newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

משפחה פלסטינית פונתה מביתה בעיר העתיקה לטובת מתנחלים

עד 1948 התגוררה משפחת אבו סעב במערב ירושלים. לאחר המלחמה שוכנה בעיר העתיקה ומאז התגוררה שם. החוק מאפשר ליהודים לתבוע רכוש שהיה בבעלות יהודית לפני 48' אולם אינו מאפשר לפלסטינים לתבוע רכוש שאבד להם בתחומי הקו הירוק

מאת:

היום בבוקר הגיעו שוטרים לפנות את משפחת אבו עסב מביתה שברחוב עקבת חאלדיה ברובע המוסלמי בעיר העתיקה. שלוש שעות מאוחר יותר הפינוי בוצע בכוח והמשפחה נותרה מחוץ לביתה שהמפתחות לו ימסרו בקרוב לידי אחד מארגוני המתנחלים הפועלים לייהוד מזרח ירושלים.

משפחת אבו עסב מונה שבע נפשות בני שלושה דורות: הדודה ניעמה, האחיין חאתם, אישתו וארבעה מילדיהם (הקטן שבהם בן 4). כולם נולדו בבית הזה שהמשפחה מתגוררת בו כמעט 70 שנה.

לפני 1948 התגוררה המשפחה בשכונת בקעה שבמערב ירושלים והיא נעקרה מביתה המקורי במהלך המלחמה. בשנות ה-50 שיכנה ממשלת ירדן את הוריה של ניעמה בבית שעד למלחמה היה בבעלות יהודית. המשפחה המשיכה להתגורר בבית במעמד של דיירים מוגנים גם אחרי 1967. לפני חמש שנים הוגשה נגד המשפחה תביעת פינוי ובתי המשפט אישרו את פינויה מהבית.

תביעת הפינוי נשענת על חקיקה מפלה מ-1970 אשר מאפשרת ליהודים בלבד לתבוע רכוש שהיה בבעלות יהודית קודם ל-1948 אולם אינו מאפשר לפלסטינים לתבוע את הרכוש שאבד להם בתחומי הקו הירוק. כך משפחת אבו עסב מצאה את עצמה מוכרזת כפולשת בביתה אולם לא יכלה לדרוש מבית המשפט הישראלי להשיב לה את הבית שהיה שלה בשכונת בקעה.

פינוי משפחת אבו סעב מביתה ברובע המוסלמי בעיר העתיקה בירושלים המזרחית. 17 בפברואר 2019 (אקטיבסטילס)

פינוי משפחת אבו סעב מביתה ברובע המוסלמי בעיר העתיקה בירושלים המזרחית. 17 בפברואר 2019 (אקטיבסטילס)

נציגי המתנחלים בודקים את השטח בזמן פינוי המשפחה מביתה. פינוי משפחת אבו סעב מביתה ברובע המוסלמי בעיר העתיקה בירושלים המזרחית. 17 בפברואר 2019 (אקטיבסטילס)

נציגי המתנחלים בודקים את השטח בזמן פינוי המשפחה מביתה. פינוי משפחת אבו סעב מביתה ברובע המוסלמי בעיר העתיקה בירושלים המזרחית. 17 בפברואר 2019 (אקטיבסטילס)

הבוקר, אחרי התדיינות של שלוש שעות השוטרים הוציאו מהבית בכוח את חאתם ואת בנו בן ה-16 ולקחו אותם למעצר. גם שאר בני המשפחה יצאו מהבית. משפחת אבו עסב הושלכה לרחוב וכעת היא תיאלץ לחפש בית בשכירות שתוכל לשלם עבורו.

ברחוב עקבת ח'אלדיה יש יש לא מעט בתים שמשפחות פלסטיניות פונו מהם באותו האופן וכיום מתגוררים בהם מתנחלים. כיום יש ברחוב עוד כמה משפחות פלסטיניות שנאלצות להתמודד עם תביעות פינוי.

בשבועות הקרובים עלולים כ-40 מבני משפחת סבג להיות מפונים מביתם בשכונת שייח ג'ראח שם מאוימות כ-70 משפחות פלסטיניות בתביעות פינוי. בסך הכל, יש כ-200 משפחות בשייח ג'ראח, הרובע המוסלמי ובטן אלהווא שארגוני מתנחלים דוגמת עטרת כהנים פועלים לפנותם מבתיהן על בסיס החקיקה הישראלית המפלה.

לכניסה של מתנחלים עם מאבטחים חמושים אל לב שכונות פלסטיניות יש השפעה חריפה על שכונות שלמות. שגרת החיים משובשת ולחצים שונים מופעלים על אנשים במטרה שגם הם יעזבו את בתיהם. המדינה מגבה את פרויקט ההתנחלות הזה במגוון דרכים, החל מהחקיקה שבלעדיה ההשתלטות על הבתים לא היתה אפשרית, דרך מימון מאבטחים פרטיים ועד לפרויקטים שבכסות תיירותית מרחיבים את ההשפעה של מתחמי ההתנחלות ומביאים אליהם מבקרים מהציבור הרחב.

פינוי משפחת אבו סעב מביתה ברובע המוסלמי בעיר העתיקה בירושלים המזרחית. 17 בפברואר 2019 (אקטיבסטילס)

פינוי משפחת אבו סעב מביתה ברובע המוסלמי בעיר העתיקה בירושלים המזרחית. 17 בפברואר 2019 (אקטיבסטילס)

אביב טטרסקי הוא חוקר בעמותת "עיר עמים".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf