה הייתה כן. וכמעט תמיד התלוותה לה איזו הצעה או רעיון, גם אם מינורי.

בסוף 2016, כשנשיאת אוניברסיטת בן גוריון הצטרפה לחגיגת ההסתה נגד שוברים שתיקה וביטלה הענקת פרס, שהמחלקה למזרח תיכון החליטה להעניק לארגון, הוא הגיע לטקס האלטרנטיבי שהפיקו חברי סגל תחת הכותרת "מחוץ לקונצנזוס" ונשא שם דברים ארוכים ונוקבים. הקשבתי לו בהתרגשות. הנוכחות שלו באירוע הזה הייתה חלק ממה שאיפשר לכל מי שלקח חלק באירוע ההוא לעשות את מה שעשינו, באופן שבו הוא נעשה.

עמוס עוז היה סוג של שכפ"ץ מול הממסד. מול הקונצנזוס. והוא ידע את זה. בשיחה הקצרה שניהלנו בסוף האירוע הוא אמר לי בדיוק את זה: שיש לו תפקיד ושהוא שמח למלא אותו ככל יכולתו. הוא היה מוכן לתת מעצמו כדי שייווצר המרחב בו אחרים יוכלו להגיד דברים נכוחה. וזה עבד. עליי לפחות זה עבד.

מורשת של יופי ושל אומץ ושל סולידריות.

יהי זכרו ברוך.

יולי נובק, לשעבר מנכ"לית שוברים שתיקה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf